musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 (redigerat) Hej! Mitt ljudkort E-mu 1616 har balanserade in- och utgångar. Har haft lite problem med brum, brus och knaster samt smällar. Det är Hosa monofoniska telekablar, gröna, röda, gula, blå, svarta, vita. Dessa är vulkade (heter det så?) - de går alltså inte att öppna! Läste förklaringen nedan om obalanserade och balanserade kablar: En balanserad koppling består av 2 ledare och en skärm. Skärmen är signaljord och ledarna innehåller signalen i originalskick i den ena - och fasvänd i den andra. Detta gör att man i mottagaränden kan reducera - eller i bästa fall helt eliminera - störningar som har kommit in i kabeln på vägen, genom samma sorts utsläckning som uppstår vid fasfel. Den balanserade kopplingen är alltså mycket mindre känslig för störningar än vad en obalanserad är. Förutsättningen är förstås att både sändande och mottagande sida* är balanserade för att det ska fungera. Om det ena änden är obalanserad, så blir hela kopplingen obalanserad. Ofta påstås det att balanserade kopplingar alltid kör med proffs-standarden +4dB-nivå - men det är inget som är automatiskt kopplat till vartannat, även om det är vanligast att balanserade kopplingar är +4dB (om man bortser från mikrofoner, där det handlar om mycket svagare nivå... Kan man med blotta ögat se på de vulkade kablar jag ansluter om de är balanserade eller obalanserade? Tillägg: Hos Musikbörsen sa man till mig att "balanserat och obalanserat är skillnaden mellan mono och stereo. Alla mono är obalanserade och stereo är i regel balanserade." Hmmm... Betyder det att jag måste använda obalanserade kablar i mina balanserade monofoniska ingångar i ljudkortet?? Om nu alla monokablar är obalanserade. "Stereo" får jag ju helt enkelt när jag kopplar in två monofoniska i ljudkortet. 😉 :musik Redigerat 19 juni 2007 av musik
DrHans Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Hej! Mitt ljudkort E-mu 1616 har balanserade in- och utgångar. Har haft lite problem med brum, brus och knaster samt smällar. Det är Hosa monofoniska telekablar, gröna, röda, gula, blå, svarta, vita. Dessa är vulkade (heter det så?) - de går alltså inte att öppna! Läste förklaringen nedan om obalanserade och balanserade kablar: En balanserad koppling består av 2 ledare och en skärm. Skärmen är signaljord och ledarna innehåller signalen i originalskick i den ena - och fasvänd i den andra. Detta gör att man i mottagaränden kan reducera - eller i bästa fall helt eliminera - störningar som har kommit in i kabeln på vägen, genom samma sorts utsläckning som uppstår vid fasfel. Den balanserade kopplingen är alltså mycket mindre känslig för störningar än vad en obalanserad är. Förutsättningen är förstås att både sändande och mottagande sida* är balanserade för att det ska fungera. Om det ena änden är obalanserad, så blir hela kopplingen obalanserad. Ofta påstås det att balanserade kopplingar alltid kör med proffs-standarden +4dB-nivå - men det är inget som är automatiskt kopplat till vartannat, även om det är vanligast att balanserade kopplingar är +4dB (om man bortser från mikrofoner, där det handlar om mycket svagare nivå... Kan man med blotta ögat se på de vulkade kablar jag ansluter om de är balanserade eller obalanserade? 😉 :musik Titta på telepluggen mono = oBal Stereo = Bal
Claes Holmerup Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå. Överför man däremot en stereosignal genom samma kabel som man använder till en balanserad monosignal, så är det två obalanserade signaler - eftersom det ju bara finns en ledare per kanal. Lite förtydliganden, så att inte snacket om "mono" och "stereo" missuppfattas... 😉
DrHans Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå.Överför man däremot en stereosignal genom samma kabel som man använder till en balanserad monosignal, så är det två obalanserade signaler - eftersom det ju bara finns en ledare per kanal. Lite förtydliganden, så att inte snacket om "mono" och "stereo" missuppfattas... 😉 Precis, jag kanske skulle ha varit lite tydligare.
musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 (redigerat) Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå. Ok, så hur ser de telekablarna ut som går från min Synth från Mono L och Mono R (två hål alltså), till mitt ljudkort Line In 1 L och Line In 1 R? Du skriver här att jag ska använda 2 stereokontakter in i mitt ljudkort i dess balanserade monoingångar, dvs. 2 sådana kontakter med två ringar på vardera kontakten. Men i andra änden (till synthen) är det ju mono med en enda ring på som gäller enligt handboken... 😉 Redigerat 19 juni 2007 av musik
Claes Holmerup Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå. Ok, så hur ser de telekablarna ut som går från min Synth från Mono L och Mono R (två hål alltså), till mitt ljudkort Line In 1 L och Line In 1 R? Du skriver här att jag ska använda 2 stereokontakter in i mitt ljudkort i dess balanserade monoingångar, dvs. 2 sådana kontakter med två ringar på vardera kontakten. Men i andra änden (till synthen) är det ju mono med en enda ring på som gäller enligt handboken... 😉 Eftersom syntar aldrig (såvitt jag vet) har balanserade utgångar, så använder du obalanserade telekablar, så ställer ingången om sig automagiskt till att bli obalanserad. Att använda balanserad kabel i sådana lägen, kan t o m försämra situationen, eftersom ingången inte får in den balanserade signal som den förväntar sig att hantera...
android Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Eftersom syntar aldrig (såvitt jag vet) har balanserade utgångar Jodå, det finns synthar med balanserade utgångar också, men det är inte så särdeles vanligt.
musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå. Ok, så hur ser de telekablarna ut som går från min Synth från Mono L och Mono R (två hål alltså), till mitt ljudkort Line In 1 L och Line In 1 R? Du skriver här att jag ska använda 2 stereokontakter in i mitt ljudkort i dess balanserade monoingångar, dvs. 2 sådana kontakter med två ringar på vardera kontakten. Men i andra änden (till synthen) är det ju mono med en enda ring på som gäller enligt handboken... 🙂 Eftersom syntar aldrig (såvitt jag vet) har balanserade utgångar, så använder du obalanserade telekablar, så ställer ingången om sig automagiskt till att bli obalanserad. Att använda balanserad kabel i sådana lägen, kan t o m försämra situationen, eftersom ingången inte får in den balanserade signal som den förväntar sig att hantera... Ok, så att mitt ljudkort enbart har Balanserade Monoingångar är lite som att skjuta över målet? Varför är de då inte obalanserade... F.ö. är ALLA in- och utgångar i mitt kort balanserade. :musik
musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 (redigerat) Eftersom syntar aldrig (såvitt jag vet) har balanserade utgångar Jodå, det finns synthar med balanserade utgångar också, men det är inte så särdeles vanligt. 😎 Undrar om Clavia Nord Electro 2 kör obalanserat... Kontroll gav vid handen att de är obalanserade. Och att man bara ska använda HÖGER kanal om man vill ha ljudet i mono. 🙂 Redigerat 19 juni 2007 av musik
Claes Holmerup Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Till balanserat använder man stereokontakter eftersom det är skärm och två signalkablar som måste fram - men det handlar fortfarande om monoöverföring ändå. Ok, så hur ser de telekablarna ut som går från min Synth från Mono L och Mono R (två hål alltså), till mitt ljudkort Line In 1 L och Line In 1 R? Du skriver här att jag ska använda 2 stereokontakter in i mitt ljudkort i dess balanserade monoingångar, dvs. 2 sådana kontakter med två ringar på vardera kontakten. Men i andra änden (till synthen) är det ju mono med en enda ring på som gäller enligt handboken... 😲 Eftersom syntar aldrig (såvitt jag vet) har balanserade utgångar, så använder du obalanserade telekablar, så ställer ingången om sig automagiskt till att bli obalanserad. Att använda balanserad kabel i sådana lägen, kan t o m försämra situationen, eftersom ingången inte får in den balanserade signal som den förväntar sig att hantera... Ok, så att mitt ljudkort enbart har Balanserade Monoingångar är lite som att skjuta över målet? Varför är de då inte obalanserade... F.ö. är ALLA in- och utgångar i mitt kort balanserade. :musik I nuläget är det kanske lite att skjuta över målet med balanserade ingångar, men om du vill koppla in exempelvis en extern preamp så är det väldigt bra att ha balanserade ingångar... 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.