Jump to content
Annons

Vad är sampla och hur samplar man?


skillz

Recommended Posts

hittade inget bättre forum för detta. men iallafall så har jag någon fråga om sampling.

till och börja med vill jag bara säga att jag kan verkligen noll om sampling.

men som jag förstått så kan man ta ut vissa slingor, och en slinga är ett enstaka instrumment? men för mig känns det som att det inte borde gå. men ska man sampla en låt så kommer ju trummor och allt med och då låter det styggt när man sätter på egna trummor. och ungefär hur länge tycker ni man ska sampla? handlar det om få sekunder eller är det en längre tid?

tacksam för svar, pääjs!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Visst är det OK att sampla lite, det finns ju folk som bygger sina låtar helt på samplingar, ungefär som något slags collage.

No shit?!

Link to comment
Dela på andra sajter

och ungefär hur länge tycker ni man ska sampla? handlar det om få sekunder eller är det en längre tid?

tacksam för svar, pääjs!

Ojoj, det var minsann en riktigt svår fråga du ställer.

Bäst är nog att leta upp originallåtar och jämföra hur mycket folk tagit, så får du en uppfattning. Bara att testa, så lär man sig. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns egentligen inga regler vad gäller sampling, men man kan lite grovt dela upp det i loop-samplingar (tänk Eminems "Stan") och singleshot-samplingar (svårare att hitta exempel på, går ut på att man tar exempelvis ett virvelslag från en låt, en baskagge från en annan etc etc). Att isolera enstaka instrument från en mix kräver i princip att man har tillgång till originalinspelningarna, så antingen får försöka redigera bort det man inte vill ha så gott det går eller hitta solopartier i låtar.

Hur mycket man samplar är en smakfråga, men hänger till största delen på vad man samplar.

Viktigt att komma ihår är att sampling är olagligt utan tillåtelse från originalinspelningens rättighetsinnehavare. Inte alls ovanligt att folk skiter i att cleara samplingar och hoppas att ingen bryr sig om att man har snott det, men i regel är det en bra idé då man kan råka ut för dyra efterkostnader om man blir påkommen. Detta beror givetvis också på vad man samplar. Risken är större om du samplar Stevie Wonder än om du samplar libanesiska munkar etc etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lurig och uppfiningsrik vad det gäller samplingar

klipp om de så att det blir nya figurer

gör gärna om de så att de svänger mer än orginalet

Vissa att du är bättre än de som skapat det innan

Roligare är om du samplar en sampling och fuckar upp den

Gör som timbaland och sno underground grejer och säg att du aldrig hört drum and bass!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

// nedanstående inlägg sammanslagna med tråd i existerande ämne /admin

Hej har lite frågor...! 😄

Vad är sampla? Hur samplar man? 🤪

Är det nån som har TID och LUST, att typ prata privv och hjälpa/lära mig

så skulle inte det va helt fel 😄

TACK så mycket!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Sampling är egentligen processen att överföra analogt ljud till digital information. Man mäter av ljudvågen med jämna mellanrum, tar ett prov = sample. Samplingsfrekvens är hur ofta man gör en sån provtagning, för vanligt CD-ljud är det 44100 ggr per sekund.

Sen har dock ordet "sampling" kommit att få en helt annan betydelse. När digital ljudbehandling dök upp på 80-talet kallades maskinerna som kunde spela in och spela upp digitala ljudsnuttar för "samplers" eller "sample players" eftersom de samplade av en analog ljudsignal och sedan kunde spela upp denna samplade ljudvåg. Men så småningom började själva ljudsnuttarna i sig kallas för samplingar.

Så att sampla är helt enkelt att använda sig av (kortare bitar av) digitalt inspelat ljud. Med andra ord kan du t ex ta någon gammal skiva som har ett schysst trumbreak, spela in det, dela upp det i varje enskilt trumslag, kanske påverkar ljuden på något sätt och göra ett helt nytt komp av det. Det är sampling.

Hur exakt man gör det i Reason har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla program du kan spela in Audio med fungerar.

Vissa är bättre än andra men valet skulle väl falla på

Soundforge

Wavelab

Bias ( Mac )

I dom har man bättre möjligheter att redigera samplingarna i efterhand.

Ps.

Jag ställer gärna upp på privat konsultation.

Dock kostar det 1 500 kr / timme + moms

Ds...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

det är när du har spelat in en flygels alla toner och gör så att du kan midistyra dom med midikeyboard.

f.ö köpte jag en hårdvarusampler för några månader sen. En roland js30 för 500 kr begagnat. Kanske inte nån höjdare vad gäller ljudkvalite men måste säga att den kan vara väldigt kreativt att spela in lite snuttar från låtar om loopa, reversa och klippa i typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...