azza (oregistrerad) Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 Tjena, val av laptop är ett kärt ämne som många liksom jag våndas över, uppenbarligen. Själv är jag på jakt efter en som får kosta ca 12-15 000, 2 gig ram, Intel core duo. Inga konstigheter alltså. Ska använda Reason + Cubase eller Logic. Mest midi till att börja med (troligen ett Edirol keyboard). Macbook, Sony eller Dell? Hoppas inte det blir alltför tjatigt, här bidrar jag med några frågor som jag inte har hittat glasklara svar på (om det nu finns...), hoppas någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter. - Macbook (inte Pro alltså). Grafiken ska inte vara den bästa. Jag antar att detta endast blir problematiskt om man använder spel och andra 3D prylar. Hur funkar det tex med Reason? - Sony Vaio En del hyllar denna apparat, för en del är det kräkmedel. Att gamle Kraftwerk snubben Wolfgang Flühr använder den på turneer har nämnts, såg även en bild i nya numret av Wire där ett band använder den live. Helt kass borde den inte vara? Hur är det med Windows vista, en del avråder, men det ska väl inte vara några problem längre? Stjäl den alltför mycket plats på Ram? Dessutom menar många att man bör starta om hela OS, för att rensa bort all extra smörja. Men tex virus program är väl inte helt fel? Och varför inte samma rekommendationer när det gäller Macar, även där följer väl en massa extraprogramvara som kan rensas bort? - Dell Inspiron Samma sak här, delade meningar minst sagt. Har själv haft flera Dell laptops på olika arbetsplatser, tycks pålitlig och robust. Därmed inte sagt att den är optimal för musik... Tack på förhand, Björn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 (redigerat) Fördelar med MacBook: OSX är ett riktigt bra och stabilt operativsystem, hittills finns det dessutom inga kända virus. Logic är ett riktigt bra program som i mina högst subjektiva ögon spöar Cubase på nästan alla punkter. Industristandard i vår del av världen tillsammans med Pro Tools HD Kan även köra Windows genom bland annat Boot Camp Det inbyggda ljudkortet håller förhållandevis bra kvalitet och kan ställas in på en väldigt låg fördröjning (latency). Ska man bara använda mjukvaruinstrument håller det absolut. 10% rabatt på AppleStore för studenter, ännu mer på Apples programvaror som exempelvis Logic där man kan få så mycket som 50%. Nackdelar med MacBook: Bildskärmsminnet är delat med ram-minnet vilket gör att man förlorar lite ram. Men precis som du säger märks detta av mest när man spelar tunga spel eller håller på med 3D-grafik. MacBook Redigerat 24 juli 2007 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leaf Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 Håller med Phobos! köp en MacBook! fungerar direkt att göra musik med utan en massa trix och trimmningar, ljudkortet är dessutom bra för att vara inbyggt. Glöm inte att beställa 2GB RAM annars så blir det svårt att göra musik på datorn. Lycka till!!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ZTF (oregistrerad) Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 Håller oxo med Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Starfis Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 En till röst för Macbook här! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SyntaxError Postat 24 juli 2007 Dela Postat 24 juli 2007 Jag köpte en macbook pro för en månad sen, efter att ha varit en inbiten pc-användare i hela mitt liv, och jag älskar den här lilla bebisen!!! Kan inte förstå hur jag har stått ut med windows/pc så länge.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.