Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

jag sitter hÀr och försöker mixa i pro tools 6.7 M-powered (M-Audio Delta 1010LT), men efter ett gÀng EQs och nÄgra kompressorer sÀger datorn ifrÄn jag har tröttnatpÄ detta. Att mixa har blivit ett sÄnt jÀvla jobb och jag fÄr mixa en sak i taget, bounca den och importera innan jag gÄr pÄ nÀsta grej och gör samma sak dÀr.

Kan inte sÄ mycket om datorer men anar att det Àr processorn som inte gillar musikprogram och vill gÀrna ha tips pÄ nÄn ny och bÀttre att fÄ tag pÄ till ett bra pris.

LÀgger till lite vad som stÄr i kvittot jag fick till datorn:

AMD XP2800+

Moderkort ASUS KT600 DDR

AMD ATHLON XP 2800+Barton 2075

GeForce FX5200 128MB

Minne DDR400 256MB

Minne DDR Apator 512 MB

Minne DDR 1GB 3200 Twin

Tror att nuvarande processorna Àr pÄ 1.25 GHZ. (stÄr 1.25GHZ, 1.75 GB RAM inne pÄ system under kontrollpanelen/prestanda och underhÄll)

Annons
Postat

MisstÀnker att det Àr processorn med. Ser ut som att du har en gammal K7 baserad burk. De Àr rÀtt klena med dagens mÄt mÀtt. Skulle faktiskt inte lÀgga mycket pengar pÄ att uppgradera den dÀr. Det Àr faktiskt bÀttre att köpa nytt. Antingen Core 2 baserad burk eller Athlon 64 X2. Vilket som nu passar plÄnboken.

Postat (redigerat)
  vaguely sa:
AMD ATHLON XP 2800+Barton 2075
  vaguely sa:
(stÄr 1.25GHZ, 1.75 GB RAM inne pÄ system under kontrollpanelen/prestanda och underhÄll)
AHA! Din processor Àr underklockad.

En AthlonXP 2800+ ska gĂ„ i 2,0 GHz sĂ„ med 1,25 GHz har du förlorat nĂ€rapĂ„ hĂ€lften av processorkraften! 😉

GĂ„ in i BIOS och klocka upp den till dess egentliga hastighet.

OBS! Det hĂ€r ska fungera men - jag lovar inget, garanterar inget och frĂ„nskriver mig ansvar för vad du gör med din burk i BIOS. "Egen risk" alltsĂ„ 😉

SÀtt den i 133 MHz och 16x multiplier sÄ blir det full hastighet.

PS. Athlon-processorer Àr svÄrt att hitta idag, och 3200+ var högsta hastigheten i den processortypen. SÄ du skulle inte tjÀna pÄ att byta till en 3200+ (om du ens skulle hitta en). Priset ska vi heller inte tala om. Det vore slöseri med pengar helt enkelt.

Klocka upp processorn du har. RÀcker inte det, köp en ny dator.

Redigerat av Linus
Postat

Överklockning funkar ju finfint pĂ„ de flesta datorer, Ă„tminstone om man överklockar mĂ„ttligt. Jag överklockar ALLT som har nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken och inte hĂ„ller mĂ„ttet. Funkar det sĂ„ funkar det, steker man en processor sĂ„ Ă€r det ju inte hela vĂ€rlden om den Ă€ndĂ„ inte gjorde vad den skulle pĂ„ normalhastighet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.