Jump to content
Annons

Möjlig budgetstudio?


mjullander

Recommended Posts

Jag har ett trumset hemma och tänkte att det hade varit roligt att spela in det tillsammans med keyboard gitarr och bas. Musikstilen är rock á la Kents tidigare plattor ungefär. Som nybörjare på studioinspelning har jag massvis med frågor:

  • Då det kan bli svårt att ha en dator där nere hela tiden, har jag tittat på en porta vid namn Fostex MR-8HD. Kan det räcka för redigering eller är det bättre att skaffa sig en dator med ett bra musikprogram? Någon annan bra porta i samma prisklass?
  • Om det blir en sådan porta med 4 samtidiga inspelningskanaler, siktar jag på att micka upp trumsetet med 4 mickar. En för baskagge, en för virvel och två overhead. Hört mycket gott om Jams JJLabs-serie. Finns det andra bra trummickspaket eller bra billiga separata mickar?
  • Hade tänkt att "lajna" basen och micka elgitarrförstärkare, men hur ska man gör med keyboard? Har en Yamaha PSR-290.
  • Hur viktigt är det att isolera rummet och hur ska man göra det isåfall?

Läste en annan liknande tråd där man fick förslaget att programmera trummor och lajna elgitarr och bas, men det känns som jag vill höra på riktigt hur det kan låta med riktiga trummor och bra gitarrljud, innan (om?) jag någon gång går in i studio. Men är det värt det överhuvudtaget?

Blev lite splittrat det här, men jag är väldigt tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte det allra lättaste att spela in 'riktiga' trummor och rocksättningar. Men det går ju naturligtvis och så gjorde man ju alltid för innan trumpluggar och samplers.

Kanske är en bra porta allt du behöver plus ett antal bra mikrofoner. Risken är väll att du snart kommer att bli mer intresserad av att ratta ljud och lägga på effekter och dyl. och då finns det många fördelar med att satsa på en musikdator istället.

Är du bara intresserad av att spela in låtar smidigt och enkelt så är antagligen en porta en ypperlig lösning.

Har själv inte spelat in med en porta på många, många år men kanske finns det någon som har använt sig av portor på senare tid som kan ge några bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det allra lättaste att spela in 'riktiga' trummor och rocksättningar. Men det går ju naturligtvis och så gjorde man ju alltid för innan trumpluggar och samplers.

Kanske är en bra porta allt du behöver plus ett antal bra mikrofoner. Risken är väll att du snart kommer att bli mer intresserad av att ratta ljud och lägga på effekter och dyl. och då finns det många fördelar med att satsa på en musikdator istället.

Är du bara intresserad av att spela in låtar smidigt och enkelt så är antagligen en porta en ypperlig lösning.

Har själv inte spelat in med en porta på många, många år men kanske finns det någon som har använt sig av portor på senare tid som kan ge några bra tips.

Porta är ett utmärkt sätt att börja spela in musik. När begränsningarna börjar kännas, exporterar man filerna till datorn och mixar dem där. Sedan kanske man övergår till dator helt och hållet, men man får mycket för pengarna med en porta, och det är enkelt att komma igång. Den hänger sig aldrig, knäar inte och får inga virus 😉

Jag känner inte till Jams mickar, men 4 mickar på trummor räcker ganska långt. Hemma eller i replokal funkar det bra, det är först när man har byggt sig en mera riktig studio som man kan känna behov av fler.

Vad gäller akustikbehandling resp ljudisolering finns massor av trådar på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en video som visar ett alternativ till hur du kan spela in trummor med recorderman sättet vilket är med två mikrofoner. http://www.hometracked.com/2007/05/12/reco...-mic-technique/. Du kan även sätta en varsin mikrofon på virveln och sedan en vid/i bastrumman. Om du vill ha virvelnmikrofonen ovanpå eller under får du avgöra själv efter hur det låter. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänk efter hur du tror att du kommer att använda din utrustning.

8 kanaler är inte mycket när du väl börja göra musik.

Det duger som skissblock men jag tror att du ganska snart kommer att vilja spela in fler kanaler.

Så här kanske du tänker:

4 kanaler trummor

2 gitarr

1 bas

1 sång

Japp då var det fullt.

Jag tror du kommer få ut mycket mer av ditt musikskapande i datorn.

Du kan i princip nästan få obegränsat med spår.

Det finns massa mjukvarusyntar som är gratis och som låter bra.

Kompressorer, gate, delay, och reverb i massor i datorn.

Har du någon dator så börja med den och ett billigt ljudkort. Det blir en billig start.

Portan kommer du garanterat att växa ur. Skall du inte åka omkring och spela in så ser jag ingen finess med porta.

Dessutom så tror jag inlärningströskeln är minst lika stor för en porta som för ett enkelt inspelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter hur du tror att du kommer att använda din utrustning.

8 kanaler är inte mycket när du väl börja göra musik.

Det duger som skissblock men jag tror att du ganska snart kommer att vilja spela in fler kanaler.

Så här kanske du tänker:

4 kanaler trummor

2 gitarr

1 bas

1 sång

Japp då var det fullt.

När man tänker efter låter inte det så mycket, nej. Problemet med dator är att vi har två datorer i familjen, båda macar. Den stationära står vid skrivbordet på övervåningen och blir troligen svår att ta ner ofta. Den bärbara är hemma var tredje vecka, eftersom pappa har den till jobbet, och det kan bli lite svårt att ha den som musikdator. Alternativet är att köpa en helt ny dator, men då får man betala lite mer. Jag har två mycket simpla musikprogram i den stationära, Audacity och GarageBand.

Min idé är att spela in trummor och mixa ihop enbart dem och föra över till datorn, sedan göra likadant med de övriga instrumenten, och sedan göra slutmixningen i något av de två programmen ovan. Lite småkrångligt, möjligtvis. Kanske bättre att göra som Gizmozis sa, eller skaffa en bättre porta. Eller, att vänta några år och sedan skaffa en musikdator, men det har jag alldeles för dåligt tålamod för… :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tänk efter hur du tror att du kommer att använda din utrustning.

8 kanaler är inte mycket när du väl börja göra musik.

Det duger som skissblock men jag tror att du ganska snart kommer att vilja spela in fler kanaler.

Så här kanske du tänker:

4 kanaler trummor

2 gitarr

1 bas

1 sång

Japp då var det fullt.

När man tänker efter låter inte det så mycket, nej. Problemet med dator är att vi har två datorer i familjen, båda macar. Den stationära står vid skrivbordet på övervåningen och blir troligen svår att ta ner ofta. Den bärbara är hemma var tredje vecka, eftersom pappa har den till jobbet, och det kan bli lite svårt att ha den som musikdator. Alternativet är att köpa en helt ny dator, men då får man betala lite mer. Jag har två mycket simpla musikprogram i den stationära, Audacity och GarageBand.

Min idé är att spela in trummor och mixa ihop enbart dem och föra över till datorn, sedan göra likadant med de övriga instrumenten, och sedan göra slutmixningen i något av de två programmen ovan. Lite småkrångligt, möjligtvis. Kanske bättre att göra som Gizmozis sa, eller skaffa en bättre porta. Eller, att vänta några år och sedan skaffa en musikdator, men det har jag alldeles för dåligt tålamod för… 😄

Det finns budgetdatorer för en liten slant.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161

4000:- kanske du har tur och har en skärm + tangentbord liggandes.

Ett beggagnat Maya ljudkort med 4 analoga in + en billig Behringer mixer och du har en datorporta studio för ca 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tänk efter hur du tror att du kommer att använda din utrustning.

8 kanaler är inte mycket när du väl börja göra musik.

Det duger som skissblock men jag tror att du ganska snart kommer att vilja spela in fler kanaler.

Så här kanske du tänker:

4 kanaler trummor

2 gitarr

1 bas

1 sång

Japp då var det fullt.

När man tänker efter låter inte det så mycket, nej. Problemet med dator är att vi har två datorer i familjen, båda macar. Den stationära står vid skrivbordet på övervåningen och blir troligen svår att ta ner ofta. Den bärbara är hemma var tredje vecka, eftersom pappa har den till jobbet, och det kan bli lite svårt att ha den som musikdator. Alternativet är att köpa en helt ny dator, men då får man betala lite mer. Jag har två mycket simpla musikprogram i den stationära, Audacity och GarageBand.

Min idé är att spela in trummor och mixa ihop enbart dem och föra över till datorn, sedan göra likadant med de övriga instrumenten, och sedan göra slutmixningen i något av de två programmen ovan. Lite småkrångligt, möjligtvis. Kanske bättre att göra som Gizmozis sa, eller skaffa en bättre porta. Eller, att vänta några år och sedan skaffa en musikdator, men det har jag alldeles för dåligt tålamod för… 😛

Det finns budgetdatorer för en liten slant.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161

4000:- kanske du har tur och har en skärm + tangentbord liggandes.

Ett beggagnat Maya ljudkort med 4 analoga in + en billig Behringer mixer och du har en datorporta studio för ca 6000:-

Känner igen mej i mycket av din historia med datorer som står lite varstans och används till så mycket annat än förlustelser i Cubase.

Först efter mycket bänglande med datorer återfann jag glädjen i att spela in mina låtar på porta. Jag har en Yamaha MD8, snart tio år gammal, och bortsett från viss ljudkompression är det en digital pärla. Bara att spela in, rakt av, och jag har också insett att effekter kan vara en soppa i processen så akta dej för dom, säger jag bara. Visst, att jobba i datorn med t ec Cubase kan vara att föredra i vissla lägen, men det är en mycket rörigare värld och scrollning på musen och knapptryckande och elände. För mej som jobbar mycket med datorn ändå (jag är journalist och grafiker också) känns det skönare att "relaxa" med portan. Nu när jag kommit underfund med hur man gör för att kombinera de två världarna är det också en skön känsla. Att göra grovjobbet på portan och sen använda datorn och Cubase för mastering är klart att rekommendera. Inte så bökigt att köra över spåren heller. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tänk efter hur du tror att du kommer att använda din utrustning.

8 kanaler är inte mycket när du väl börja göra musik.

Det duger som skissblock men jag tror att du ganska snart kommer att vilja spela in fler kanaler.

Så här kanske du tänker:

4 kanaler trummor

2 gitarr

1 bas

1 sång

Japp då var det fullt.

När man tänker efter låter inte det så mycket, nej. Problemet med dator är att vi har två datorer i familjen, båda macar. Den stationära står vid skrivbordet på övervåningen och blir troligen svår att ta ner ofta. Den bärbara är hemma var tredje vecka, eftersom pappa har den till jobbet, och det kan bli lite svårt att ha den som musikdator. Alternativet är att köpa en helt ny dator, men då får man betala lite mer. Jag har två mycket simpla musikprogram i den stationära, Audacity och GarageBand.

Min idé är att spela in trummor och mixa ihop enbart dem och föra över till datorn, sedan göra likadant med de övriga instrumenten, och sedan göra slutmixningen i något av de två programmen ovan. Lite småkrångligt, möjligtvis. Kanske bättre att göra som Gizmozis sa, eller skaffa en bättre porta. Eller, att vänta några år och sedan skaffa en musikdator, men det har jag alldeles för dåligt tålamod för… 😆

Det finns budgetdatorer för en liten slant.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161

4000:- kanske du har tur och har en skärm + tangentbord liggandes.

Ett beggagnat Maya ljudkort med 4 analoga in + en billig Behringer mixer och du har en datorporta studio för ca 6000:-

Känner igen mej i mycket av din historia med datorer som står lite varstans och används till så mycket annat än förlustelser i Cubase.

Först efter mycket bänglande med datorer återfann jag glädjen i att spela in mina låtar på porta. Jag har en Yamaha MD8, snart tio år gammal, och bortsett från viss ljudkompression är det en digital pärla. Bara att spela in, rakt av, och jag har också insett att effekter kan vara en soppa i processen så akta dej för dom, säger jag bara. Visst, att jobba i datorn med t ec Cubase kan vara att föredra i vissla lägen, men det är en mycket rörigare värld och scrollning på musen och knapptryckande och elände. För mej som jobbar mycket med datorn ändå (jag är journalist och grafiker också) känns det skönare att "relaxa" med portan. Nu när jag kommit underfund med hur man gör för att kombinera de två världarna är det också en skön känsla. Att göra grovjobbet på portan och sen använda datorn och Cubase för mastering är klart att rekommendera. Inte så bökigt att köra över spåren heller. Lycka till!

Man måste ju inte välja ett program som Cubase.

Tracktion är skitenkelt och kostar nästan ingenting.

En porta i datorn...

Jag vet att jag är tjatig men jag tror nog det är så att många börjar med ett crackat Cubase 3 och det är helt enkelt för mycket att käka på en gång. Börja med nåt enklare program. att uttnyttja Photoshop till max är det väldigt får som gör. Likadant med musikprogrammen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svängt om lite nu, då det kanske finns en möjlighet att använda en bärbar mac i huset (som tyvärr flyger och far lite ibland 😲 ) som musikdator. Grejen med det är att ett ljudkort kostar lika mycket som en porta, men att man får ut mer av musiken i datorn, eller har jag fel? Funderade också på ett tag på att använda Logic Express som program, men kom på att GarageBand 3 är ett billigare alternativ som är lättare att börja med. Eftersom jag är bekant med GarageBand sedan innan känns det som det bästa i nuläget, för att senare kanske skaffa Logic eller något annat mer avancerat.

Tack för alla svar, förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har svängt om lite nu, då det kanske finns en möjlighet att använda en bärbar mac i huset (som tyvärr flyger och far lite ibland 😲 ) som musikdator. Grejen med det är att ett ljudkort kostar lika mycket som en porta, men att man får ut mer av musiken i datorn, eller har jag fel? Funderade också på ett tag på att använda Logic Express som program, men kom på att GarageBand 3 är ett billigare alternativ som är lättare att börja med. Eftersom jag är bekant med GarageBand sedan innan känns det som det bästa i nuläget, för att senare kanske skaffa Logic eller något annat mer avancerat.

Tack för alla svar, förresten!

Det finns ljudkort som kostar under tusen spänn.

Och med en Mac så behöver du inte något ljudkort för att starta att spela in, åtminstone inte om det räcker med 2 kanaler samtidigt.

Det är OK latency och med Garageband så får du ut mer än från en HW porta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...