Jump to content
Annons

Test av Akust bas Ibanez AEB10


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Idag hade min favvobutik fått in en Ibanez AEB10 elektroakustisk bas. Den var tjusig, men den såg faktiskt svart ut på fronten. Mahogny runtom och kantlister i gräddvit. Den görs i Naturbeige och Dark Violin Sunburst samt det senaste alternativet Svart (precis som lillebror AEB8). Hursomhelst, utseende är en bisak.

Den lät inte mycket kan jag säga, dvs. den var tyst, trots att kroppen var mycket djup och själva basen var riktigt tung dessutom, 4-5 kg skulle jag tippa på. Jag förstår inte riktigt vitsen med en elektroakustisk bas måste jag säga. Själva det akustiska då alltså. För om man spelar akustisk gitarr bredvid den så hörs inte basen ett enda dugg!! Däremot var ljudet bra även om det var tyst. Kan föreställa mig att den även låter bra inpluggad. Det var dock upptaget på den där basförstärkarfronten just när jag var där. Halsen var 32" Mediumscale. Jag tyckte det var långt mellan banden, även om det inte var Fullscale. Priset var bara 4000 SEK. Musikbörsen för den också, för tusenlappen mer. Dessa priser inkluderar inte hard case.

Det stora minustecknet måste dock vara rasslet på tjocka E-strängen. Den låg för nära bandstavarna och rasslade hela vägen ned till centrumhålet nästan. Det lät inte klokt!!

Kan man justera det? Hur gör man det? Kan de i affären justera det? Den kanske var ojusterad, den hade kommit in just idag. En del talar om justeringar av nån stång i halsen när de pratar om gitarrer och basar, men om det inte finns någon sådan synlig stång, limmad hals osv. hur gör man då? Av mina är det bara på min US Tele man kan justera halsen, tror jag.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En dragstång i halsen finns i stort sett på alla basar och gitarrer, av den anledningen att annars skulle halsarna inte hålla för strängtrycket utan att vara mycket tjockare. Dragstångsmuttern brukar dock vara dold av en plastbricka på huvudet, eller annat otyg. Justeras med lätthet själv, så fort muttern är lokaliserad. Tryck ner strängen på första och sista bandet, kolla avståndet mellan tolfte bandet och strängen. På en elgitarr ska avståndet vara mellan 0.2 och strax under 1 millimeter. På en bas ska nog avståndet vara minst en millimeter i alla fall, men ta inte mitt ord för det, utan jag lär säkert bli rättad av någon snart. Är avståndet lägre; släpp lite på dragstångsmuttern - motsols, och vice versa 😄

Lycka till!

Redigerat av Frexwix
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...sedan var det ju så också på den aktuella basen, att bandstavarna var så höga, att det knappast utan mycket våld gick att få tjocka E att nå ned till banden överhvudtaget!

Ska leta dragstänger! TACK!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bandstavarna jag menar.

Och det finns ALDRIG någon anledning att trycka ner strängarna till "halsen". Den har inget att göra med att få rätt ton, utan det fixar ju bandstaven 😄

Alltså, tryck ner strängen till första och sista bandstaven, och kolla avståndet mellan sträng och bandstav på tolfte band.

Redigerat av Frexwix
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nu är det bandstavarna jag menar.

Och det finns ALDRIG någon anledning att trycka ner strängarna till "halsen". Den har inget att göra med att få rätt ton, utan det fixar ju bandstaven 😮

Alltså, tryck ner strängen till första och sista bandstaven, och kolla avståndet mellan sträng och bandstav på tolfte band.

Strängen låg PÅ bandstavarna. Det fanns inget mellanrum alls.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och det finns ALDRIG någon anledning att trycka ner strängarna till "halsen". Den har inget att göra med att få rätt ton, utan det fixar ju bandstaven 😮

Va? Det är väl ingen skillnad gentemot att spela gitarr? Och där trycker man ju alltid ned strängen till halsen (=bandet), annars låter det ju antingen inget eller illa. Skulle det vara en annan nedtryckningsteknik för bas?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke!

Anledningen till att man trycker ner till halsen på en gitarr är att det är möjligt tack vare tunnare strängar och mindre spända strängar tack vare kortare mensur. Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt 😄

Angående rasslet verkar det konstigt att en bas inte justerats från fabrik. Det man KAN göra är ju att köpa en annan stallsadel att montera, som får upp strängen ytterligare en bit, samt att som sagt justera halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

varför den inte låter kan väl vara att det är just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte låta värst mycket själv. Är det däremot en akustsikbas så ska den låta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man få betala en del för innan dom börjar låta helt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

:rolleyes:

:musik

Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

:rolleyes:

:musik

Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. 😛

Och det jag menar, det är att jag bör trycka ned fingerspetsen på strängen så att den når ända ned mot bandet. Gör den inte det, så låter det illa, åtminstone när jag spelar. Detta gäller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat så mycket, men det kanske är en annan teknik?

😆:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
varför den inte låter kan väl vara att det är just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte låta värst mycket själv. Är det däremot en akustsikbas så ska den låta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man få betala en del för innan dom börjar låta helt bra.

Intressant iakttagelse! Ibland så kallas den akustisk, men oftast kallas den elektroakustisk. Djupet på Ibanezbasen var verkligen enormt, den har mycket kropp och borde låta mer. På Jam hade de däremot Tacoma och Tanglewood, fast de var inte lika djupa, men låter iaf lite mer.

Ibaez:en har fått gott betyg i andra tester, men då för sitt inpluggade ljud. Det är en akustisk bas, med förstärkaranslutningsmöjlighet.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. 😱

Hehe...jag har spelat i decennier. Självklart brukar jag inte trycka ned fingerspetsen mot bandstaven (med strängen emellan).

Däremot håller jag inte med om att jag inte behöver trycka ned strängen ända ned mot bandet för att det ska låta bra. Visserligen kan jag få rätt tonhöjd om jag trycker ned strängen mellan bandstavarna men inte ända ned så att den nuddar bandet, det accepterar jag, men i mina öron låter det inte lika kraftfullt, inte lika vackert och inte lika sustainrikt.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

😉

:musik

Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. 🙂

Och det jag menar, det är att jag bör trycka ned fingerspetsen på strängen så att den når ända ned mot bandet. Gör den inte det, så låter det illa, åtminstone när jag spelar. Detta gäller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat så mycket, men det kanske är en annan teknik?

😛😉

:musik

På dom flesta basar måste man faktiskt trycka till ganska rejält för att strängen ska nudda greppbrädan. Många kanske inte är medvetna om det. Men man trycker nästan aldrig ner strängen helt, så att den touchar greppbrädan när man spelar bas. Och det verkligen inte nödvändigt att den ska göra den, och ifall man spelar så kan jag bara tänka mig att det leder väldigt snabbt till spelkramp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

😮

:musik

Jag provade att spela på en annan bas jag fick tillgång till på bägge sätten och det är precis som du säger, det var fasen så jobbig att trycka ned alla strängarna ända ned till greppbrädan, men samtidigt lät det fan så mycket vackrare.

:musik

Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. 🙂

Och det jag menar, det är att jag bör trycka ned fingerspetsen på strängen så att den når ända ned mot bandet. Gör den inte det, så låter det illa, åtminstone när jag spelar. Detta gäller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat så mycket, men det kanske är en annan teknik?

😉😆

:musik

På dom flesta basar måste man faktiskt trycka till ganska rejält för att strängen ska nudda greppbrädan. Många kanske inte är medvetna om det. Men man trycker nästan aldrig ner strängen helt, så att den touchar greppbrädan när man spelar bas. Och det verkligen inte nödvändigt att den ska göra den, och ifall man spelar så kan jag bara tänka mig att det leder väldigt snabbt till spelkramp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Olika toner får man ju för att man förkortar strängen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillräckligt tryck ska jag givetvis tillägga. Prova själv när du spelar både bas och gitarr att trycka ner strängen närmre bandstaven. Lättare att få ton, och mindre risk för sura toner på grund av oavsiktliga bändningar. Greppbrädan sitter ju där för att hålla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strängen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrädan. Strängen kommer då samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett från en spansk gitarr med extremt stränghöjd som jag har tillgång till. Ju närmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare låter det och ju lättare blir det att få sura toner i form av bandrassel. Det beror på att det är så mycket svårare att fysiskt trycka ned strängarna närmare bandstavarna, även på gitarr. Men framförallt så låter ju alla toner vackrast när man träffar mitt på respektive band, längre sustain, klarare ljud, och därför undviker jag bandstavarna så långt det är möjligt.

Har spelat i många år, dock ej bas.

😮

:musik

Det Frexwix menar är.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strängen ända ner så att den nuddar bandet. 🙂

Och det jag menar, det är att jag bör trycka ned fingerspetsen på strängen så att den når ända ned mot bandet. Gör den inte det, så låter det illa, åtminstone när jag spelar. Detta gäller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat så mycket, men det kanske är en annan teknik?

😉😆

:musik

På dom flesta basar måste man faktiskt trycka till ganska rejält för att strängen ska nudda greppbrädan. Många kanske inte är medvetna om det. Men man trycker nästan aldrig ner strängen helt, så att den touchar greppbrädan när man spelar bas. Och det verkligen inte nödvändigt att den ska göra den, och ifall man spelar så kan jag bara tänka mig att det leder väldigt snabbt till spelkramp. 😛

Jag provade att spela på en annan bas jag fick tillgång till på bägge sätten och det är precis som du säger, det var fasen så jobbig att trycka ned alla strängarna ända ned till greppbrädan, men samtidigt lät det fan så mycket vackrare.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att spela på en annan bas jag fick tillgång till på bägge sätten och det är precis som du säger, det var fasen så jobbig att trycka ned alla strängarna ända ned till greppbrädan, men samtidigt lät det fan så mycket vackrare.

:musik

Vackrare = Mindre stämt? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag provade att spela på en annan bas jag fick tillgång till på bägge sätten och det är precis som du säger, det var fasen så jobbig att trycka ned alla strängarna ända ned till greppbrädan, men samtidigt lät det fan så mycket vackrare.

:musik

Vackrare = Mindre stämt? 😉

Nej, det lät bara rassel rassel rassel om jag inte tryckte ned strängarna ända ned till greppbrädan. Precis på samma sätt som det låter absolut dynga om en gitarr om jag skulle spela på det sättet. Men man kanske har en annan teknik när man spelar bas än vad jag har?! Jag har inte hittat den stilen ännu dock.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att det finns olika tekniker ska gudarna veta. Du gör det i alla fall mycket lättare för dig om du tränar på att få bra ton utan att anstränga dig så. Spelar du gitarr på basen kan det ha något med rasslet att göra också.

Redigerat av Frexwix
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...