Jump to content
Annons

Vad heter det ni gör? Tympligt verb för "musikproducera"


Tant Fransa

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Jag brukar säga att jag komponerar (musik) och är det med någon jag talar som inte vet vad komponera betyder så säger jag att jag skriver texter och musik. Att skapa musik på dator säger jag inte att jag gör, för jag är nöjd bara jag ser den röda Record-lampan nånstans, så särskilt mycket "dator" handlar det inte om här... Jag kunde definitivt lika gärna ha en portastudio eller liknande.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad jag gör.. oftast ingenting.. är det nån som gör nåt?

Jag får oftast höra att jag är en "teknisk person".. vilket betyder att mina kolleger kan be mig laga ölpumpen när man står där med sin xlr-kabel i högsta hugg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker verb som beskriver det man gör när man spelar in-redigerar-mixar etc.

"musikproducera" är lite otympligt. Finns det ett tympligare verb som beskriver det ni här på forumet gör?

Prodda har jag hört er använda - men jag har svårt att bli kompis med ordet - finns det något bättre som beskriver det jag inte kan men vill lära mig?

😆

Jag säger pråddar eller skapar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker verb som beskriver det man gör när man spelar in-redigerar-mixar etc.

"musikproducera" är lite otympligt. Finns det ett tympligare verb som beskriver det ni här på forumet gör?

Prodda har jag hört er använda - men jag har svårt att bli kompis med ordet - finns det något bättre som beskriver det jag inte kan men vill lära mig?

🙂

Spela in musik.

Jfr

"Laga mat" innefattar planera, handla, skära, steka, duka, mixa (!) etc

"Bygga hus" innefattar rita, såga, gräva, måla

Det där men redigera, mixa är bara detaljer. Det är inspelning av musik vi håller på med... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Finns det någon seriös, professionell musikskapare som använder ordet "prodda"?

Eller är det bara folk som tror att dom "mastrar" när dom typ programmerar trummor som har det i sin vokabulär?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...