Jump to content
Annons

Inspelning akustisk gitarr.


rockdemon

Recommended Posts

På min kond. mic så finns det två switchar, ena är ett streck som jag tror har med basfrekvenser on/off att göra, och den andra är o eller -10db. När är det lämpligt att ha inställningarna hur? Har provat lite med dom inställningarna men tack vare att jag just nu har rätt dålig lyssningsutrustning så hör jag inte exakt vad som händer.

Sen vill jag ha lite tips på hur stålsträngad akustisk gitarr ska spelas in samt hur den ska processeras efteråt. Det kommer att vara andra instrument på inspelningen också ska väl tilläggas så jag vill inte ha så mkt bas i den akustiska gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På min kond. mic så finns det två switchar, ena är ett streck som jag tror har med basfrekvenser on/off att göra, och den andra är o eller -10db. När är det lämpligt att ha inställningarna hur? Har provat lite med dom inställningarna men tack vare att jag just nu har rätt dålig lyssningsutrustning så hör jag inte exakt vad som händer.

Sen vill jag ha lite tips på hur stålsträngad akustisk gitarr ska spelas in samt hur den ska processeras efteråt. Det kommer att vara andra instrument på inspelningen också ska väl tilläggas så jag vill inte ha så mkt bas i den akustiska gitarren.

Strecken är hi-pass eller rak... altså basavskärning. Den ändra kan du sänka volymen typ... -10dB pad. Bra om du t ex ska avndända micken på baskagge.

Jag brukar spela in olika... oftast med två småmembrans micar i XY med en stormembranare bakom dem. Om jag bara råka ha en stormembranare så riktar jag den mot tolfte bandet.

Ett ett tips är att dubba inspelningen av gittaren om du andvänder en mic... det blyr fylligare och du kan panorera ut det i stereo.

Om du inte vill ha mkt bas och ska andvända den micen du har... sätt den på hi-pass... annars kan du skära bort bas i mixen med en EQ, det brukar jag göra.

Hoppas att mina tips hjälper:)

/Limpo

Redigerat av Limpo
Link to comment
Dela på andra sajter

På min kond. mic så finns det två switchar, ena är ett streck som jag tror har med basfrekvenser on/off att göra, och den andra är o eller -10db. När är det lämpligt att ha inställningarna hur? Har provat lite med dom inställningarna men tack vare att jag just nu har rätt dålig lyssningsutrustning så hör jag inte exakt vad som händer.

Sen vill jag ha lite tips på hur stålsträngad akustisk gitarr ska spelas in samt hur den ska processeras efteråt. Det kommer att vara andra instrument på inspelningen också ska väl tilläggas så jag vill inte ha så mkt bas i den akustiska gitarren.

Jag har tyvärr ingen aning om hur man gör, men snabb googling gav en hel del tips som kan hjälpa:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=re...kning&meta=

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska ha en gitarr som låter bra, i synnerhet om du ska bygga arrangemanget kring gitarren. om du spelar in med en mikronfon (vilket oftast fungerar utmärkt), så är det som regel viktigt att du har bra dämpning när du spelar in, eftersom det sällan är lyckat att försöka ta till vara på rummets naturliga klang i mono.

finns billiga småmembransmikronfoner som fungerar utmärkt. spelar du lite hårdare komp så kan det fungera bra med en dynamisk mikrofon också. exempel på mikplaceringar kan du lätt läsa dig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att billiga gitarrer oftast låter bättre på inspelningar om man spelar utan plektrum. Fast det är bara min åskit. Vissa gitarrer har en tendens att låta lite skramligt och väldigt hårt. :rolleyes:

Beror ju självklart hur man spelar också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att billiga gitarrer oftast låter bättre på inspelningar om man spelar utan plektrum. Fast det är bara min åskit. Vissa gitarrer har en tendens att låta lite skramligt och väldigt hårt. 🙂

Beror ju självklart hur man spelar också 😳

När det bara ska matas ackord så låter det väl inge vidare utan plektrum, tycker jag alltså. Hela finessen med att använda akustisk gitarr försvinner ju och man kan då lika gärna ha en elgitarr. Akustisk gittarr är ett bra rytminstrument när man lägger in det bland andra instrument.

Tack för inspelningstipsen och förklaringen till inställningarna på micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...