Jump to content
Annons

Vrakpriser på Studio Projects mm


Bobbo V

Recommended Posts

Finns en person som kallar sig för Folke som säljer nya Studio Projects, Shure mfl på Vendolin till riktigt billiga priser ex en Beta 52 för 1700:- (normalt 2500:-), C1 för 1600:-(2300:-)

Lite för billigt för att inte undersöka vidare. 🙂

Man betalar via postförskott. Tel finns.

Har någon handlat av honom? Har grejorna kommit fram som dom ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

har hört några som har hämtat grejorna (i Solna då)......och de har inte haft problem..du har ju hans telenummer och adress, men jag kan tänker mig att man tveka om man ska förskottsbetala etc...

EDIT: Jag har också kontaktat generalimportören för SP och de var inte glada över honom och försökte skrämma iväg en

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sätta min ena hand, båda mina fötter och min näsa på att det han gör är väldigt olagligt. Förmodligen smugglar han in varorna i Sverige.

Jag skickade mail till Vendolin och anmälde han för ett tag sedan och dem sa att han inte fick lov att sätta ut annonser på Vendolin, men dem inte kunde göra något åt det just nu, men de arbetade på ett system som skulle kunna haffa sånna som han.

Men det är ju upp till var och en om man vill köpa av sånna som "Folke".

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju iofs inget som hindrar en privatperson att pipa ned till Tyskland och köpa upp grejor för att sedan sälja här som privatperson. Ofta är ju prisskillnaden rätt stor så han kan säker göra sig en hacka samtidigt som han kan hålla lägre priser än de auktoriserade återförsäljarna i Sverige. Smuggel vet jag inte om det är. Har han bara betalat moms där han har köpt prylarna är det bara att föra in det över gränsen - förutsatt att det kommer från annat EU-land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju iofs inget som hindrar en privatperson att pipa ned till Tyskland och köpa upp grejor för att sedan sälja här som privatperson. Ofta är ju prisskillnaden rätt stor så han kan säker göra sig en hacka samtidigt som han kan hålla lägre priser än de auktoriserade återförsäljarna i Sverige. Smuggel vet jag inte om det är. Har han bara betalat moms där han har köpt prylarna är det bara att föra in det över gränsen - förutsatt att det kommer från annat EU-land.

Jag kan säga att hans varor kommer knappast från Tyskland eller att annat EU-land, om jag inte har helt fel. Det den här killen gör med störta sannolikhet är att smuggla in sina varor från USA, utan att betala moms.

Men det är ju som sagt upp till var och en att handla från dem, och förnekar inte att jag har gjort själv, faktiskt.

Men eftersom en av sakerna jag köpt gick isönder efter en timmes användning (och självklart så kan man hälsa hem med garantin), så handlar jag istället på Musicians Gear, där det är nästan lika billigt, lagligt och med gällande garanti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lika billigt tror jag faktiskt inte det är.

Studio Projects C1 kostar 278 EURO(utan frakt och med tysk skatt) mot 1600 kr av "Folke". Men du har rätt i att garantin knappast är att räkna med.

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag skickade mail till Vendolin och anmälde han för ett tag sedan och dem sa att han inte fick lov att sätta ut annonser på Vendolin, men dem inte kunde göra något åt det just nu, men de arbetade på ett system som skulle kunna haffa sånna som han.

Varför gjorde du det?

För att förhindra andra att handla lika billigt som du själv?

Eller är du polis?

Poliser måste väl ingripa även på fritiden om dom bevittnar ett brott, är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inget brottsligt som han kan bindas vid.

Vill han sälja sina nya prylar han handlat så kan han väl göra det.

Man får ju inte lov att bedriva "näringsverksamhet" utan att vara registrerad som sådan men vem kan bevisa att han gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inget brottsligt som han kan bindas vid.

Det skulle väl möjligen vara om han inte betalar moms när (och om) han plockar in saker från USA eller annat land utanför EU. Men det är ju knappast spöstraff på sådant och i vilket fall som helst är det ju han som tar den risken.

Bara man är medveten om att saker som garanti och support förmodligen går bort så varför inte köpa om han nu inte är en tegelstensnisse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill han sälja sina nya prylar han handlat så kan han väl göra det.

Man får ju inte lov att bedriva "näringsverksamhet" utan att vara registrerad som sådan men vem kan bevisa att han gör det?

Tja, det är klart, om han har handlat alla dessa varor:

http://www.vendolin.se/annons.php?109780

http://www.vendolin.se/annons.php?109770

http://www.vendolin.se/annons.php?109789

Och sen känner att han inte behöver använda dem längre, så är det såklart okej.

Men enligt mig så är inte Vendolin den plats han borde annonsera på, i och med att man faktiskt ine får lov att annonsera på detta sättet, på Vendolin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men enligt mig så är inte Vendolin den plats han borde annonsera på, i och med att man faktiskt ine får lov att annonsera på detta sättet, på Vendolin.

Om nu musikaffärer får annonsera där så förstår jag inte riktigt vad du har emot denna vän av humana priser. 😆

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja, den som vill kan ju alltid kolla mobilnumret på hitta.se och se vart det leder...

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är detta olagligt - han betalar ingen moms, varken vid införsel eller försäljning (ingen vettig människa kan väll säga att detta är privatförsäljning?). Det är ju uppenbart att han tjänar mycket pengar på detta men han lär ju itne ta upp den inkomsten i sin deklaration.... Sen om det är rätt eller fel att köpa av honom kan ju vara upp till var och en. Det är ju billigt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Va snackar ni om ?

Han kan väl sälja grejorna precis som han vill.

Jag har själv handlat grejor av folke, han är hur jysste som helst och ger skitbra service. Jag köpte bla en beta 52 av honom.

sluta vara så svenska o misstänksamma ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Va snackar ni om ?

Han kan väl sälja grejorna precis som han vill.

Jag har själv handlat grejor av folke, han är hur jysste som helst och ger skitbra service. Jag köpte bla en beta 52 av honom.

sluta vara så svenska o misstänksamma ...

hämtade du eller mot postförskott?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha det är otroligt naivt att tro att "han kan sälja grejerna precis som han vill"... Man får lov att sälja begagnat men det är ju uppenbart att han har det som en affärsmässig verksamhet - och därför ska det enligt lagen beskattas och momsas.

Men jag har inte moraliserat - har själv handlat av liknande "importörer". man ska nog dock inte vara för säker på "garantin" eller liknande.

Detta är ju exakt samma sak som att köpa sprit av en som kör till Tyskland dagligen och hämtar hem sprit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll era hästar.

Jag har handlat (erkänner). Fick kvitto med momsen på från en firma med organisationsnummer. Så min tro är att det rent skattemässigt nog är helt korrekt. Annars hade jag faktiskt inte handlat.

Den svenska generalagenten och svenska butiker är naturligtsvis sura. Det är ju deras inkomster och framtid det handlar om. Och trodde de att det vore skattemässigt fel så hade de väl polisanmält? Någon sett en sån polisanmälan?

Om man har en ingång i USA så går det faktiskt att köpa utrustning där, importera den helt lagligt, lägga på tull och moms i Sverige och ändå få en liten vinst på det pris som är i annonsen. Det krävs då att man kan köpa till det pris som större musikaffärer betalar. Kolla till exempel priserna hos sweetwater, en hyfsat stor postorderfirma. Räkna med att minst 25% av det pris de har på nätet är deras påslag för att driva affären (och då talar jag minst). En snabbräkning gör att man kan räkna direkt med dollarkursen och få "ingen-vinst" pris i svenska kronor. Hur mycket vinst behövar man då? Det beror ju på, en lokal på fina gatan och anställda alla dar i veckan är inte helt gratis men det får man ju inte ha då.

Så jag har inget problem med att tro att det är fullt lagligt i alla delar.

En fråga som man dock skall fundera över är om det är så mycket bevänt med garantin. Det kan vara lite si och så med den på andra håll också, butiker kan gå i konkurs.

Sen är nästa fråga, vad har det mer för konsekvenser. På lite sikt har vi tagit brödet ur munnen på musikhandlarens barn. Musikaffärerna kommer att få sämre service och till slut lägga ner helt om alla handlar billigast möjliga. Var får vi då hjälp på vägen, hur hittar vi ett ställe att hänga på för att få ideer och tankar? Vem fixar en sladd en lördag eftermiddag när det är spelning och den gamla gått sönder? (2 veckor på postorder, är det svaret)?

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle gärna vilja se om en sak går sönder och som är äldre än 3 månader, för att han lovar att om det går sönder inom 3 månader så får man en ny, annars lagas den, hur lång tid det tar och vem som ta kostnader då.....vågar man då lämnar in sin mikrofon och vara utan den några månader....3års garanti är ganska bra, om den nu gäller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll era hästar.

Jag har handlat (erkänner). Fick kvitto med momsen på från en firma med organisationsnummer. Så min tro är att det rent skattemässigt nog är helt korrekt. Annars hade jag faktiskt inte handlat.

Den svenska generalagenten och svenska butiker är naturligtsvis sura. Det är ju deras inkomster och framtid det handlar om. Och trodde de att det vore skattemässigt fel så hade de väl polisanmält? Någon sett en sån polisanmälan?

Om man har en ingång i USA så går det faktiskt att köpa utrustning där, importera den helt lagligt, lägga på tull och moms i Sverige och ändå få en liten vinst på det pris som är i annonsen. Det krävs då att man kan köpa till det pris som större musikaffärer betalar. Kolla till exempel priserna hos sweetwater, en hyfsat stor postorderfirma. Räkna med att minst 25% av det pris de har på nätet är deras påslag för att driva affären (och då talar jag minst). En snabbräkning gör att man kan räkna direkt med dollarkursen och få "ingen-vinst" pris i svenska kronor. Hur mycket vinst behövar man då? Det beror ju på, en lokal på fina gatan och anställda alla dar i veckan är inte helt gratis men det får man ju inte ha då.

Så jag har inget problem med att tro att det är fullt lagligt i alla delar.

En fråga som man dock skall fundera över är om det är så mycket bevänt med garantin. Det kan vara lite si och så med den på andra håll också, butiker kan gå i konkurs.

Sen är nästa fråga, vad har det mer för konsekvenser. På lite sikt har vi tagit brödet ur munnen på musikhandlarens barn. Musikaffärerna kommer att få sämre service och till slut lägga ner helt om alla handlar billigast möjliga. Var får vi då hjälp på vägen, hur hittar vi ett ställe att hänga på för att få ideer och tankar? Vem fixar en sladd en lördag eftermiddag när det är spelning och den gamla gått sönder? (2 veckor på postorder, är det svaret)?

Trombonisten

OK men varför gör han sig då känd under namnet Folke och inte sitt företagsnamn om han inte har något att dölja?? Låter konstigt i mina öron.

I övrigt håller jag med om att man även bör stödja lokala musikaffärer, men det tar emot när deras priser ibland ligger närmare 50-100 % över priset på motsvarande vara i ex. USA eller Tyskland. Man kan ju undra hur skillnaden kan vara så stor - hela skillnaden motiveras väll itne av de svenska skatterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Att själv importera (som företag) och sälja i Sverige är olagligt om det redan finns distributörer för den marknaden. VIlket det i det här fallet gör, Allba som har AKG och X-Records nere i Malmö som har Studio Projects. Har han itne köpt dem från dem så får han enligt de distributionsavtal som dessa företag har med tillverkarna.

så ligger det till (dock är sånna avtal konkurrenshämmande och därav enligt svensk lag inte lagliga att upprätta, så det ligger lite i en gråzon)

Link to comment
Dela på andra sajter

esset,

bara en kort fråga. Jag är rätt övertygad att det inte är olagligt i Sverige för den som gör importen. Det är inte olagligt för den i Sverige som köper.

Det kan vara ett kontraktsbrott för den som säljer till importören, men det är en fråga som troligen inte omfattas av svensk lag, eftersom kontraktsbrottet troligen inte sker i Sverige.

Eller du kanske har exempel ur NJA, jag är intresserad av att lära mer?

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll era hästar.

Jag har handlat (erkänner). Fick kvitto med momsen på från en firma med organisationsnummer. Så min tro är att det rent skattemässigt nog är helt korrekt. Annars hade jag faktiskt inte handlat.

Den svenska generalagenten och svenska butiker är naturligtsvis sura. Det är ju deras inkomster och framtid det handlar om. Och trodde de att det vore skattemässigt fel så hade de väl polisanmält? Någon sett en sån polisanmälan?

Om man har en ingång i USA så går det faktiskt att köpa utrustning där, importera den helt lagligt, lägga på tull och moms i Sverige och ändå få en liten vinst på det pris som är i annonsen. Det krävs då att man kan köpa till det pris som större musikaffärer betalar. Kolla till exempel priserna hos sweetwater, en hyfsat stor postorderfirma. Räkna med att minst 25% av det pris de har på nätet är deras påslag för att driva affären (och då talar jag minst). En snabbräkning gör att man kan räkna direkt med dollarkursen och få "ingen-vinst" pris i svenska kronor. Hur mycket vinst behövar man då? Det beror ju på, en lokal på fina gatan och anställda alla dar i veckan är inte helt gratis men det får man ju inte ha då.

Så jag har inget problem med att tro att det är fullt lagligt i alla delar.

En fråga som man dock skall fundera över är om det är så mycket bevänt med garantin. Det kan vara lite si och så med den på andra håll också, butiker kan gå i konkurs.

Sen är nästa fråga, vad har det mer för konsekvenser. På lite sikt har vi tagit brödet ur munnen på musikhandlarens barn. Musikaffärerna kommer att få sämre service och till slut lägga ner helt om alla handlar billigast möjliga. Var får vi då hjälp på vägen, hur hittar vi ett ställe att hänga på för att få ideer och tankar? Vem fixar en sladd en lördag eftermiddag när det är spelning och den gamla gått sönder? (2 veckor på postorder, är det svaret)?

Trombonisten

Fick du med "skrammel" över 13 kHz på den miken du köpte av Folke? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lagligt för dig och mig att privatimportera för våra behov, men ett företag får inte privatimportera från icke EU land utan skall gå via den offeciella importören. Företagare kan dock välja fritt distrubutör i europa.

Vederbörande betalar säkert moms men har bryter mot eu's regler om import.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lagligt för dig och mig att privatimportera för våra behov, men ett företag får inte privatimportera från icke EU land utan skall gå via den offeciella importören. Företagare kan dock välja fritt distrubutör i europa.

Vederbörande betalar säkert moms men har bryter mot eu's regler om import.

ja, de flesta bryter mot EU's regler..t.ex. Sverige med sitt spritmonopol....de bryter mot EU lag och betalar böter till EU...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...