Jump to content
Annons

Hur massredigera ljudfiler (och filmdubba)?


Gaucho68

Recommended Posts

Vi har en firma som spelar in och klipper röstskådelspelares inlästa material till TV och Dataspel för barn.

Fråga 1. Ett enda spel kan t.ex. innehålla så många som 4-5000 individuella repliker, som alla ska klippas ut ur en "main voicefile" som spelats in för en karaktär, sedan döpas till individuella filnamn och sparas ner en och en. Varje fil ska bearbetas på så sätt att all "luft" i början och slut skall klippas bort och filerna ska sdan normaliseras o.s.v.

Det här är ett hästjobb att göra manuellt. Är det någon som har erfarenhet hur man kan rationalisera processen? (Vi använder Wavelab) I vissa ljudprogram har vi provat med att åtminstone automatisera bort ändtrimningen genom batch process men då man bara har ett medianvärde för tröskelvärdet där det ska trimmas så klipps en del repliker av för tidigt o.s.v. och man blir hänvisad till manuell klippning i alla fall.

Fråga 2. Vilka program (förutom Protools som vi kör) finns det som har bra funktioner för att dubba film? Jag söker alltså ett program som visar "cue" när repliken ska sägas (och liknande smarta lösningar), där man kan dela upp visningen i flera skärmar och samtidigt spela in ljud.

Tacksam för svar

/Gaucho68

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag lider med dig. Men det enda sättet att få det bra gjort är att handjaga filer (det är det man har praktikanter till . 😊

Ett het tip är att använda ett program som heter Audiofinder (finns bara för OS X) den har grymma batch-funktioner.

Fråga två så säger jag Nuendo. Nuendo eller då det ni använder; - ProTools; inget annat duger.

Hade jag inte haft Protools - och kan den så pass bra så hade jag använt Nuendo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en firma som spelar in och klipper röstskådelspelares inlästa material till TV och Dataspel för barn.

Fråga 1. Ett enda spel kan t.ex. innehålla så många som 4-5000 individuella repliker, som alla ska klippas ut ur en "main voicefile" som spelats in för en karaktär, sedan döpas till individuella filnamn och sparas ner en och en. Varje fil ska bearbetas på så sätt att all "luft" i början och slut skall klippas bort och filerna ska sdan normaliseras o.s.v.

Det här är ett hästjobb att göra manuellt. Är det någon som har erfarenhet hur man kan rationalisera processen? (Vi använder Wavelab) I vissa ljudprogram har vi provat med att åtminstone automatisera bort ändtrimningen genom batch process men då man bara har ett medianvärde för tröskelvärdet där det ska trimmas så klipps en del repliker av för tidigt o.s.v. och man blir hänvisad till manuell klippning i alla fall.

Fråga 2. Vilka program (förutom Protools som vi kör) finns det som har bra funktioner för att dubba film? Jag söker alltså ett program som visar "cue" när repliken ska sägas (och liknande smarta lösningar), där man kan dela upp visningen i flera skärmar och samtidigt spela in ljud.

Tacksam för svar

/Gaucho68

Om detta är ett åtekommande arbete kan det ju vara värt att kolla om en programmerare kan göra ett enkelt specialprogram. Att läsa och skriva wavfiler, eller leta tystnad är inte rocket science.

Annars kan man köra t ex Wavelab gissar jag.. låta WL scanna hela filen och leta efter varje replik och sätta en marker där.

Gissar att det finns en "trim end" etc men vet inte säkert. Tricket är väl att den måste leta upp var det blir tyst men sen lämna en halv sekunds marginal eller nåt.

Sen döper man varje marker och väljer "split according to markers". Det stora jobbet är att döpa markersarna (filerna får samma namn som dem). Man slipper ju spara varje fil manuellt.

Normalisering låter onödigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta är ett åtekommande arbete kan det ju vara värt att kolla om en programmerare kan göra ett enkelt specialprogram. Att läsa och skriva wavfiler, eller leta tystnad är inte rocket science.

Annars kan man köra t ex Wavelab gissar jag.. låta WL scanna hela filen och leta efter varje replik och sätta en marker där.

Gissar att det finns en "trim end" etc men vet inte säkert. Tricket är väl att den måste leta upp var det blir tyst men sen lämna en halv sekunds marginal eller nåt.

Sen döper man varje marker och väljer "split according to markers". Det stora jobbet är att döpa markersarna (filerna får samma namn som dem). Man slipper ju spara varje fil manuellt.

Normalisering låter onödigt?

Tack för bra svar! ja, normalsiering var inte bästa exemplet.. jag mastrar huvudfilen färdigt innan klppning med ev brustvätt och kompimering o.s.v. såklart.

Bra tips...men hur är det sista steget efter att man döpt alla markers... renderar man ut dem så wavelab lägger dem i en mapp som individuella filer.. oc hur går det till? Fan vad lat man är...man sitter i tusentals timmar med Wavelab, men har aldrig tagit sig tid att RTFM (read the fucking manual) LOL. :-D

bästa hälsningar

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kolla manualen för detaljbeskrivning.. men själva spliten görs med "Tools/Auto Split". Där finns en "Split between silences"-funktion, med threshold och minimum silence duration etc. Den borde kunna hitta ställena mellan replikerna (utan att sätta felaktiga markers mellan ord i samma replik). Välj "Region Markers" som typ, så sätts en marker både i början och slutet av varje region. På slutet av autosplitdialogen kommer en sida där man väljer om den ska skapa separata ljudfiler direkt eller bara sätta markers. Välj det sistnämnda.

Öppna sen "View/Specialized Windows/Wave Marker List" och där kan du lyssna och döpa varje marker.

Sen väljer du Auto Split igen, men den här gången väljer du Split according to Markers, och att den ska göra ljudfiler av det.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Testat med Waveknife? Det använder jag när jag bygger bibliotek med multisamplingar till mina pluggar.

http://www.spacetaxi.de/sf/waveknife.html

Allvar, era tips var otroligt funktionella! Både Wavelabmetoden och Waveknife underlättar rejält. Jag bugar stort. Tack så mycket! Ibland, fast man är en poweruser på en del saker, så tar man sig bara inte tid att fundera och ta reda på saker the long hard way av någon anledning.. och jag tror det skulle ha dröjt innan jag plöjde manualerna... ni vet hur det är..:-D

hälsningar

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat med Waveknife? Det använder jag när jag bygger bibliotek med multisamplingar till mina pluggar.

http://www.spacetaxi.de/sf/waveknife.html

Allvar, era tips var otroligt funktionella! Både Wavelabmetoden och Waveknife underlättar rejält. Jag bugar stort. Tack så mycket! Ibland, fast man är en poweruser på en del saker, så tar man sig bara inte tid att fundera och ta reda på saker the long hard way av någon anledning.. och jag tror det skulle ha dröjt innan jag plöjde manualerna... ni vet hur det är..:-D

hälsningar

/Stefan

Hoppas du får det att funka! Jag bygger mina redigeringsprogram själv, då kan man få det precis som man vill 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...