Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skall köpa en Laptop till en kyrka som vill spela in livemusik/konsert/tal och behöver få lite hjälp med några frågor eftersom jag inte är något teknikfreak utan gitarrfreak.

1. Hur är det med brusnivån i Laptop´s runt 6000:- om man kör mixersignalen rätt in i "minitelen"?

2. Bör man ändå satsa på ett externt ljudkort och köra firewire eller USB in trots att mixen redan är "klar"? (Behöver inte separera spåren för att redigera i efterhand)

3. Kan man i ngt. program bränna en skiva i realtid (är det meckigt med en konsert på 75 min) samt att org. filen givetvis sparas.

4. Ngt datortips, PC tack.

(Om ni ser ngn. aspekt jag borde väga in så nämn det gärna!)

Annons
Postat (redigerat)
Skall köpa en Laptop till en kyrka som vill spela in livemusik/konsert/tal och behöver få lite hjälp med några frågor eftersom jag inte är något teknikfreak utan gitarrfreak.

1. Hur är det med brusnivån i Laptop´s runt 6000:- om man kör mixersignalen rätt in i "minitelen"?

Laptop för 6 papp.. Näe det låter inte seriöst.. Om du köper en MAC för runt 10 papp får du det mesta du behöver på köpet och då duger det inbyggda ljudkortet också.. Bl.a får du Garageband med på köpet..

2. Bör man ändå satsa på ett externt ljudkort och köra firewire eller USB in trots att mixen redan är "klar"? (Behöver inte separera spåren för att redigera i efterhand)

Du sa att du ska jobba med livematerial.. Oftast brukar detta inebära att du ska spela in i stereo och helt enkelt mastra det hela.. Alltså tappa ut en stereomix från mixern.. Majoriteten av ljudkort fixar detta bra i dag... Gratisprogramet http://audacity.sourceforge.net/ kan fixa mycket.. det har dessutom stöd för VST-effekter som finns både gratis så som kommerisella pluggar.

3. Kan man i ngt. program bränna en skiva i realtid (är det meckigt med en konsert på 75 min) samt att org. filen givetvis sparas.

Nja.. Varför vill du bränna i realtid? Är det inte bättre att spela in och sen mastra och sen bränna?

4. Ngt datortips, PC tack.

Jag funderar varaför du inte vill välja en MAC? Då kan du om du vill köra Windows också dessutom.. Men inte åt andra hållet.. På en PC för Windows kan du inte köra Mac.. Priserna på en Mac är det inget fel på.. Och som Laptop får du myyycket för pengarna.. 😕

(Om ni ser ngn. aspekt jag borde väga in så nämn det gärna!)

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.