Jump to content
Annons

PODXT som insert i Cubase


oldboy

Recommended Posts

Men två, i allra högsta grad, sunkiga förstärkare hemma, började jag leta efter alternativ, budget alternativ. Det började med Guitar Rig 2; ett program som jag dels inte gillade eftersom det i stort sett endast är dedikerat till Ozzy Osbourne fans, men också för att ljudet isäg inte direkt fick mig att slå vålter av lycka.

Nu kollar jag runt på en PODXT. Enligt forum verkar den ju onekligen låta bra etc., enda orofaktorn är isåfall om den endast erbjuder, och låter bra, med grotekst dist, eller om man också kan spela enkla popslingor men schyst ljud.

Jag har redan ett externt ljudkort, och det var inte tänkt att PODXT skulle fungera som ett ljudkort. Planen, då jag i samma veva ska köpa monitorer, är att koppla monitorerna till det externa ljudkortet, i vilken också mickar och annat sitter, och sedan genom USB koppla PODXT till datorn för att sedan lägga PODXT som en kanal i Cubase (som när du helt enkelt spelar in sång genom ett av ljudkortets kanaler). Sedermera ska allt ljud ledas till det externa ljudkortets monitoroutput.

Men av vad jag förstått uppstår det en konflikt då dessa skall användas samtidigt. Antingen använder man endast det externa eller använder man PODXT-ljudkortet; en fusion verkar inte stödjas. Någon talade om ASIO4ALL. En annan om att använda 'External Effects' i Cubase. Det kanske är hur enkelt som helst. Vad är rätt och vad fungerar?

Kan också nämnas att 'Terratec Phase X24 FW' är det externa ljudkortet.

Mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver ju inte använda podden som ett ljudkort. Du kan lika gärna koppla från poddens line out in till en ledig kanal på ljudkortet. Vill du inte spela en massa metal ska du dessutom kolla in Vox Tonelab som jag tycker klår Pod XT rejält på fingrarna vad gäller förstärkaremulering. Varmare och mer dynamisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ju inte använda podden som ett ljudkort. Du kan lika gärna koppla från poddens line out in till en ledig kanal på ljudkortet. Vill du inte spela en massa metal ska du dessutom kolla in Vox Tonelab som jag tycker klår Pod XT rejält på fingrarna vad gäller förstärkaremulering. Varmare och mer dynamisk.

Vox Tonelab, går dock på några nollor till? Du menar alltså att POD XT främst är för metalspel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju använda poden som external effect om du vill. Om du kopplar som Phobos sa.

Men det bästa och enklaste är ju att spela in med det ljudet du vill ha genom poden direkt.

En förstärkarplugg att kolla in är annars Revalver mkII, klart värd att testa.

Vadå 'det bästa'? Bättre ljud eller? Hur menar du spela in med poden direkt? Använda som ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

En Vox Tonelab kan man köpa ny för knappt tvåtusen, inte speciellt dyrt.

Du behöver inte koppla in poden med en USB kabel. Dra itället en telekabel från den och koppla in i ljudkortet precis som om du skulle spelat in med en mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Vox Tonelab kan man köpa ny för knappt tvåtusen, inte speciellt dyrt.

Du behöver inte koppla in poden med en USB kabel. Dra itället en telekabel från den och koppla in i ljudkortet precis som om du skulle spelat in med en mikrofon.

Grymt. Vox Tonelab ser ju onekligen bättre ut än PODXT. Kollade upp lite; skillnaden mellan Vox Tonelab och Vox Tonelab LE? Ska användas för inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp har jag gjort för fel då? jag har nämligen usb kabel och telekablar till ljudkortet inkopplade. En fördel är ju att jag kan använda gearbox eeller Line6 Edit när jag vill skruva fram sjyssta ljud. Nackdelen är ju att mina båda ingångar på ljudkortet är upptagna.

går det att bara använda usb-kabeln? hur funkar det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp har jag gjort för fel då? jag har nämligen usb kabel och telekablar till ljudkortet inkopplade. En fördel är ju att jag kan använda gearbox eeller Line6 Edit när jag vill skruva fram sjyssta ljud. Nackdelen är ju att mina båda ingångar på ljudkortet är upptagna.

går det att bara använda usb-kabeln? hur funkar det??

Ja, det funkar. In med USB-kabeln i Poden o datorn. Kolla på Line 6:s webbplats efter drivrutiner, jag vill minnas att det behövs. När de väl är installerade är poden en extra enhet som datorn kan kommunicera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...