Jump to content
Annons

Popcorn


niklas73

Recommended Posts

Jag försöker ta ut basen till låten Popcorn på keyboardet men får inte till det. Ni som är bra på sånt - kan ni lyssna här http://www.popcorn-song.com/ och klicka på länken "oh baby more popcorn" där basen hörs bra. Har hittat tabulatur för bas tex här http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/mad_...opcorn_btab.htm

men det där fattar jag noll av. Jag tycker jag är rätt bra på att plocka ut låtar men den här basen får jag inte till. Nån som får och kan och orkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att mycket av "hemligheten" och magin i popcorns originalbasgång ligger i att den spelades på en monosynt inställd i legatoläge.. Det innebär i praktiken att attacken inte triggas om föränn man verkligen lyfter fingret från keyborden. Så länge man spelar legato så är det bara sustaindelen som bibehålls.. Eventuellt med en aningen (bara en aning) portamento.

Med andra ord.. Spelar man denna basgång på en polyfonisk synt så kommer varje ny fingersättning att trigga en ny attack.

Hoppas du förstår vad jag menar 😆

Här har du den som midifil:

popcornbas

högerklicka och ladda ned.

Kan inte ladda ner den för jag har inte QT pro. Om det är din sida kan du inte lå¨ta den ligga uppe ett tag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mycket av "hemligheten" och magin i popcorns originalbasgång ligger i att den spelades på en monosynt inställd i legatoläge.. Det innebär i praktiken att attacken inte triggas om föränn man verkligen lyfter fingret från keyborden. Så länge man spelar legato så är det bara sustaindelen som bibehålls.. Eventuellt med en aningen (bara en aning) portamento.

Med andra ord.. Spelar man denna basgång på en polyfonisk synt så kommer varje ny fingersättning att trigga en ny attack.

Hoppas du förstår vad jag menar 😆

Här har du den som midifil:

popcornbas

högerklicka och ladda ned.

Kan inte ladda ner den för jag har inte QT pro. Om det är din sida kan du inte lå¨ta den ligga uppe ett tag?

Jorå. Jag tror jag är med. Har funderat på att bygga den som sådan i Ableton men tror det går utan det. Andra verka ha lyckats. Men bara jag får till själva basgången så... Det är en rätt kul låt att göra en remake på som typ 10000 andra gjort men kul ändå. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tror att mycket av "hemligheten" och magin i popcorns originalbasgång ligger i att den spelades på en monosynt inställd i legatoläge.. Det innebär i praktiken att attacken inte triggas om föränn man verkligen lyfter fingret från keyborden. Så länge man spelar legato så är det bara sustaindelen som bibehålls.. Eventuellt med en aningen (bara en aning) portamento.

Med andra ord.. Spelar man denna basgång på en polyfonisk synt så kommer varje ny fingersättning att trigga en ny attack.

Hoppas du förstår vad jag menar 🥰

Här har du den som midifil:

popcornbas

högerklicka och ladda ned.

Kan inte ladda ner den för jag har inte QT pro. Om det är din sida kan du inte lå¨ta den ligga uppe ett tag?

Jorå. Jag tror jag är med. Har funderat på att bygga den som sådan i Ableton men tror det går utan det. Andra verka ha lyckats. Men bara jag får till själva basgången så... Det är en rätt kul låt att göra en remake på som typ 10000 andra gjort men kul ändå. 😆

Jag skulle vilja höra en akustisk remake 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...