Jump to content
Annons

Sjunga högre!


mrbjoorn

Recommended Posts

Tjenare!

Jag är en kille som skulle vilja ha lite tips på hur jag

kan utvidga mitt röstomfång. Framförallt uppåt.

Ska börja 9:an i Uppsala Musikklasser i höst (har gått där sen 4:an), så

sjunga kan jag, men vill somsagt lära mig att sjunga lite högre toner.

Jag är inte intresserad av en sångpedagog, men däremot

övningar man kan göra hemma, saker man kan tänka på

med andningen och stöd osv.

Lyssna på Dave Lepard (eller Martin och Peter) i Crashdiet

så kan ni få en liten fingervisning om hur jag vill utveckla min

röst. Sjunga högre med kraft, kort sagt!

Jag åker bort nu i två veckor, så när jag kommer hem

vill jag att denna tråd ska vara fylld med tips !

Så skriv allt ni kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske detta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastrats%C3%A5ngare

Men seriöst. Gå till en sångpedagog. På några lektioner lär du dig göra rätt saker. Läser du böcker så kan du lära dig helt fel och i värsta fall förstöra din röst för alltid. Nog för att Rod Stewart sålt många skivor, men ändå.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske detta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastrats%C3%A5ngare

Men seriöst. Gå till en sångpedagog. På några lektioner lär du dig göra rätt saker. Läser du böcker så kan du lära dig helt fel och i värsta fall förstöra din röst för alltid. Nog för att Rod Stewart sålt många skivor, men ändå.

Gunnar

Tjaa, är du villig att betala då? 😏 .

Njaa, kastrering är nog inget för mig. Men tips? Övningar?

Nån som vart hos en sångpedagog borde väl kunna ge mig lite tips.

Förstår iofs att det är ganska individuellt, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)

Jag vet att detta är ett tråkigt svar, men gå till en sångpedagog! Där kan du få all den hjälp du behöver. Om du tränar mycket kommer du med stor sannolikhet utöka ditt register någon ton uppåt, men framförallt kommer hela din sångteknik bli oderntligt förbättrad.

Det brukar vara ganska lång kö till sånt här så ring så fort som möjlgt och om du ändrar dig är det bara att hoppa av kön. Medan du väntar, sjung mycket och glömm inte att värma upp! Denna sidan är jättebra att värma upp rösten med och du lär dig att få med stödet på ett bra sätt: http://www.mhm.lu.se/student/sangskola/lektion1.htm

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som skrevs i ett tidigare svar -glöm aldrig att sjunga upp! Att värma upp rösten är A och O. Ju mer uppsjungen du är desto lättare har du att ta högre toner, och ju mer du sjunger desto mer höjer du ditt register. Det man kanske inte tänker på är att man även ska mjuka upp musklerna, massera käkarna, kinderna och halsen. Massera/tugga och stretcha tungan (prova det funkar!), mjuka upp/stretcha axlar och nacke.. Brumma med läpparna som en bil, rulla på rrrr upp och ner.. Jag gick hos sångpedagog ett tag och märkte att av att mjuka upp ansikte, hals osv gjorde att jag var mer avslappnad och mjuk i rösten än av att ta en snabb uppsjungning på 5 minuter. Naturligtvis är det bäst att göra båda delarna!

Tyvärr är det ju väldigt dyrt att gå till en sångpedagog men kan du skramla ihop till ett par tillfällen så kan du plocka med dig mycket nyttigt som du kan fortsätta träna på hemma.

Lycka till!

ps. Hållningen är också viktig att tänka på, avslappnad, stå inte och häng på höften, båda fötterna i golvet och "mjuka" knän..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att utöka registret går inte i allafall inte i någon högre grad. Däremot kan du använda tekniker som gör dig uppmärksam på register som du trodde att du inte hade. Klassisk sång är inte till så stor nytta där eftersom man inte använder röstens hela spektrum. Klassisk sång förfinar dock sin del av röstspektrat till fulländning men räkna inte med att göra några större framsteg som tibetanskstrupsångare, Growlare eller som i ditt fall Glamrocksångare alla Crashdiet.

Skulle föreslå Cathrine Sadolins bok Complete Vocal Technique här får du lära dig att utveckla även dom sidor av rösten som en klassisksångare anser vara skadligt. Det är just sådana tekniker som hårdrockens bästa sångare använder turné efter turné utan att få några röstproblem där en klassiskt skolad bara skulle hålla ett par spelningar om ens det. Här slår man också hål på många myter som tex. att värma upp rösten.

Många av världens bästa sångare sjunger aldrig upp tex. Körberg, Dio etc. detta beror på att dom använder rösten på rätt sätt. Tyvärr gäller detta inte alla klassiskt skolade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, sjung ofta och mycket bara 😆 Jag har i alla fall ingen annan förklaring till att jag idag når tre heltoner högre än jag gjorde för ett och ett halvt år sen. Dom tonerna *måste* jag iofs ta i rätt hårt på för att få fason på; inga softa balladtoner direkt 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

ett vanligt "fel" (fast det funkar nog för några) är att man sträcker sig efter dom höga tonerna.....tänk tvärtom....när du behöver komma upp så tryck ihop dig litegrann neråt golvet.....ibland kan det hjälpa med mentala trick som att nå långt fram med tonen istället för uppåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Instämmer med föregående talare (i plural) - gå till en erfaren pedagog.

Jag förstår inte kopplingen mellan kastration och sångpedagog?

Du ska naturligtvis inte gå till en operapedagog utan en som undervisar pop/rock/afro osv.

Synd att förstöra rösten - du kan säker få mycket hjälp på bara en eller två lektioner.

Annars: Håll ryggraden helt rak, ända upp till och med halskotorna, hellre hakan mot halsen än halsen sträckt.

Dra in underkäken och håll käken helt avspänd.

Se till att ha starka bukmuskler och sneda magmuskler (måste tränas upp)

Känn att du har kontroll över buken, försök "spänna ut" de sneda magmusklerna

Sätt igång en luftström genom strupen - "hhhhh" eller "sss" brukar funka och öva dig sedan försiktigt uppåt.

Öva genom att starta på låga toner och gör glissando uppåt så långt det går utan att spänna halsen.

samt börja direkt på de höga tonerna (men inte för högt)

Viktigt: sjung SVAGT - alltså med låg röstvolym

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver alla bra råd som du fått här kan du även köpa Komplett Sångteknik. Men det bästa är såklart att först gå till sångpedagog och få hjälp med grundtekniken. Men den här boken är riktigt pedagogisk och utförlig.

Lite halv OT: Ett enkelt sätt att mjuka upp lite innan det är dags för uppvärmningsövningarna är ju att dra iväg ett par extra djupa gäspningar, sträcka lite på sig (som när man ser nyvaken ut) ropa "HALLÅÅÅÅÅÅ!" 3-4 ggr och stretcha tungan (nä, jag skojar inte). Sätt tungspetsen mot nedre tandraden och håll kvar den där, försök sen att pressa/sträcka ut tungroten så långt du kan. Till en början känns det rätt obehagligt, men en bonus är att du ser helt sjuk ut.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver alla bra råd som du fått här kan du även köpa Komplett Sångteknik. Men det bästa är såklart att först gå till sångpedagog och få hjälp med grundtekniken. Men den här boken är riktigt pedagogisk och utförlig.

Lite halv OT: Ett enkelt sätt att mjuka upp lite innan det är dags för uppvärmningsövningarna är ju att dra iväg ett par extra djupa gäspningar, sträcka lite på sig (som när man ser nyvaken ut) ropa "HALLÅÅÅÅÅÅ!" 3-4 ggr och stretcha tungan (nä, jag skojar inte). Sätt tungspetsen mot nedre tandraden och håll kvar den där, försök sen att pressa/sträcka ut tungroten så långt du kan. Till en början känns det rätt obehagligt, men en bonus är att du ser helt sjuk ut.

Jag vill bara bekräfta att den något udda tungstretchningen faktiskt FUNKAR. En ordentligt avslappnad tunga ger en mycket mer avspänd sång sen får skeptikerna säga vad dom vill . Sen kan man roa sig med att sträcka tungan så långt ner mot hakan man kan och så långt upp mot näsan man kan, vrida och vända.. jag brukar göra det i bilen på väg till ett sångpass, inte just när jag möter bilar då 😛 Man är nog inte till sin fördel utseendemässigt just då 😕 !

Jag ska beställa boken du tipsade om, vem har skrivit den?

Ok, såg precis att boktiteln var klickbar!!

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är säker bra att sträcka på tungan.

Tror också att det är bra att sjunga så svagt som möjligt när man tar höga toner.

Men anars tror jag att man ska skrika så högt som det bara går för att utveckla en naturlig röst.

Allting måste vara naturligt plus att man någon gång lär sig att använda stöd. Att sjunga svagt ett helt liv utvecklar inget stöd. Man kan sjunga på olika sätt och inget är sämre än något annat.

Registret utökas när man vågar använda den starka rösten och det utvecklas ännumer då man kan sjunga en hög ton riktigt svagt. Ingen kan dock sjunga en hög ton svagt utan stöd. Ju svagare ju mer stöd. Att sjunga är en fysisk upplevelse och ett bra stöd är som ett gympass.

Det finns många som har sagt hur detta ska kännas. Midjan och ryggen ska expandera osv.

Ett bra stöd har man dock aldrig tidigare än att man ligger ned och någon som är tung står på en och att du ändå kan sjunga det du ska.

Jag är inte säker på vägen dit men jag tror inte att den går genom att sjunga svagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Instämmer med föregående talare (i plural) - gå till en erfaren pedagog.

Jag förstår inte kopplingen mellan kastration och sångpedagog?

Du ska naturligtvis inte gå till en operapedagog utan en som undervisar pop/rock/afro osv.

Synd att förstöra rösten - du kan säker få mycket hjälp på bara en eller två lektioner.

Annars: Håll ryggraden helt rak, ända upp till och med halskotorna, hellre hakan mot halsen än halsen sträckt.

Dra in underkäken och håll käken helt avspänd.

Se till att ha starka bukmuskler och sneda magmuskler (måste tränas upp)

Känn att du har kontroll över buken, försök "spänna ut" de sneda magmusklerna

Sätt igång en luftström genom strupen - "hhhhh" eller "sss" brukar funka och öva dig sedan försiktigt uppåt.

Öva genom att starta på låga toner och gör glissando uppåt så långt det går utan att spänna halsen.

samt börja direkt på de höga tonerna (men inte för högt)

Viktigt: sjung SVAGT - alltså med låg röstvolym

tack för det fransa..inte för att det här är min tråd..men jag blir ändå tacksam över konkreta tips

ska testa så fort grannarna har vaknat!!😆

mvh

Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säker bra att sträcka på tungan.

Tror också att det är bra att sjunga så svagt som möjligt när man tar höga toner.

Men anars tror jag att man ska skrika så högt som det bara går för att utveckla en naturlig röst.

Allting måste vara naturligt plus att man någon gång lär sig att använda stöd. Att sjunga svagt ett helt liv utvecklar inget stöd. Man kan sjunga på olika sätt och inget är sämre än något annat.

Registret utökas när man vågar använda den starka rösten och det utvecklas ännumer då man kan sjunga en hög ton riktigt svagt. Ingen kan dock sjunga en hög ton svagt utan stöd. Ju svagare ju mer stöd. Att sjunga är en fysisk upplevelse och ett bra stöd är som ett gympass.

Det finns många som har sagt hur detta ska kännas. Midjan och ryggen ska expandera osv.

Ett bra stöd har man dock aldrig tidigare än att man ligger ned och någon som är tung står på en och att du ändå kan sjunga det du ska.

Jag är inte säker på vägen dit men jag tror inte att den går genom att sjunga svagt.

Ja, jag kanske var otydlig. 😱

De flesta sångare upplever nog att det är lättare att komma upp en bit högre om man skriker i, och poängen är att det faktiskt är svårare och jobbigare för magmusklerna att hålla en stabil hög ton på låg volym. Det är det som ÄR själva gym-passet.

En längdhoppare gör inte samma sak på träning som på tävling, eller hur?

Hur man sedan genomför själva "hoppet", är en teknikfråga.

Men utan löpträning, smidighet explosivitet osv blir det inga långa hopp oavsett hur bra längdhoppsteknik man har. Och så tror jag att det är med sången också. En pedagog kan hjälpa till med finliret, men förutsättningarna kan man förbättra avsevärt själv.

Bara en sådan enkel sak som att göra styrkeövningar hjälper mycket. Här är en bra:

Lägg dig ned med ansiktet mot marken, så att du stödjer bara på tårna och armbågarna. Du ska vara helt rak i kroppen - absolut inte "hängmatta"med ryggen. "Dra in naveln" och stå sedan så så länge du orkar innan mjölksyran i nedre magmusklerna knäcker dig. Försök att sikta på åtminstone en minut. Om det inte gör ont när du skrattar dagen efter har du gjort fel.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en sådan enkel sak som att göra styrkeövningar hjälper mycket. Här är en bra:

Lägg dig ned med ansiktet mot marken, så att du stödjer bara på tårna och armbågarna. Du ska vara helt rak i kroppen - absolut inte "hängmatta"med ryggen. "Dra in naveln" och stå sedan så så länge du orkar innan mjölksyran i nedre magmusklerna knäcker dig. Försök att sikta på åtminstone en minut. Om det inte gör ont när du skrattar dagen efter har du gjort fel.

🙂

Gamla hederliga hover-ställningen! Eller plankan som man sa på basketträningarna.

Tack för den påminnelsen, en övning som jag nästan glömt bort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tant Fransa om du verkligen läser mitt inläg så ser du att jag säger samma sak att sjunga en hög ton tyst kräver oerhört mycket stöd absolut. Det jag dock inte tror är att man utvecklar stöd genom att sjunga svagt. Att sjunga med stöd innebär också att inte använda någon luft alls. Dvs är stödet bra ska du kunna ställa en ljuslåga framför munnen utan att den rör sig när du sjunger.

Själv skiter jag i allt sådant älskar att sjunga med bara luft i rösten. Jag är ingen riktig sångar heller.

Däremot har jag utvecklat ett register på strax över 4 oktaver även om jag i klassisk sång inte skulle kunna använda mer än 2 och en halv möjligen närmare 3.

Detta är inte min poäng har aldrig strävat i dom banorna. Det jag dock har är ett stöd som vida överglänser dom flesta sångare. Jag kan ligga på mage och ha en hundrakilosklump på ryggen och änå sjunga obehindrat. Beror på att jag var en riktigt bra professionel blåsmusiker i många år.

För mig är stödet gratis. Vet inte hur man förvärvar det som sångare och där tror jag inte på det lugna och vackra för då utvecklar man inget stöd.

Kanske är jag skadad av blåsandet men om jag lägger mina händer på mina höfter och skriker till känner jag en tydlig expansion kring hela midjan. Detta är så nära man kommer ett stöd som novis.

Kanske är mina teorier helt fel. Jag vet att man kan spänna ett bälte över midjan och dra in luft så att detta expanderar och att sedan sträva efter att hålla luften där och hålla alt expanderat. Detta utvecklar ett stadigt stöd men också ett mycket rigidt stöd.

Har pratat mycket om stöd och det är absolut inte allt som sång eller blåsinstrument handlar om för den delen.

Bortset från att alla både spänner tunga, käkar och hals för mycket är det som regel ett dåligt stöd som hindrar en att ta nästa kliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...