Jump to content
Annons

Exs samplingar & program i logic pro


marc

Recommended Posts

Vad är den effektiva skillnaden med att lägga samplingarna och programmen i dessa 2 olika mappar?

HD/user/GunnarAdamBertil/Library/ApplicationSupport/Logic/SamplerInstrument/-

HD/Library/ApplicationSupport/Logic/SamplerInstrument/-

Vid installation av logic så la sig factory biblioteket under HD/Library/...

men vid import av Akai sample cd så la sig filerna under HD/user/GunnarAdamBertil/Library/...

Det jag vill göra är att ha alla samplingar på samma plats (för enkelhetens skull och för snabbast sätt att göra backup)

Var ska samplingarna ligga för bästa prestanda? Har även läst någonstans på något forum att man någon av dessa orter ska ladda snabbare än den andra.. stämmer det påståendet?

Tack på förhand, är tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Var ska samplingarna ligga för bästa prestanda? Har även läst någonstans på något forum att man någon av dessa orter ska ladda snabbare än den andra.. stämmer det påståendet?

Vart samplingarna ligger eller samplerinstruments för den delen har ingen betydelse utan kan lika gärna ligga på externa hårddiskar eller interna andra diskar.

Rekkomenderat för maximal prestanda är att du inte spelar in på samma hårddisk som du har samplingar i då detta i stora projekt gör att hårddisken inte hinner arbeta maximalt.

Det du däremot måste göra är att i :/library/application support/logic/sampler intruments/ lägga antingen dina ESX:er eller länkar till dina EXS:er annars kan inte logic hitta dom.

Samplingarna kan du lägga vart du vill då du i EXS:en i sig kan ställa in vart du vill att den skall leta efter samplingarna eller om du vill att den skall leta i alla hårddiskar.

// Tiny //

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah tack för svaret.

Nu spelar jag inte in så ofta så jag känner inte direkt ett behov av att lägga samplingarna på en separat disk utan lägger dom i en mapp som jag kallar så enkelt som "Samples" (..ApplicationSupport/Logic/Samples...)

Så det har ingen betydelse om jag lägger skiten i "user" eller "utan user" på hårddisken, jag provade och det gick även att blanda men det gillar jag inte eftersom det blir så rörigt.

Det jag menade var mest om hårdisken måste "leta" en längre tid ifall samplingarna ligger någon annanstans eller tex i "user" eller "utan user" på disken.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var mest om hårdisken måste "leta" en längre tid ifall samplingarna ligger någon annanstans eller tex i "user" eller "utan user" på disken.

Första ggn EXS laddar in samplingar lägger den automatiskt in informationen vart den hittade dom så att den nästa ggn hittar dom snabbare så m.a.o spelar det ingen roll vart du lägger dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var mest om hårdisken måste "leta" en längre tid ifall samplingarna ligger någon annanstans eller tex i "user" eller "utan user" på disken.

Första ggn EXS laddar in samplingar lägger den automatiskt in informationen vart den hittade dom så att den nästa ggn hittar dom snabbare så m.a.o spelar det ingen roll vart du lägger dom.

Jasså det är på det viset 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag nyligen bytte plats på min samplingmapp från interna HD till en av mina Externa. Nu tar det faktiskt lite längre tid att ladda. Väljer ett ljud och det händer inget i 2-3sek men sen laddar den. Så var det inte innan. Varför hajar jag inte heller! Som sagt har den väl hittat tråden ska det ju inte va nå problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har köpt en Två 3 GHz Quad-Core Intel Xeon m 8Gb ram. Den ska enbart användas till musikmaskin.

Jag har tre diskar i den och vill lägga alla samples på den ena disken men Logic envisas med att lägga samplingarna på programdisken.

Om jag förstår era resonemang rett kan jag flytta alla ESX filer, Apple loopar och annat som ligger i Library/Application support/Audio eller Logic mapp till den andra disken och så hittar Logic detta.

(Finns det någon som har gjort en tutorial før att installera den optimala musik macen?)

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt en Två 3 GHz Quad-Core Intel Xeon m 8Gb ram. Den ska enbart användas till musikmaskin.

Jag har tre diskar i den och vill lägga alla samples på den ena disken men Logic envisas med att lägga samplingarna på programdisken.

Om jag förstår era resonemang rett kan jag flytta alla ESX filer, Apple loopar och annat som ligger i Library/Application support/Audio eller Logic mapp till den andra disken och så hittar Logic detta.

(Finns det någon som har gjort en tutorial før att installera den optimala musik macen?)

/C

Ja prova släng in samplingarna där men exs filerna ska du lämna kvar i logic mappen.

man behöver knappast tweaka så mkt på en mac men här hittar du en bra guide för att optimera ljudinspelning.

_optimize_mac_os_x_for_audio_recording.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Faktum är att jag nyligen bytte plats på min samplingmapp från interna HD till en av mina Externa. Nu tar det faktiskt lite längre tid att ladda. Väljer ett ljud och det händer inget i 2-3sek men sen laddar den. Så var det inte innan. Varför hajar jag inte heller! Som sagt har den väl hittat tråden ska det ju inte va nå problem!

Många externa diskar lägger sig i viloläge då som inte används på ett tag, och den väntan du ser på 2-3 sekunder kan mycket väl vara disken som behöver tid på sig att vakna upp. Om det är 2-3 sekunder vid laddning av första, och sen snabb laddning på efterföljande laddningar (inom några minuter) så är detta den troliga orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...