tuzzi Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 (redigerat) Shena, snackade med en Producent frÄn London som flyttat till sverige för 6 Är sen, Och jag var dÄ pÄ en Reaggea Fest dÀr jag trÀffade denna snubben och fick lite infomation, och dÄ sa han att det kan bero att jag har lite Gigg i datorn alltsÄ "Giigabyte" Och ni kan ju fÄ veta att ja Àger 18gigg pÄ min dator som max, alltsÄ ligger hÄdisken pÄ 18gigg, inte vad jag har kvar utan detta Àr Det orginala Utrymmet Redigerat 2 augusti 2007 av Olsberg Stavade rubriken rÀtt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Sorry, han lurade dig. BÀttre ljud fÄr man genom kunskap och erfarenhet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
engson Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Shena, snackade med en Producent frÄn London som flyttat till sverige för 6 Är sen, Och jag var dÄ pÄ en Reaggea Fest dÀr jag trÀffade denna snubben och fick lite infomation, och dÄ sa han att det kan bero att jag har lite Gigg i datorn alltsÄ "Giigabyte" Och ni kan ju fÄ veta att ja Àger 18gigg pÄ min dator som max, alltsÄ ligger hÄdisken pÄ 18gigg, inte vad jag har kvar utan detta Àr Det orginala Utrymmet ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 28 juli 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 28 juli 2007 Tack Phobos đ±(L) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 28 juli 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 28 juli 2007 Bara lĂ€gga in en frĂ„ga till, Mpc Vet vi alla vad det Ă€r vĂ€l? En sĂ„dan kollar ja just nu pĂ„ Jam.se . Och denna verka vara rĂ€tt okej och ha och ja tĂ€nker bestĂ€lla denna om ni inte kommer med nĂ„gra dĂ„lia rykten om denna mpc, (Akai MPD24 MIDI-controller) Heter alltsĂ„ denna Mpcn, Och frĂ„gan Ă€r igentligen om det finns inbyggda ljud i denna.. Uppskattar svar ! đ± Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Bara lĂ€gga in en frĂ„ga till, Mpc Vet vi alla vad det Ă€r vĂ€l? En sĂ„dan kollar ja just nu pĂ„ Jam.se . Och denna verka vara rĂ€tt okej och ha och ja tĂ€nker bestĂ€lla denna om ni inte kommer med nĂ„gra dĂ„lia rykten om denna mpc, (Akai MPD24 MIDI-controller) Heter alltsĂ„ denna Mpcn, Och frĂ„gan Ă€r igentligen om det finns inbyggda ljud i denna.. Uppskattar svar ! đ Nix, det Ă€r bara en midi-controller. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 28 juli 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 28 juli 2007 Midi-controller? Lust och förklara tydligare?đ du menar assĂ„ att man mĂ„ste hĂ€mta egna ljud? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Den skickar midi-signaler till datorn som i musikprogrammet anvÀnds för att styra en massa olika parametrar. Padsen kan man till exempel sÀga Ät att de ska anvÀndas för att spela olika trummor i en mjukvarutrummaskin i datorn. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Den skickar alltsÄ bara styrsignaler till datorn, inga ljud. Midi kan nÀrmast liknas vid ett datorsprÄk som exempelvis kan anvÀndas för att sÀga till nÀr, med vilken tonhöjd och hur hÄrt en ton slÄs an. Lite som noter. Det kan Àven anvÀndas för att styra andra parametrar som volym och panorering. Det mesta i moderna inspelningsprogram kan faktiskt styras med hjÀlp av midi. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 28 juli 2007 TrÄdstartare Dela Postat 28 juli 2007 alttsÄ Àr det som en vanlig midi klaviatur? SÄ man anvÀnder En sÄdan Mpc som en midi klaviatur. DÄ mÄste man alltsÄkoppla upp denna till nÄgot inspelningsprogram med inbyggda synthljud/trummor osv för att det ska komma fram nÄgot? Tack Phobos Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 alttsÄ Àr det som en vanlig midi klaviatur? SÄ man anvÀnder En sÄdan Mpc som en midi klaviatur. DÄ mÄste man alltsÄkoppla upp denna till nÄgot inspelningsprogram med inbyggda synthljud/trummor osv för att det ska komma fram nÄgot? Tack Phobos Helt riktigt, men den Àr nÄgot mer inriktad till att styra trummaskiner Àn "pianon" vad jag förstÄtt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 (redigerat) Jag försöker inte vara dryg mot dig nu, Men jag tycker att du skall köpa en av studios special tidningar:  http://stutjanster.idg.se/kampanjer/hemstudio/  Jag tror att den kan vara till stor hjÀlp för dig. Redigerat 13 december 2017 av magnusmuller Felaktig lÀnk Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 28 juli 2007 TrÄdstartare Dela Postat 28 juli 2007 bestÀllde en tidning, hemmastudio special, Alla har ju tjatat:P FÄr se om dt blir nÄgot vidare pÄ det sen, vill gÀrna lÀsa en och kolla ifall det Àr mycket till hjÀlp.. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
henning Postat 29 juli 2007 Dela Postat 29 juli 2007 Shena à dessutom sÄ stavas det "tjena". Inte för att vara dryg, jag Àr mest go och glad sÄ hÀr pÄ natten, sÄ ta det som det Àr. Inge arga miner hÀr inte. /H. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 29 juli 2007 Dela Postat 29 juli 2007 No big deal tar hÄrddisken slut sÄ dör alla program och i synnerhet grafik och ljudprogram. Som gamal grafiker inom video och 3D sÄ vet jag att han hade rÀtt. Jag vet oxÄ att samma sak gÀller för ljud. Du pratar om en hÄrdisk och jag vet inte hur mycket som du anvÀnder av denna. Det jag dock vet Àr att hÄrt belastade hÄrdiskar blir fragmenterade. Detta gör att det mesta blir bajs. Det som Àr viktigt dÄ Àr förutom att defragmentera hÄrdisken Àr att inte försöka göra allt pÄ samma dator. Dvs spela för gudsskull inga spel pÄ den elller instalera all upptÀnklig skit pÄ den. Om du vill jobba med ljud ska du bara ha det som handlar om ljud pÄ datorn. Inget surfande inget spelande. Av med all skit du inte behöver. 18 gig rÀker lÄngt men antagligen Àr din dator en pesthÀrd av instalationer som gör att den inte fungerar tillrÀckligt bra för ljud. Bortset frÄn vad alla andra sÀger Àr en vÀl fungerande dator hundra gÄnger viktigare Àn ett bra ljudkort. LÄt din dator vara dedikerad till ljud och skaffa gÀrna en ytterligare hÄrdisk för ljud sÄska du se stora skildnader. Defragmenterar du dessutom den hÄrddisken ibland kommmer du att mÀrka stora skilnader. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
antonioE Postat 29 juli 2007 Dela Postat 29 juli 2007 No big deal tar hĂ„rddisken slut sĂ„ dör alla program och i synnerhet grafik och ljudprogram. Som gamal grafiker inom video och 3D sĂ„ vet jag att han hade rĂ€tt. Jag vet oxĂ„ att samma sak gĂ€ller för ljud.Du pratar om en hĂ„rdisk och jag vet inte hur mycket som du anvĂ€nder av denna. Det jag dock vet Ă€r att hĂ„rt belastade hĂ„rdiskar blir fragmenterade. Detta gör att det mesta blir bajs. Det som Ă€r viktigt dĂ„ Ă€r förutom att defragmentera hĂ„rdisken Ă€r att inte försöka göra allt pĂ„ samma dator. Dvs spela för gudsskull inga spel pĂ„ den elller instalera all upptĂ€nklig skit pĂ„ den. Om du vill jobba med ljud ska du bara ha det som handlar om ljud pĂ„ datorn. Inget surfande inget spelande. Av med all skit du inte behöver. 18 gig rĂ€ker lĂ„ngt men antagligen Ă€r din dator en pesthĂ€rd av instalationer som gör att den inte fungerar tillrĂ€ckligt bra för ljud. Bortset frĂ„n vad alla andra sĂ€ger Ă€r en vĂ€l fungerande dator hundra gĂ„nger viktigare Ă€n ett bra ljudkort. LĂ„t din dator vara dedikerad till ljud och skaffa gĂ€rna en ytterligare hĂ„rdisk för ljud sĂ„ska du se stora skildnader. Defragmenterar du dessutom den hĂ„rddisken ibland kommmer du att mĂ€rka stora skilnader. Dels var det ju frĂ„ga om hurvida det blir BĂTTRE ljud med mer hĂ„rdisk utrymme. Det blir det INTE. DĂ€remot jobbar datorn bĂ€ttre om det Ă€r ordning pĂ„ disken men ljud kvalitĂ©n blir inte bĂ€ttre. Sedan ang ditt inlĂ€g verkar ju du nĂ€stan smĂ„tt paranoid. Att spela spel pĂ„ en dator gör den i sig inte instabil. Det samma gĂ€ller o surfa pĂ„ internet. Grejjen Ă€r bara, att folk gĂ€rna installerar sĂ„ mkt skit utöver det. Dom installerar shareware program hit o dit, placerar filerna lite som dom kĂ€nner för, plockar bort o tror att allt Ă€r borta osv. Det handlar inte om att man installerar massa grejer, utan VAD man installerar. Sedan dessutom helt skiter i att defragmentera disken och struntar helt i att rensa upp bland all skit som valfri webbrowser sparar nĂ€r man surfar runt. Iaf, med grabbens 18Gb disk lĂ€r det ju endĂ„ inte bli sĂ„ mkt utrymme för dagens moderna spel. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 juli 2007 Dela Postat 29 juli 2007 För att anvĂ€nda ett slitet uttryck: WORD! đł Jag har superbra prestanda i Cubase - trots att jag kör bĂ„de mail, surfning, Office och ett fĂ„tal spel pĂ„ en och samma maskin (nĂ„got som somliga pĂ„stĂ„r Ă€r omöjligt... đđ ). Jag har kört pĂ„ detta sĂ€tt Ă€nda sedan jag började köra PC för omkring 10 Ă„r sedan och det har aldrig skapat nĂ„gra problem. Enda "tweaken" som jag har gjort i XP, Ă€r att optimera för bakgrundstjĂ€nster (ASIO Ă€r ju en bakgrundstjĂ€nst, sĂ„ det Ă€r viktigt). Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Majken Postat 29 juli 2007 Dela Postat 29 juli 2007 Claes, jag vill ju inte vara sÄn. Men om du aldrig testat att köra med ett helt rent system sÄ kan du vÀl inte hÀvda att det inte skulle göra skillnad i prestanda? För det gör det, det lovar jag. Det finns en anledning att datorer frÄn tillverkare som Frost inte kommer förinstallerade med Flash, Shockwave, Quicktime, Realplayer, Acrobat Reader och Office. Jag har testat prestanda upprepade gÄnger pÄ samma datorer med olika Windows-installationer. Och det gör faktiskt skillnad, tro mig. Kanske inte nÄgot som Àr mÀrkbart nÀr man kör 50ms latency och tuffar pÄ med runt 30% belastning. Men nÀr du pressar systemet hÄrt vid lÄg latency sÄ Àr skillnaden avsevÀrd. Ett nedskrÀpat system kommer att börja knastra och spraka innan det stÀdade systemet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 1 augusti 2007 TrÄdstartare Dela Postat 1 augusti 2007 NÄgon som har nÄgon anning hur lÄng tid det tar innan "studio tidningen" kommer?, Finns denna och köpa pÄ maxi eller nÄgot liknande? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 Om det Àr Hemstudio för Alla du bestÀllde, rÀkna med nÄgon vecka ungefÀr. Om det var prenumeration pÄ Studio, sÄ bör du fÄ nÀsta nummer som kommer ut i slutet av augusti. Mvh .björn. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 1 augusti 2007 TrÄdstartare Dela Postat 1 augusti 2007 ok tack, men fick inget riktigt svar pÄ om era tidningar finns ute pÄ stormarknads butiker t.ex ICA Maxi Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 Claes, jag vill ju inte vara sĂ„n. Men om du aldrig testat att köra med ett helt rent system sĂ„ kan du vĂ€l inte hĂ€vda att det inte skulle göra skillnad i prestanda? För det gör det, det lovar jag. Det finns en anledning att datorer frĂ„n tillverkare som Frost inte kommer förinstallerade med Flash, Shockwave, Quicktime, Realplayer, Acrobat Reader och Office. Jag har testat prestanda upprepade gĂ„nger pĂ„ samma datorer med olika Windows-installationer. Och det gör faktiskt skillnad, tro mig. Kanske inte nĂ„got som Ă€r mĂ€rkbart nĂ€r man kör 50ms latency och tuffar pĂ„ med runt 30% belastning. Men nĂ€r du pressar systemet hĂ„rt vid lĂ„g latency sĂ„ Ă€r skillnaden avsevĂ€rd. Ett nedskrĂ€pat system kommer att börja knastra och spraka innan det stĂ€dade systemet. SjĂ€lv brukar jag köra med 6ms latency och har hittills haft mer prestanda Ă€n jag behöver - sĂ„ det har aldrig uppstĂ„tt nĂ„gra behov av att testa en ren ominstallation, men det kan sĂ€kert göra en viss skillnad om man inte har rensat registret dĂ„ och dĂ„ efter att ha avinstallerat program man har provat o dyl... đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Majken Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 Men om jag minns rĂ€tt sitter vĂ€l du pĂ„ en enkelkĂ€rnig P4 3.0 GHz? Och dĂ„ gissar jag att du inte anvĂ€nder speciellt resurskrĂ€vande pluggar eller jobbar med stora projekt. Speciellt med tanke pĂ„ att det Ă€r en processor som börjar ha nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken och Ă€r riktigt klen sett ur dagens standard. Och i det lĂ€get gör ju optimeringar vĂ€ldigt liten skillnad. Det blir lite som att jĂ€mföra en Skoda med en Ferrari nĂ€r man kör 15km/h runt grannskapet. đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 1 augusti 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 1 augusti 2007 aaa. đł Ja du har rĂ€tt, jag sitter inte med nĂ„gra stora pluggar elr stora project đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Majken Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 aaa. đł Ja du har rĂ€tt, jag sitter inte med nĂ„gra stora pluggar elr stora project đ Heh, nej det var Claes jag menade pĂ„. Men det kanske stĂ€mmer in pĂ„ dig ocksĂ„ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 Men om jag minns rĂ€tt sitter vĂ€l du pĂ„ en enkelkĂ€rnig P4 3.0 GHz? Och dĂ„ gissar jag att du inte anvĂ€nder speciellt resurskrĂ€vande pluggar eller jobbar med stora projekt. Speciellt med tanke pĂ„ att det Ă€r en processor som börjar ha nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken och Ă€r riktigt klen sett ur dagens standard. Och i det lĂ€get gör ju optimeringar vĂ€ldigt liten skillnad. Det blir lite som att jĂ€mföra en Skoda med en Ferrari nĂ€r man kör 15km/h runt grannskapet. đ Jag kör pĂ„ en 3.6GHz processor (högtemps Prescott som vattenkyls đ ) och har funderat pĂ„ att hoppa pĂ„ tĂ„get med 4 kĂ€rnor (mest för att det kĂ€nns bĂ€ttre att ha Ă€nnu högre i tak och inte för att det egentligen kĂ€nns nödvĂ€ndigt), men Ă€r Ă€ndĂ„ lite ambivalent eftersom de 4 kĂ€rnorna ju fĂ„r dela pĂ„ samma busshastighet som 2 kĂ€rnor annars delar pĂ„... Jag avvaktar förmodligen nĂ€sta generation moderkort innan jag byter... I mina projekt kör jag bĂ„de EWQLSO Gold XP och annat smĂ„tt och gott - men tydligen inte tillrĂ€ckligt mycket för att processorn eller hĂ„rddiskar ska sĂ€ga stopp... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 2 augusti 2007 Dela Postat 2 augusti 2007 Tidningen studio finns att köpa i lösnummer ja...Bla pÄ PressbyrÄn i kalmar...Men det kanske Àr lite lÄngt att Äka för en tidning... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tuzzi Postat 5 augusti 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 5 augusti 2007 Tycker jag đ, frakten för en tidning Ă€r nog billiare Ă€n att jag ska behöva fraktas till kalmar đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.