Jump to content
Annons

V-amp 2 och mixerbord

Recommended Posts

johevs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej! Jag är en nybörjare som har ett problem med hur jag ska ställa in EQ-inställningarna på min V-amp 2 som jag har kopplat till min Alesis Multimix 8 FireWire. Jag lyckas aldrig få det att låta bra. Detta beror ju troligtvis på att båda apparaterna har EQ så att det blir dubbelt på nått sätt? Min fråga är: hur tycker ni jag ska ställa in mina EQ-inställningar/volym inställningar på de båda apparaterna för att ljudet ska bli bra? Jag eftersträvar ett helt vanligt distat elgitarr-ljud (typ Metallica). Skriv alltså gärna vart ni har ställt diskant, mellanregister och basen för att få ett sånt bra ljud... vet att frågan är konstig men om ni kan ge lite tips till mig så snälla skriv!! 🙂

Jag är även rätt ny på denna sida så säg till om min fråga har hamnat i fel forum så får jag flytta på den! 😉 jag la ut denna tråd på Inspelning-forumet också av misstag, jag har dock inte listat ut ännu hur man raderar sin tråd, så ursäkta för det. Blir tacksam ifall någon kan säga vart jag går in för att radera den 🙂

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Jag är långt ifrån någon expert på Vamp2, men vi använder

en till inspelning av vår demon just nu (vi har dock bypass och kör genom

olika guitarsoftware på datorn, använder Vampen mest som signal-stabiliserare så att säga).

Det är dock min bror som har bäst koll på hur man knappar in inställningar.

MEN

Om inte jag misstar mig helt så kan man ställa in olika

"modes", i Vamp2's fall:

Studio 1 (S1)

Studio 2 (S2)

Live 1 (L1)

Live 2 (L2)

Det du vill använda är Studio-inställningarna

Om du använder Studio 1 så får du en

Amp- & speaker-simulering med effekter genom både vänster och höger utgång

Om du använder Studio 2 så

Får du en "torr" Amp- & speaker-simulering genom vänstra utgången

(utan effekter)

och en Amp- & speaker-simulering MED effekter genom högra utgången

Med någon av dessa två inställningar så bör du förbigå EQ:n på V-ampen vad jag förstått.

Har du manualen i närheten så kan du titta på sidan 8 för en översikt

(eller sidan 10 om du har engelska manualen)

Annars kan manualen laddas hem från

http://www.behringer.com/V-AMP2/

Hoppas du förstår vad jag menar, har en förmåga att dra ut på saker.

Du får skrika till om du vill ha något förklarat

MvH/Adam

johevs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tack för ditt svar Adam!

Nu låter det mycket bättre! Jag förstår vad du menar med Studio-funktionerna på V-ampen, har hittat dem nu och ska använda dem. EQ-inställningarna gör jag nu endast via mixerbordet och nu har jag äntligen fått till det sound som jag letat efter. Felet var ju att jag inte hade läst manualen till V-ampen ordentligt, men nu när jag hittade den svenska versionen fattar jag allt bättre 😉

lycka till med demon!

Redigerat av johevs

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.