Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla.

Var inne i studio för ett par månader sedan och spelade in ett gäng flygelspår. En av låtarna är en ballad som jag egentligen bara vill ha flygel och sång på - och naturligtvis har sladdhelvetet från vänstermicken (flygeln var stereomickad) valt just det tillfället att strula. Ett dussin gånger ungefär blir det elaka skrapanden/klickanden (syns inte i vågformsediteringen och kan alltså inte "ritas bort"). Högerkanalen är helt ok, men det känns lite "tunt" när jag egentligen vill ha det lite fetare stereoljudet att "vila" rösten i 😉

Först försökte jag klippa bort de sargade bitarna och sedan göra en liten fuskkopia av högerspåret att ympa in just där och då, men helvete vad illa det lät 😏 Nästa tanke var att bara duplicera högerspåret, panna ut till vänster och köra någon millisekunds fördröjning + eventuellt lite annorlunda eq på det ena; men det låter inget vidare. Finns det något väl beprövat sätt att fuska till sånt här, eller ska jag svälja förtreten och bara köra mono? Kanske panna monospåret lite åt ena hållet och lägga ett svagt stereoreverb?

Alla tankar är välkomna. :-)

/J

Redigerat av Filmtoken
Annons
Postat

hm...knivig sits du hamnat i. Försök hitta ett pianoljud som låter så likt som möjligt. Detta spelar du och spelar precis lika dant som du har gjort. Detta nya pianoljud lägger du bakom monokanalen. Den riktiga flygel kan du ju då panorera ut lite, men inte så mycket då du vill ha kvar känslan av en riktig flygel/piano. Så det nya pianot är inspelat i stereo och ligger bakom orginalet i ljudbilden. Om du har riktigt med tur och hittar ett sånt sjuk likt pianoljud så kan du använda den trasiga kanalen och göra crossgrade. Men en äkta stereoinsplelning blir det inte men du kan få lite mer fyllnad och rädda det du har. Så skulle nog jag lösa det vad jag kommer på nu såhär sent.

Postat

Prova att spela upp monoflygeln i högtalarna och X/Y-micka upp dem en typ 3-4 meter ifrån. Eller ja, X/Y-micka upp rummet ska jag väl säga, se bara till att du får in lika stark signal i båda mikrofonerna.

Sen kan du blanda in den stereosignalen med din monoflygel. Förhoppningsvis blir det lite mer liv i grejerna.

Postat (redigerat)

Bassholes idé är inte så dum.. Men ett annat förslag är att du duplicerar monospåret, panorerar ut och använder olika EQ's eller eventuellt multibandskompression på resp. spår. Det kommer inte låta mickad stereo men det breddar ganska bra. Gör du ett snyggt svep från ca 300-2000hz där ena kanalen dippar lite och andra förstärker kan du nog få till något som påminner om en pianouppmickning. I kombination med en bra rumsklang kan det nog bli helt ok.

Testa gärna med 4 kanaler också där bas och diskant håller sig i mitten och pianots grundfrekvenser (dvs tonernas spektrum) krosseqas och panoreras.

edit: Använd helst en fasriktigt linjär eq. Det kommer garanterat bidra till att det låter mer äkta.

Redigerat av VacUm
Postat

Var det ditt fel eller studion fel att sladdar och mickar strular så tycker

jag (ifall det var studions fel) du borde få spela in på nytt på studion.

Postat

Det finns andra verktyg än waveforms-editorn man kan använda. En del program låter dig rensa ut frekvensband. I Samplitude som jag använder finns till exempel finns något som kallas Spectral editor.

Exempel på hur Samplitude ser ut.:

Liknande finns i andra program tror jag, men "originalet" är ett ännu bättre program, reNOVAtor från Algorihmix (som kostar en hel del, önskar jag hade det).

Med lite fantasi och verktyg går det oftast att ta bort en hel störningar. Just under störningen kan man lägga använda typ spectral editor och sen dessutom lägga över lite av den andra kanalen. Alternativt kan man hitta samma toner spelade någon annanstans, kopiera och klippa in. I värsta fall går det att ta några toner från ett samplat piano, skruva lite på dem och klippa in just det där.

Kanske något vi andra kan hjälpa till med, jag gör gärna ett försök. Behöver en rejäl snutt av inspelningen så kan jag prova. Maila mig om du är intresserad så hittar vi på nåt.

Gunnar

Postat

Tack alla. Ska göra ett par ljudklipp och lägga upp, återkommer med länk.

Jobbar just nu efter klippochklistraprincipen, svårt men kul / utmanande ;-) Skrap/knastret kommer bara fyra gånger under hela låten; två av gångerna handlar det om mindre än en sekund (och dessutom precis där det ligger sång i fokus). De två andra, där varar det lite längre - överväger allvarligt att blanda in ett halvfet pad från Virus:en som får ligga och lyfta upp det lite 😉 Det där med frekvensdödare låter helt klart intressant; jag återkommer snart med en http-länk till ett par ljudfiler så ni kan höra vad det är som knasar. Kanske är det något sådär superenkelt som "jahaaaa, du behöver bara skära x-frekvensen just där så är det klart" :-)

/Jesper

Postat

Här är en mp3:a av stereobilden. Tog ett av de värsta styckena ;-) So this is what I'm up against. Jobbar i Cubase Studio 4 på en Intel Mac vilket begränsar mig till viss del vad gäller pluggar och sådant. Har Sonalksis serie dock men inte lyckats isolera någon snajsig frekvens att döda knastret i. Just sista knastret på den här filen (det kommer ett liknande lite längre senare) är ett bra exempel på sånt som *inte* går att filtrera bort i vilket fall dock - där tappas signalen nästan helt ett par sekunder innan det knastrar till och kommer tillbaka. Typ någon slags ultraprimitiv knaster-gate 😉

Igen: tack för förslag och tips. Många bra idéer här som jag inte hunnit prova ännu, och nog aldrig skulle kommit på själv :-)

/J

Postat (redigerat)

Update: Lyckats hyfsat med ett lågpassfilter just på de jobbigaste bitarna. Visst tappar man mycket klarhet i ljudet exakt där och då, men det känns ändå som om approach:en kan vara ett steg på vägen till en hållbar lösning. Eller "lösning" kanske är att ta i; work-around är nog närmare sanningen 😉

Update #2: Scratch that. Låter apa ju :-D Löst de första två nu i alla fall med kreativ redigering. De två längre ska jag nog testa att duplicera det andra spåret och tidsförskjuta lite lite granna. Det lär fortfarande uppfattas men det kan jag leva med tror jag. Något måste man ju ha att gnälla på :-)

Redigerat av Filmtoken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.