Jump to content
Annons

Kan man höra effekterna i realtid innan inspelning?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har Cubase LE - duger för mina behov. Har provat datorn här idag igen för det kommande cd-projektet. Funkade fint att få in rätt många audiospår. Sedan fick jag för mig att jag skulle lägga på en inbyggd effekt på ett ytterligare spår. Men då uppstod problem. Helt enkelt var det så att jag inte kunde höra effekten hur jag än bar mig åt. Ska man inte kunna höra effekterna innan inspelning? Klart man måste kunna det! Det hela slutade med att Steinberg varningsruta kom upp om ett allvarligt fel och det talade den om med exponentiell tillväxt, så snart var skärmen full av samma varningsruta. Sedan kunde jag inte ens spara projektet... 🙂 Startade om och datorn överlevde. Den fick panik när jag skulle lägga på en effekt. Måste man stanna transporten av låten innan man lägger på en effekt? Sedan gjorde jag ett försök till, men det var ingen skillnad i ljudet med eller utan effekt. Skumt.

Sitter nu och läser i handböckerna från Cubase LE på sammanlagt 800 sidor som jag printat ut...

...och märker att jag gjort precis som det står...

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska höra effekterna medan du spelar in, så måste du avaktivera Direct Monitoring och då får du tyvärr samtidigt dras med den latency som det blir genom systemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om du ska höra effekterna medan du spelar in, så måste du avaktivera Direct Monitoring och då får du tyvärr samtidigt dras med den latency som det blir genom systemet...

Nej, jag menar INNAN inspelning. Under tiden jag tar ut vad i soloväg som passar till kompet... Medhörning av effekt.

Handboken skiljer på att man kan använda Eq:n och använda de inbyggda effekterna. Eq:n i efterhand på tamburin gjorde ingen skillnad alls.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehehe...

Hur ofta har vi disskuterat detta musik... 😊

Nu tycker jag du börjar bli pinsam 😆

Men men om du är uppriktig så ska du göra som cleas säger..

Antingen skapar du en ny effekt och genom mixern aktiverar

och ställer nivå eller så lägger du den direkt på spåret och får

dras med latancy....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nää ...denna gång berodde felet på en låsning i datorn, i programmet på nåt sätt. T.o.m. ljudkortet började blinka ohälsosamt.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar inte detta bara med SX

Varför ingår i så fall effekter i Cubase LE?

Missuppfattade frågan! trodde du menade att du ville höra effekter undertiden som du spelade in och det fungerar bara med sx (tror jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska höra effekterna medan du spelar in, så måste du avaktivera Direct Monitoring och då får du tyvärr samtidigt dras med den latency som det blir genom systemet...

Nej, jag menar INNAN inspelning. Under tiden jag tar ut vad i soloväg som passar till kompet... Medhörning av effekt.

Handboken skiljer på att man kan använda Eq:n och använda de inbyggda effekterna. Eq:n i efterhand på tamburin gjorde ingen skillnad alls.

:musik

Hur som helst, om du vill höra ditt ljud (från tex en elgitarr) med effekter ( tex dist, eq) så måste ljudet gå genom ljudkortet och processorn etc, och då får du latency. No way around it. Detta gäller när du spelar "live" in i Cubase, oavsett om du spelar in ljudet eller inte.

Om effekten i fråga är ett reverb (t ex för sånginspelaning) så kan man lyssna på sången i realtid (utan effekter, utan latency) och skita i att reverbet ligger lite efter (där kommer den dumma latencyn igen) eftersom det inte spelar så stor roll med just reverb.

Sen hur man gör detta i LE har jag sämre koll på 😊

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Fungerar inte detta bara med SX

Varför ingår i så fall effekter i Cubase LE?

Missuppfattade frågan! trodde du menade att du ville höra effekter undertiden som du spelade in och det fungerar bara med sx (tror jag).

Nä det är galet. Det går minst lika bra i LE versionen. Dock så är antalet inserts kraftigt begränsat i LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar inte detta bara med SX

Varför ingår i så fall effekter i Cubase LE?

Missuppfattade frågan! trodde du menade att du ville höra effekter undertiden som du spelade in och det fungerar bara med sx (tror jag).

Exakt!

Detta funkar inte i LE och SE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar inte detta bara med SX

Varför ingår i så fall effekter i Cubase LE?

Missuppfattade frågan! trodde du menade att du ville höra effekter undertiden som du spelade in och det fungerar bara med sx (tror jag).

Nä det är galet. Det går minst lika bra i LE versionen. Dock så är antalet inserts kraftigt begränsat i LE.

Nix!

Funkar inte i LE och SE 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om du vill spela in tex en elgitarr med en gitarrplug för att höra hur det kommer att låta så funkar inte detta i LE och SE, så då får du spela in gitarren ren och lägga på pluggen i efterhand.

Vet att Eddie Van Halen alltid spelade in sin gitarr ren och la effekterna i efterhand och det blev ju rätt bra (och detta var på sent 70 tal) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

No shit, inga effekter i realtid i LE och SE?

I så fall är SE versionen ingen höjdare att köpa...

Musik, ditt problem med varningsrutor och krasch kan ha med en buggig plugg att göra.

Prova med en annan plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...