Jump to content
Annons

Balanserad mikrofonförstärkare


Jodal

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått tag på en gammal BM5 stereomikrofon från Bang & Olufsen som jag tänkte "fixa till" en mikrofonförstärkare till. Denna mikrofon köptes tillsammans med en anläggning BEOCORD STEREOMASTER, också från Bang & Olufsen. De olika ingångarna till denna anläggning har separata kretskort (som är lätta att byta ut) och jag har även tillgång till mikrofoningångskortet där mikrofonförstärkaren i stereo finns.

BangOlufsen_StereoMaster_MicPreAmp.jpg

Enligt manualen ska ingången till denna mikrofonförstärkare (som verkar anpassad för BM5) vara balanserad men när jag tittar på hur mikrofonen kopplas in enligt kretsschemat (se bifogad bild 1) så ser det för mig ut som att den ena signalledningen från mikrofonen (dvs "Cold", pinne 3 på DIN kontakten) bara kopplas till enskärmstrumpa och jordas och i min kunskapsmässigt kanske begränsade värld betyder det att den inte är balanserad.

MicPreAmpPCBtopview.jpg

Om man tittar på kortets ovansida (se bifogad bild 2) så ser man att det finns tre "UDFÖRING" till varje kanal varav en (konakt 5 på PCB) är utgång och en (konakt 1 på PCB) är den ingång till vilken den andra signalledningen från mikrofonen (dvs "Hot", pinne 1 på DIN kontakten) är kopplad. Det återstår alltså en "UDFÖRING" (konakt 3 på PCB) som inte verkar kopplas in alls. Har den något med balanseringen att göra?

De övriga kontakterna på PCB är ju "STEL", dvs jord (kontakt 6 är -14.5 V eftersom alla spänningsangivelser är negativa mot "CHASSIS" (kan inte komma underfund med om hur "CHASSIS" förhåller sig till "STEL"). Man kan ju notera att pinne 5 på DIN kontakten är ansluten till en symbol för "CHASSIs" medans "STEL" verkar ansluten till någon slags 0-nivå (enligt resten av kretsschemat som inte bifogats här) som jag inte direkt kan se hur den förhåller sig till "CHASSIS".

Jag hade tänkt bygga en liten låda där jag sätter in detta kort med en 5 polig DIN kontakt som ingång och två phonokontakter som utgång, en stereopotentiometer (blir nog en 20K log istället för den 10K log som finns i ritningen) och mata den med 15 V antingen från en adapter eller ett batteripaket. Hur ska jag koppla detta för att få en balanserad ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Jodal"

Va kul att det blir sådana här frågor på forumet, nu är vi defenetivt på min bakgård och leker.

Det var en gammal klenod du fått tag på, dessutom med "germaniumtransistorer" som är "på tapeten" i dagens läge.

Tyvärr har detta mikrofonförstärkarekort ingen balanserad ingång, spolen (972J84) som ser ut som en halv mikrofontransformator, är en drossel, och tillsammans med 1nF kondingen till jord, utgör ett HF/RF radioavstörningsfilter.

För att göra ingången balanserad så måste du bygga till en mick-transformator, men om du bara skall ha en volymkontroll på utgången, och försteget skall behålla den höga fasta förstärkningen, så måste mikrofonransformatorn ha omsättning 1:1, d.v.s. ingen "step-up" (förstärkning i trafon)

En lämplig bra trafo för detta är Lundahl LL-1527 i 1:1 konfiguration, finns att köpa hos Elfa best.nr: 56-620-02.

Om du använder en "normal mikrofontransformator" som ofta har omsättning 1:5 (Lundahl LL-1538) så får du ca: 14 dB extra gain, och det är mycket att putta in på denna ingång som redan har en rejäl förstärkning.

Det går ju givetvis att montera en gainkontroll som ligger aktivt i förstärkaren. (detta är normalt för mick-förstärkare) och då behöver du en potentiometer några Kohm (kanske 4K7 C) som måste vara negativt logaritmisk, (reverse log eller KC) för att allt inte skall komma på en gång i max ändan.

Denna pot skall kopplas i serie med motståndet som är markerat med 22 (är 22 ohm) och i detta fallet skulle du kunna ha en trafo med högre omsättning. men inte över 1:5 (gärna 1:2 eller 3) eftersom ingångs Ri/impedansen på första transistorn är mindre än 15 Kohm.

Utgången på denna förstärkare går inte att last speciellt mycket, inte heller hänga på någon längre kabel, även om det går att lasta med en 10 kohms pot (detta är redan för lågt) så går det inte att lastas i diskanten, (lång kabel=hög kapasitans=diskantavskärning) så du bör bygga till ett buffertsteg i form av en "emitterföljare" sittande efter volymkontrollen, för att du skall kunna driva annan utrustning utan problem.

Emitterföljaren går givetvis att göra med en gammal germaniumtransistor, så att hela mick-förtärkaren blir tidsenlig.

Gällande 15 volts (14,5v) matningsspänningen, så är + till jord, eftersom transistorerna är av PNP typ, (vanligt på den tiden då germanium användes) så du kan inte dela strömförsörjning/spänningsagget med någon annan pryl som har - till jord, och sedan är samankopplade via signalkablarna, för då blir det ren kortslutning.

Strömförsörjningen bör också vara bra stabiliserad, annars blir det brum.

PS! byt alla elektrolytkondingar, (9 st.) dom har "sommnat av" och började redan ta slut för 20 år sedan.

Lycka till

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...