Jump to content
Annons

V-amp 2 och mixerbord

Recommended Posts

johevs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej! Jag Ă€r en nybörjare som har ett problem med hur jag ska stĂ€lla in EQ-instĂ€llningarna pĂ„ min V-amp 2 som jag har kopplat till min Alesis Multimix 8 FireWire. Jag lyckas aldrig fĂ„ det att lĂ„ta bra. Detta beror ju troligtvis pĂ„ att bĂ„da apparaterna har EQ sĂ„ att det blir dubbelt pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt? Min frĂ„ga Ă€r: hur tycker ni jag ska stĂ€lla in mina EQ-instĂ€llningar/volym instĂ€llningar pĂ„ de bĂ„da apparaterna för att ljudet ska bli bra? Jag efterstrĂ€var ett helt vanligt distat elgitarr-ljud (typ Metallica). Skriv alltsĂ„ gĂ€rna vart ni har stĂ€llt diskant, mellanregister och basen för att fĂ„ ett sĂ„nt bra ljud... vet att frĂ„gan Ă€r konstig men om ni kan ge lite tips till mig sĂ„ snĂ€lla skriv!! 🙂

Jag Ă€r Ă€ven rĂ€tt ny pĂ„ denna sida sĂ„ sĂ€g till om min frĂ„ga har hamnat i fel forum sĂ„ fĂ„r jag flytta pĂ„ den! 😉 jag la ut denna trĂ„d pĂ„ Inspelning-forumet ocksĂ„ av misstag, jag har dock inte listat ut Ă€nnu hur man raderar sin trĂ„d, sĂ„ ursĂ€kta för det. Blir tacksam ifall nĂ„gon kan sĂ€ga vart jag gĂ„r in för att radera den 🙂

Redigerat av GĂ€st
Annons
Postat

Jag Àr lÄngt ifrÄn nÄgon expert pÄ Vamp2, men vi anvÀnder

en till inspelning av vÄr demon just nu (vi har dock bypass och kör genom

olika guitarsoftware pÄ datorn, anvÀnder Vampen mest som signal-stabiliserare sÄ att sÀga).

Det Àr dock min bror som har bÀst koll pÄ hur man knappar in instÀllningar.

MEN

Om inte jag misstar mig helt sÄ kan man stÀlla in olika

"modes", i Vamp2's fall:

Studio 1 (S1)

Studio 2 (S2)

Live 1 (L1)

Live 2 (L2)

Det du vill anvÀnda Àr Studio-instÀllningarna

Om du anvÀnder Studio 1 sÄ fÄr du en

Amp- & speaker-simulering med effekter genom bÄde vÀnster och höger utgÄng

Om du anvÀnder Studio 2 sÄ

FÄr du en "torr" Amp- & speaker-simulering genom vÀnstra utgÄngen

(utan effekter)

och en Amp- & speaker-simulering MED effekter genom högra utgÄngen

Med nÄgon av dessa tvÄ instÀllningar sÄ bör du förbigÄ EQ:n pÄ V-ampen vad jag förstÄtt.

Har du manualen i nÀrheten sÄ kan du titta pÄ sidan 8 för en översikt

(eller sidan 10 om du har engelska manualen)

Annars kan manualen laddas hem frÄn

http://www.behringer.com/V-AMP2/

Hoppas du förstÄr vad jag menar, har en förmÄga att dra ut pÄ saker.

Du fÄr skrika till om du vill ha nÄgot förklarat

MvH/Adam

johevs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tack för ditt svar Adam!

Nu lĂ„ter det mycket bĂ€ttre! Jag förstĂ„r vad du menar med Studio-funktionerna pĂ„ V-ampen, har hittat dem nu och ska anvĂ€nda dem. EQ-instĂ€llningarna gör jag nu endast via mixerbordet och nu har jag Ă€ntligen fĂ„tt till det sound som jag letat efter. Felet var ju att jag inte hade lĂ€st manualen till V-ampen ordentligt, men nu nĂ€r jag hittade den svenska versionen fattar jag allt bĂ€ttre 😉

lycka till med demon!

Redigerat av johevs

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.