Jump to content
Annons

Uppgradera Cubase LE till Cubase Studio 4 ?


Fourplay (oregistrerad)

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)

Har lite funderingar angående att byta upp mig. Sitter i dags läget med Cubase LE och tycker att cubase i sig är ett lätt förståeligt program, i varje fall vad det gäller att spela in audio och mixa, själva mididelen har jag som aldrig riktigt sysslat med. Tycker att de VST plugins som finns är rätt hyffsad med tanke på att programmet i sig kanske inte är av högsta kvalité kan jag tänka mig.

Nu till själva frågan. Jag undrar vad som egentligen skiljer sig mellan dessa olika, antar att skillnaden kan vara stor.

Men för mig är det intressant att veta just vad som är bra och talar för att byta upp mig när det gäller att spela in audio.

Är det fler VST plugins och kanske framför allt, är de bättre? Exempelvis kompressor, EQ, reverb och liknande?

Sen är jag sugen på att införskaffa mig Ezdrummer då jag hört att det ska vara lätt att få ihop färdiga komp. Drag 'n drop funktion låter ju onekligen väldigt praktiskt. Går Cubase - Ezdrummer hand i hand eller är det något som krånglar då man använder de båda parterna?

Hoppas jag uttryckt mig väl så att ni förstår vad jag vill ha reda på samt att ni delar med er av erfarenheter vad som kan vara bra att tänka på. Om det till exempel finns andra produkter jag kanske borde välja som passar mig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska stor skillnad, som delvis handlar om att låsa upp begränsningar som antal automations-spår, antal inserteffekter och instrument o.s.v. Men det är också en hel del nytt som alla de nya pluggarna, ett par mjukvaruinstrument samt några extra funktioner i programmet. Minns jag rätt så fungerar EZ Drummer utmärkt med Cubase 4 Studio men däremot inte med Cubase LE eftersom den betydligt äldre LE-versionen saknar stöd för drag-and-drop av midi-loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)
Det är ganska stor skillnad, som delvis handlar om att låsa upp begränsningar som antal automations-spår, antal inserteffekter och instrument o.s.v. Men det är också en hel del nytt som alla de nya pluggarna, ett par mjukvaruinstrument samt några extra funktioner i programmet. Minns jag rätt så fungerar EZ Drummer utmärkt med Cubase 4 Studio men däremot inte med Cubase LE eftersom den betydligt äldre LE-versionen saknar stöd för drag-and-drop av midi-loopar.

Det låter ju lovande i varje fall. Är det något som man kommer att klara med sig en längre tid framöver? om man som jag är intresserad av att lära sig att mixa och utvecklas för eget bruk så att man får ett bra ljud, det vill säga att det inte låter garageband över produktionen. Jag vet att mycket annat spelar roll också men om man ser rent till programmets kapacitet, om nu det är möjligt?

Okej, jo jag har läst något om att Cubase LE och EZ drummer inte är kompatibla med varandra därav känns en uppgradering på sin plats. Och vad jag läst ska Cubase SE3 inte vara något större kliv från Cubase LE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase studio 4 duger gott och väl till normala behov. Dom tillkommna nya VST syntharna i Cubase 4

använder jag ändå aldrig, likaså effektpluggarna i Cubase 4. EZ drummer har jag men inte använt direkt.

Det är säkert bra, framförallt midilooparna är användbara om man kombinerar dessa i en annan plugg.

T ex Halion 1 har ett antal trummsätt, Native FM8 mfl. EZ drummer är relativt billigt, men vill du få mer

i lådan skulle jag rekomendera Native FM8. Det beror på vad du vill ha. Är du ute efter standard rock soundet.

Köp EZ.

Själv kör jag med hårdvara Alesis SR-16, som du kan skicka in midi till DAW:en och sedan köra vilket trumsätt

som helst och som du själv väljer. SR-16 är rätt billig, tror jag gav 1700 på Thomann. Alesis kan vara knepigt

att få tag på i Sverige (verkar sakna återförsäljare). Du kan progga egna beats dessutom i SR-16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)
Själv kör jag med hårdvara Alesis SR-16, som du kan skicka in midi till DAW:en och sedan köra vilket trumsätt

som helst och som du själv väljer. SR-16 är rätt billig, tror jag gav 1700 på Thomann. Alesis kan vara knepigt

att få tag på i Sverige (verkar sakna återförsäljare). Du kan progga egna beats dessutom i SR-16.

Okej, men det låter ju lovande, då är en uppgradering på gång inom snar framtid då kanske.

Du menar alltså att du sitter och "knappar" in kompen med trummaskinen och därefter väljer vilket trumset/ljud du är ute efter, om jag förstått det hela rätt?

Är det betydligt smidigare att "Knappa" in kompen än att sitta och skriva dem, det kanske inte ens är möjligt att skriva dem i programmen utan att man själva måste spela dem på en midikeyboard, trummaskinen, eller fingerpad eller vad det nu heter? Nu fick jag mig en tanke ställare om det vore något att införskaffa också, alltid finns det nya saker man hittar som underlättar det för en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå trummor så är det en sommardeal på BFD. Går för 1800 riksdaler nu. Kolla fxpansion.com.

Det är STOR skillnad på LE och Studio 4! Kolla här för lite info http://www.steinberg.net/1010_1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fourplay (oregistrerad)

Är fortfarande fundersam över vad som är rätt att satsa på. Känns som att Cubase i vilket fall är prioriterat men det känns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 därför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gå från Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad på 1400:- och den känns mer rimlig i dagsläget för min del.

Och är det någon som använder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass väl samarbetar dessa två komponenter med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för Ezdrummer skulle jag rekomendera Addictive Drums. Precis lika enkelt om man så vill men mycket mer mångsidigt. Det har precis som Ez en massa midi-loopar men även en mängd effekter för trummixning inbyggda. dessutom finns det en hel massa presets med förinställda och färdigmixade ljud utifall man inte orkar mixa trummorna själv. Allt i ett enkelt och snyggt interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är fortfarande fundersam över vad som är rätt att satsa på. Känns som att Cubase i vilket fall är prioriterat men det känns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 därför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gå från Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad på 1400:- och den känns mer rimlig i dagsläget för min del.

Och är det någon som använder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass väl samarbetar dessa två komponenter med varandra?

Jag använder SE3 och EZdrummer, funkar väldigt bra med drag n drop. Men jag använder det sällan det. Utan även jag använder hårdvara. Och det gör jag av den enkla anledningen att jag vill bygga mina egna komp och inte plocka färdiga. Sen skulle jag nog ta och skaffa Cubase Studio 4 när jag hade chansen till ett så bra pris. Du kanske inte behöver det nu, men sen när du vuxit ur SE3 och vill utöka kommer det bli väldigt mkt dyrare för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)
Är fortfarande fundersam över vad som är rätt att satsa på. Känns som att Cubase i vilket fall är prioriterat men det känns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 därför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gå från Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad på 1400:- och den känns mer rimlig i dagsläget för min del.

Och är det någon som använder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass väl samarbetar dessa två komponenter med varandra?

Jag använder SE3 och EZdrummer, funkar väldigt bra med drag n drop. Men jag använder det sällan det. Utan även jag använder hårdvara. Och det gör jag av den enkla anledningen att jag vill bygga mina egna komp och inte plocka färdiga. Sen skulle jag nog ta och skaffa Cubase Studio 4 när jag hade chansen till ett så bra pris. Du kanske inte behöver det nu, men sen när du vuxit ur SE3 och vill utöka kommer det bli väldigt mkt dyrare för dig.

Okej, ja det är ju utan att man har beslutsångest. Dock har jag ett tag att fundera hur jag ska göra i och med att jag är i det militära för tillfället men det känns bra att samla på sig kunskap så man vet var man står en dag då det kanske blir att välja. Ja programvaran i sig är väl inte så dyr egentligen men jag är behov av att uppgradera mycket och då blir det att pengar försvinner både här och där, men det är kanske som du säger att trots allt vill ha mer användning för sitt program efter ett tag och då blir det dyrare i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är fortfarande fundersam över vad som är rätt att satsa på. Känns som att Cubase i vilket fall är prioriterat men det känns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 därför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gå från Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad på 1400:- och den känns mer rimlig i dagsläget för min del.

Och är det någon som använder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass väl samarbetar dessa två komponenter med varandra?

Jag använder SE3 och EZdrummer, funkar väldigt bra med drag n drop. Men jag använder det sällan det. Utan även jag använder hårdvara. Och det gör jag av den enkla anledningen att jag vill bygga mina egna komp och inte plocka färdiga. Sen skulle jag nog ta och skaffa Cubase Studio 4 när jag hade chansen till ett så bra pris. Du kanske inte behöver det nu, men sen när du vuxit ur SE3 och vill utöka kommer det bli väldigt mkt dyrare för dig.

Okej, ja det är ju utan att man har beslutsångest. Dock har jag ett tag att fundera hur jag ska göra i och med att jag är i det militära för tillfället men det känns bra att samla på sig kunskap så man vet var man står en dag då det kanske blir att välja. Ja programvaran i sig är väl inte så dyr egentligen men jag är behov av att uppgradera mycket och då blir det att pengar försvinner både här och där, men det är kanske som du säger att trots allt vill ha mer användning för sitt program efter ett tag och då blir det dyrare i längden.

Om du tycker att 1400:- är en rimlig nivå och planerar att köpa SE3, så är det mycket smartare att lägga till 600:- extra och uppgradera från ditt LE till Cubase Studio4. Siste september går detta härliga uppgraderingserbjudande ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med hårdvara Alesis SR-16, som du kan skicka in midi till DAW:en och sedan köra vilket trumsätt

som helst och som du själv väljer. SR-16 är rätt billig, tror jag gav 1700 på Thomann. Alesis kan vara knepigt

att få tag på i Sverige (verkar sakna återförsäljare). Du kan progga egna beats dessutom i SR-16.

Okej, men det låter ju lovande, då är en uppgradering på gång inom snar framtid då kanske.

Du menar alltså att du sitter och "knappar" in kompen med trummaskinen och därefter väljer vilket trumset/ljud du är ute efter, om jag förstått det hela rätt?

Är det betydligt smidigare att "Knappa" in kompen än att sitta och skriva dem, det kanske inte ens är möjligt att skriva dem i programmen utan att man själva måste spela dem på en midikeyboard, trummaskinen, eller fingerpad eller vad det nu heter? Nu fick jag mig en tanke ställare om det vore något att införskaffa också, alltid finns det nya saker man hittar som underlättar det för en.

Jag har en sr 16 om någon vill köpa 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Om du tycker att 1400:- är en rimlig nivå och planerar att köpa SE3, så är det mycket smartare att lägga till 600:- extra och uppgradera från ditt LE till Cubase Studio4. Siste september går detta härliga uppgraderingserbjudande ut...

Gäller ovanstående fortfarande? Överallt jag letat så kostar uppdateringen en bit över 3000kr. Var får jag tag i en uppdatering till Cubase Studio 4 för 2000kr?

mvh/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Jag har Cubase SE och EZ-drummer, funkar med drag´drop men det är lite joxigt eftersom beatsen hamnar på ett nytt spår längs ner i cubase, så det blir lite extra plock. Har precis beställt uppgradering till Studio eftersom jag köpte en Behringer controller och det visade sig att den inte funkade med Cubase SE, snopet........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att 1400:- är en rimlig nivå och planerar att köpa SE3, så är det mycket smartare att lägga till 600:- extra och uppgradera från ditt LE till Cubase Studio4. Siste september går detta härliga uppgraderingserbjudande ut...

Gäller ovanstående fortfarande? Överallt jag letat så kostar uppdateringen en bit över 3000kr. Var får jag tag i en uppdatering till Cubase Studio 4 för 2000kr?

mvh/Marcus

Regga din LE licens på steinberg.net. Skriv ut sidan där man ser registreringen. Lämna sedan denna i första bästa musikaffär för att beställa uppdateringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos JAM går det att maila in en skärmdump på MySteinberg-sidan som visar ditt LE-serienummer.

Smidigt för den som uppskattar paketleverans/inte har skrivare. 😉

  • Registera ditt Cubase LE på "Min Steinberg" sajten http://www.steinberg.net/1359_1.html
  • Skriv ut dokumentet som visar ditt namn och registreringen.
  • Ta med dokumentet till din lokala JAM-butik och köp din uppgradering där, eller skicka in det till order@jam.se och köp det på faktura via vår webshop.
     
    Priser:
    Cubase Studio 4, Trade In 1995:- (normalpris 3.295:-) Cubase 4, Trade In, English 4495:- (normalpris 8495:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Nu så har jag vaknat, när erbjudandet av uppgradering gäller ända fram t.o.m. nyårsafton...

Har Cubase LE och funderar på att uppgradera. men hur mycket bättre är egentligen nya versionen?

Låter det bättre av inspelat ljud?

Fattar att en hel del är nytt som syntar osv. , men kan man inte få fram samma resultat på den "gamla" medskickade "gratis" versionen Cubase LE?

Kommer kreativiteten hindras av ett maffigare program som man vill "leka med"?

Finns andra nackdelar till uppgradering?

Någon som ångrat att de uppgraderade?

Vet att det är en ruskig rabatt, men det är ändå minst 2000 SEK som ska ut...

TobbeL

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Inget att tveka på!

Jag uppgraderade från Cubase SE som jag åxå var mycket nöjd med men inte kunde koppla min controller till. Det som jag mest uppskattar i Studio är möjlighetan att frysa spåren. Instrumentracks är en annan mycket bra sak och dessutom är eq:na jättebra liksom övriga medföljande pluggar. Så det är väl värt dom pengana...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag slagit till! 😊

En beställning på en uppgradering Cubase Studio 4 är gjord.

Men, hur är det nu, behöver man köpa en dongel för att det skall funka?

Har ju tidigare Cubase LE, men den funkar ju utan hårdvarulås.

Läste precis på Steinbergs hemsida att det är upp till kunden att skaffa en nyckel. I alla fall vid köp av ny licens.

Hur är det med uppgraderingen?

Tacksam för svar

MVH

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...