Jump to content
Annons

oldboy

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Man tycker ju det. Det går att spela gitarren på monitorerna genom ljudkortet och Tonelab även när Cubase inte är ingång. Det gav mig uppfattningen om att ljudet direkt routades rakt genom ljudkortet till monitorerna, utan att första ta vägen genom datorn. Därav misstanken om firewireanslutningen etc. Grejen är att jag testade att spela in genom ett annat program också; resultatet var detsamma. Visst går det att spela in låter på detta vis också - det handlar inte om direkt fel i ljudet, som om det skulle klippa -, men då får jag leva med en sämre ljudbild och ljudkvalitet. Vilket känns extremt tråkigt...
  2. Det verkar inte så. Även när jag höjer det inspelade spåret till liknande volym jag hör vid direct monitoring, och sedan spelar dem efter varandra, hör man en tydlig skillnad. Det inspelade ljudet ligger en bit längre in i ljudbilden, saknar en del dynamik och kraft. Förtydligande; när jag använder monitorerna på datorn som direkt förstärkare till Vox Tonelab (som om du spelar på valfri vanlig förstärkare) låter det på ett viss, men när sedan samma ljud spelats in i Cubase och spelas upp i precis samma monitorer har det förvandlats till ovan nämnda. Kan det bero på firewireanslutningen? Inställningar på datorn? Fel på ljudkortet? Eller är det helt enkelt såhär för alla?
  3. Hej, har märkt en ganska markant skillnad ljudmässigt från att lyssna på, exempelvis, min Vox Tonelab direktkopplad till monitorerna genom ljudkortet, från att sedan höra samma ljud inspelat i Cubase. Samma lag gäller för inspelningen med B1;an. Det inspelade ljudet blir genast mer distanserat och tappar mycket dynamik. Använder ett Terratec Phase X24 FW. Skall direct monitoring låta så pass mycket bättre än det inspelade materialet?
  4. Grymt. Vox Tonelab ser ju onekligen bättre ut än PODXT. Kollade upp lite; skillnaden mellan Vox Tonelab och Vox Tonelab LE? Ska användas för inspelning.
  5. Vadå 'det bästa'? Bättre ljud eller? Hur menar du spela in med poden direkt? Använda som ljudkort?
  6. Vox Tonelab, går dock på några nollor till? Du menar alltså att POD XT främst är för metalspel?
  7. Men två, i allra högsta grad, sunkiga förstärkare hemma, började jag leta efter alternativ, budget alternativ. Det började med Guitar Rig 2; ett program som jag dels inte gillade eftersom det i stort sett endast är dedikerat till Ozzy Osbourne fans, men också för att ljudet isäg inte direkt fick mig att slå vålter av lycka. Nu kollar jag runt på en PODXT. Enligt forum verkar den ju onekligen låta bra etc., enda orofaktorn är isåfall om den endast erbjuder, och låter bra, med grotekst dist, eller om man också kan spela enkla popslingor men schyst ljud. Jag har redan ett externt ljudkort, och det var inte tänkt att PODXT skulle fungera som ett ljudkort. Planen, då jag i samma veva ska köpa monitorer, är att koppla monitorerna till det externa ljudkortet, i vilken också mickar och annat sitter, och sedan genom USB koppla PODXT till datorn för att sedan lägga PODXT som en kanal i Cubase (som när du helt enkelt spelar in sång genom ett av ljudkortets kanaler). Sedermera ska allt ljud ledas till det externa ljudkortets monitoroutput. Men av vad jag förstått uppstår det en konflikt då dessa skall användas samtidigt. Antingen använder man endast det externa eller använder man PODXT-ljudkortet; en fusion verkar inte stödjas. Någon talade om ASIO4ALL. En annan om att använda 'External Effects' i Cubase. Det kanske är hur enkelt som helst. Vad är rätt och vad fungerar? Kan också nämnas att 'Terratec Phase X24 FW' är det externa ljudkortet. Mvh!
  8. Personligen ser jag det omöjligt att köpa Genelecs monitorer. För oavsett hur välljudanade dem är och oavsett för vilka prissmässiga mästerverk man eventuellt skulle kunna hitta dem för på någon aktion, kvarstår faktum att de ser ut att vara designade av ett trancefrälst lågprisföretag i början på 90-talet. Prisa gud för, säg, ADAM A7 - en diamant i studion.
×
×
  • Skapa ny...