Jump to content
Annons

Indiepopinspelning


Carle

Recommended Posts

Jag spelar i ett Indiepopband som till stor del påminner om Håkan Hellströms första skiva och en del av Bad Cash Quartets material. Vi ska snart till att spela in och mixa våran demo och jag vet ungefär hur jag vill ha soundet. Jag har bestämt mig för en ganska lätt mixning, inte överproducerat. Och sen vill jag ha mycket reverb på gitarrerna. Instrumenten vi kommer använda är:

Trummor

Två elgittarer

El-bas

Piano

Tamburin

Shaker

Melodica

Trombone alt. Trumpet

Dragspel

och sen sång.

Om någon har skojiga tipps om vad man kan göra med dem för att få ett bra Indiepopsound så får ni gärna posta här.

Men som sagt så vill jag ha mycket reverb på främst gittarerna. Bör jag köra massa gate? Hur noga behöver jag mika upp trummorna? Kan det vara bra att spela in bas både med mik och line-in. Hur eq-ar jag tamburinen och shakern och bör jag låta dem vara torra eller kan jag använda reverb?

Det var lite frågor som start, men alla berättelser om Indiepopmixning är välkommna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Annons
Jag spelar i ett Indiepopband som till stor del påminner om Håkan Hellströms första skiva och en del av Bad Cash Quartets material. Vi ska snart till att spela in och mixa våran demo och jag vet ungefär hur jag vill ha soundet. Jag har bestämt mig för en ganska lätt mixning, inte överproducerat. Och sen vill jag ha mycket reverb på gitarrerna. Instrumenten vi kommer använda är:

Trummor

Två elgittarer

El-bas

Piano

Tamburin

Shaker

Melodica

Trombone alt. Trumpet

Dragspel

och sen sång.

Om någon har skojiga tipps om vad man kan göra med dem för att få ett bra Indiepopsound så får ni gärna posta här.

Men som sagt så vill jag ha mycket reverb på främst gittarerna. Bör jag köra massa gate? Hur noga behöver jag mika upp trummorna? Kan det vara bra att spela in bas både med mik och line-in. Hur eq-ar jag tamburinen och shakern och bör jag låta dem vara torra eller kan jag använda reverb?

Det var lite frågor som start, men alla berättelser om Indiepopmixning är välkommna.

Nu vet jag inte hur mkt du kan, så jag kanske skriver på helt fel nivå, men det finns säkert nåt kul att ta till sig.

Vad man menar med ett "bra indiepop-sound" kan variera ganska kraftigt. Många "indie"-produktioner låter ju mest som bajs för att det ska låta bajs. Är det det som är bra, eller gör det inget om det låter lite "traditionellt bra" också?

Jag tycker samma saker gäller för indiepop som för allt annat:

Det absolut viktigaste är att komma ihåg det något slitna uttrycket "skit in, skit ut".

Få varje instrument att låta som ni vill att det ska låta innan ni spelar in det, och kolla sedan med mikval och mikplacering hur ni på bästa sätt kan fånga upp det ljud instrumenten redan ger ifrån sig. Stäm trummorna noggrannt och skaffa färska strängar osv.

Reverb och dylikt kommer ju först i mixningen.

En grej jag tycker om är att man spelar in det i ett rum som inte är helt dött akustiskt när man vill ha lite blötare ljud. Våga ha lite akustik i rummet, och testa att micka vissa saker på avstånd.

Till trummor kan jag rekommendera att utöver närmikningen slänga upp en rumsmik en bit bort som du kan komprimera ganska hårt, och bara blanda upp trumljudet med vid mixning.

I indiepop brukar man ju vilja ha tamburinen ganska framträdande, och det är då viktigt att den låter gött, och inte sticker och är jobbig. Även där gäller det att i första hand ha en tamburin som låter bra i grunden.

Testa t ex att mika den på lite avstånd med en bra kondensatormikrofon. En annan grej man kan göra för att få bort stickande transienter är att ställa något mjukt (typ ett täcke på ett mikstativ?) mellan tamburinen och mikrofonen, precis bara så att den täcker "fågelvägen" från tamburinen till mikrofonen. En bra grej i mixen om man vill kunna ha den riktigt starkt mixad utan att det gör ont i öronen är att slänga på en jätteelak kompressor med jättekort attack och ganska kort release. Det tar fram allt skrammel utan att själva slagen blir hårda.

Testade faktiskt att spela in tamburin med en Baskaggemik(Beta52A) och en småmembranskondensator(Oktava) och blanda signalerna nyss, och det blev riktigt coolt. Blev lite sådär gött gammalt och skramligt som man önskar att alla tamburiner lät.

Om ni har akustiskt piano kan man laborera rejält för att få det ultimata soundet. Tänk över hur stor plats du vill att det ska ta i slutändan. Ska det ta stor plats i ljudbilden kan det vara schysst att stereomicka det med antingen XY eller AB. En grej vi fick jäkligt schysst ljud med för ett tag sedan var att ta två småmembransmickar (AB) riktade helt mot strängarna på pianot (med fronten borttagen) och sedan en stormembransmik typ bakom huvudet på pianisten. Blev grymt brett och nära ljud, men utan att låta kliniskt.

Ska det ta lite mindre plats funkar det oftast bra att bara köra en kondensatormik snett fram-/uppifrån typ.

Vad gäller elgitarrerna så se till att ratta ett bra ljud i en bra stärkare (låna en om ni inte har någon som låter gött), och micka sen upp stärkaren på lite olika traditionella vis tills det låter lika bra i kontrollrummet. (Linea inte under några omständigheter, det får det bara att låta skit.)

Även blåset kan jag nog tänka mig att det passar att micka på ganska bra avstånd, och inte ha blåsaren riktad rakt in i mikrofonen. Detta för att komma så långt ifrån slickt syntblås-sound som möjligt.

(Tänk på att akta dig för fasfel när du håller på med en massa konstiga mikplaceringar)

Kommer ni spela in det till dator?

Shit vad långt det blev. Jag borde sova i stället. Men som sagt, hoppas du hittar nåt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att betala en massa pengar och komma till vår studio istället. 😉

Edit:

(Kom på att det ligger ett klipp uppe på vår sida under "musik" från en platta vi spelade in för ett tag sen. Lyssna på "If i had an axe" med Johan Lindgren. Tycker det är ganska schysst "indie-sound". 🙁 )

Redigerat av mimla
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör precis som du säger och överproducera inte. Indiepop ska låta som det låter ungefär, tycker jag. Lyssna in dig på massa artister som spelar likartad musik. Hello Saferide, David&thecitizens, Belle & Sebastian, och kanske till och med Bright Eyes kan vara vettiga exempel kan jag tänka mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipps. Jag har skrivit ner dem så vi inte glömmer vi mixningen. Vi kommer spela in nästa helg i skolan som faktiskt har en riktigt bra studio. Förutom trummorna det vill säga, men det plockar vi med egna.

referänsspår till demon har jag valt ut och det blev följande:

Håkan Hellström - En Vän med En Bil

Håkan Hellström - Himmel Blå Himmel Blå

Bad Cash Quartet - Outcats

Fler tipps är varmt välkommna.

Under inspelningen kommer vi spela in ett dragspel också. Någon som kan tippsa om det?

Tack.

// CARL

Link to comment
Dela på andra sajter

Phobos:

Var det senaste inlägget med hänsyn till låtarna jag postade eller bara overall?

Det låter vettigt iaf, lite rädd att det blir grötigt bara.

Med hänsyn till att jag lyssnar mycket på olika typer av indiepop 😲 .Det grötiga är en del av soundet, gejtade 80-talshårdrockstrummor med bara närmickar är precis det du vill undvika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt planerat att använda en del Reverb. Jag började min bana som Tranceproducent för sådär sju år sen så Reverbet är en av mina bästisar 😲 Men jag har aldrig varit ett mixarproffs just för att jag är för otolig och inte orkar pyssla med detaljer. Jag är mer låtskrivare.

www.myspace.com/svenskavisorattrojatill

där ligger två av låtarna vi ska spela in fast det är bara Midiversioner som jag skrev dem i Reason.

Kanske kommer ni på fler tipps när ni lyssnar på dem.

// Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...