Jump to content
Annons

ny processor


vaguely

Recommended Posts

hej!

jag sitter här och försöker mixa i pro tools 6.7 M-powered (M-Audio Delta 1010LT), men efter ett gäng EQs och några kompressorer säger datorn ifrån jag har tröttnatpå detta. Att mixa har blivit ett sånt jävla jobb och jag får mixa en sak i taget, bounca den och importera innan jag går på nästa grej och gör samma sak där.

Kan inte så mycket om datorer men anar att det är processorn som inte gillar musikprogram och vill gärna ha tips på nån ny och bättre att få tag på till ett bra pris.

Lägger till lite vad som står i kvittot jag fick till datorn:

AMD XP2800+

Moderkort ASUS KT600 DDR

AMD ATHLON XP 2800+Barton 2075

GeForce FX5200 128MB

Minne DDR400 256MB

Minne DDR Apator 512 MB

Minne DDR 1GB 3200 Twin

Tror att nuvarande processorna är på 1.25 GHZ. (står 1.25GHZ, 1.75 GB RAM inne på system under kontrollpanelen/prestanda och underhåll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Misstänker att det är processorn med. Ser ut som att du har en gammal K7 baserad burk. De är rätt klena med dagens måt mätt. Skulle faktiskt inte lägga mycket pengar på att uppgradera den där. Det är faktiskt bättre att köpa nytt. Antingen Core 2 baserad burk eller Athlon 64 X2. Vilket som nu passar plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD ATHLON XP 2800+Barton 2075
(står 1.25GHZ, 1.75 GB RAM inne på system under kontrollpanelen/prestanda och underhåll)
AHA! Din processor är underklockad.

En AthlonXP 2800+ ska gå i 2,0 GHz så med 1,25 GHz har du förlorat närapå hälften av processorkraften! 😉

Gå in i BIOS och klocka upp den till dess egentliga hastighet.

OBS! Det här ska fungera men - jag lovar inget, garanterar inget och frånskriver mig ansvar för vad du gör med din burk i BIOS. "Egen risk" alltså 😉

Sätt den i 133 MHz och 16x multiplier så blir det full hastighet.

PS. Athlon-processorer är svårt att hitta idag, och 3200+ var högsta hastigheten i den processortypen. Så du skulle inte tjäna på att byta till en 3200+ (om du ens skulle hitta en). Priset ska vi heller inte tala om. Det vore slöseri med pengar helt enkelt.

Klocka upp processorn du har. Räcker inte det, köp en ny dator.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Överklockning funkar ju finfint på de flesta datorer, åtminstone om man överklockar måttligt. Jag överklockar ALLT som har några år på nacken och inte håller måttet. Funkar det så funkar det, steker man en processor så är det ju inte hela världen om den ändå inte gjorde vad den skulle på normalhastighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...