Jump to content
Annons

Powercore versus UAD-1


Markus

Recommended Posts

Skall dra till USA (united states of assholes) snart och funderar på att hotta upp datorn rejält med kanske ett powercore eller UAD. Är det ngn som har erfarenheter av ngt av dessa kort och vill dela med sig av sin visdom?

Annars så kan jag få tag på powercore med virus synten till kanske ett vettigt pris. Nån som har erfarenhet av Virus powercore?

Många tycker att båda korten är bra komplement men vet ej om budgeten (eller frugan) tillåter sådana utsvävningar. 😄

Även funderingar/erfarenheter kring de dyrare pluggarna till båda korten vore roligt att höra ngt om.

Tacksam för upplysning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
arka (oregistrerad)

tjena!

Har båda korten i vår studio, och för mig är det i alla fall solklart UAD-1 som är vinnare. Kompressorerna som finns till det kortet krossar allt annat emulerat jag hört så långt, och då har jag inte ens testa fairchilden än.

Powercoren har bättre reverb, och dessutom så stöds det kortet av tredjepartstillverkare som gör schyssta grejer tex Sony. Sony´s Oxford EQ är helt makalöst bra, men den drar sjukt mycket kräm, samtidigt som Cambridge EQ´n till UAD´n ska vara mycket nära men behöver bara bråkdelen så mycket processorkraft.

Dessutom upplever jag UAD´n som stabilare och en mycket mer tekniskt elegant lösning med en kraftfull DSP istället för fyra klena som på Powercore. Detta är väl skit samma kanske du tänker, men det kan faktiskt ställa till strul eftersom en plugin måste få plats i en enda DSP. Låt oss säga att du ska köra en Oxford EQ som drar 50% kraft av en DSP, Har du då redan laddat pluggar som utnyttjar 60% av kortets första DSP så måste Oxforden läggas på kortets andra DSP osv. Kör du tunga pluggar och planererar dåligt så kan du hamna i en situation där du inte kan ladda fler pluggar trots att kanske 30% av kortets resurser är outnyttjade. Vet inte om det var någon bra förklaring, men men...

Kontentan är väl att om du är kompressorfreak så ska du inte ens tänka på TC, annars får du överväga vad som är viktigast för dig.

MVH /Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg ett svar på frågan "Powercore vs UAD-1" för ett tag sedan. Fritt ur minnet:

"If you are into pop/rock/metal, choose UAD-1. Otherwise (and especially for modern pop/dance/techno etc) Powercore is the choice".

Lite generaliserande kanske, men ett korn av sanning finns nog där. Själv har jag en del erfarenhet av UAD-1, och som arka måste måste jag lovprisa kompressorerna. Speciellt LA-2A och 1176LN.

Se förresten upp med vad du köper om du bestämmer dig för UAD-1. Numera säljs dom i två olika paket. Ett enklare (Project-PAK) utan ovan nämnda pluggar samt ett dyrare (Studio-PAK) med pluggarna inkluderade. Man kan iofs köpa loss pluggarna separat, men det blir nog en smärre förlustaffär och är dessutom krångligare. Om du kan hitta ett gammalt kort (med Mackie som distributör) så ingår LA-2A/1176LN och det paketet är rätt mycket billigare än Studio-PAK (som iofs har en del andra pluggar inkluderade).

Jag tror att Estrad i Sthlm har Mackie-varianten kvar (för runt 5000:-) om du inte hittar något i staterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för fedback!

Om det blir en UAD så blir det studio pack med de dyrare pluggarna. Annars så har man sneglat på sony pluggarna till powercore, men ack så dyra. Undrar dock om reverben är något sånär lika bra på UAD kortet i jämförelse med powercores medföljande reverb? Samma med de medföljande EQ:na? 😆

Blev lite sugen på powercore då man kunde få den från ett ställe för samma pris som annars i staterna med virus pluggen medföljande.

Men än så länge är det beslutsångest.

/Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får med RealVerb Pro och DreamVerb i Studio-PAK. RV Pro är ett ganska OK reverb för husbehov. Inget speciellt, men det funkar fint för... okritiskt användande (eller hur man ska uttrycka det). DreamVerb lär vara bra mycket bättre, men då jag inte är någon utpräglad reverbmänniska har jag inte aktiverat demon för att testa (jag har alltså ett Mackie-kort där det ingick som demo).

Det brukar väl sägas att Powercore är bra på reverb, delay och liknande, medan UAD-1 är starkare på kompressorer och EQ. Jag måste dock säga att jag avundas Powercore det starka tredje parts-stödet, även om pluggarna är i det dyraste laget.

Kolla förresten in om något av korten trasslar med vissa specifika datorkomponenter så att du inte köper något som sedan inte funkar ordentligt. Har läst en del jobbiga trasselinlägg om just sådana problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...