Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tja

Vad är det egentligen för skillnad på Fender Stratocaster, Mexico, Japan, USA, och American?

Har sett att de är väldigt olika pris på dem, Funderar på att köpa en Mexico strata.

Redigerat av attticus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Exakt skillnad är en lång historia men USA anses bäst varpå Mexico kommer tvåa och Japan modellen komer sist i prestanda, naturligvis så kan skillnader förekomma och jag vet de som köpt en Japanmodell som varit sanslöst bra för pengarna och tvärtom!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Exakt skillnad är en lång historia men USA anses bäst varpå Mexico kommer tvåa och Japan modellen komer sist i prestanda, naturligvis så kan skillnader förekomma och jag vet de som köpt en Japanmodell som varit sanslöst bra för pengarna och tvärtom!

Och jag har en kompis som köpt sin Fender Stratocaster Made in Japan på Affären "Gitarren" här i Göteborg i slutet av 80-talet/början av 90-talet och fick då rådet att "de japantillverkade är lika bra om inte bättre än de amerikanska". Tror han betalade runt 7000 SEK då. Har spelat på den en del själv och tycker den är bra. Har själv en Telecaster Made in USA som jag gillar halsen bättre på. Priserna kan skilja grymt mycket mellan Mexico- och USA-byggda Fenders. Japanbyggen tycker jag man sällan ser numera. Jag kan rekommendera denna affär om du ska ha Fender.

EG00357.jpg

Fender Stratocaster Standard Mexico (£330).

😊

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Visst får du en bra mexare för 4000. Satsa på 50s, 60s eller 70s Classicserien. De låter i regel bra och med lite justering så spelar de kalas. Jag skulle rekommendera att du byter ut pottarna och låter någon justera halsen, men det är långt ifrån alltid det behövs heller.

Mexarna har lite dåligt rykte, vilket jag tycker är lite trist för de är fasen så mycket bättre än merparten av japanerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Det där ser inte ut som en Mexico Standard. Stallet ser ut som ett USA Standardstall och loggan är av spaghettityp. Mexico Standard har vintage style-svajet och stora silverloggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
Under 80-talet tillverkades fender gitarrerna enbart i Japan. Dessa håller enligt mig och många andra mkt høgre kvalitet æn de mexikanska.

Nu är det väl ute och hojar lite, eller lämnade du ute någon info? Det tillverkades ju en hel massa Fendrar i USA under 80-talet. Man började tillverka billigare serier i Japan under 80-talet, men det kanske var det du menar?

Många japanstrator är jättebra, men det finns också många riktiga skitexemplar. Det är lite 70-tals Fendersyndrom över dem. Framemot slutet av 80-talet/början av 90-talet började de bli riktigt bra dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ser inte ut som en Mexico Standard. Stallet ser ut som ett USA Standardstall och loggan är av spaghettityp. Mexico Standard har vintage style-svajet och stora silverloggan.

så dom har tagit fel bild? låter ju inte helt seriöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 80-talet tillverkades fender gitarrerna enbart i Japan. Dessa håller enligt mig och många andra mkt høgre kvalitet æn de mexikanska.

Nu är det väl ute och hojar lite, eller lämnade du ute någon info? Det tillverkades ju en hel massa Fendrar i USA under 80-talet. Man började tillverka billigare serier i Japan under 80-talet, men det kanske var det du menar?

Många japanstrator är jättebra, men det finns också många riktiga skitexemplar. Det är lite 70-tals Fendersyndrom över dem. Framemot slutet av 80-talet/början av 90-talet började de bli riktigt bra dock.

ok, riktigt så förenklat var det inte..

In 1982, Schultz virtually shut down U.S. production of Fender guitars, focusing instead on re-issuing limited editions of top-of-the-line, "classic" Fender guitars from pre-CBS days. Schultz also formed a joint venture, Fender Japan, with two Japanese distributors, Kanda Shokai and Yamano Music. Fuji Gen-Gakki, which made Ibanez brand instruments, was licensed to manufacture Fender guitars, which were sold only in Japan. Fuji Gen-Gakki also manufactured lower-priced, vintage Fender guitars under the Squire Series brand name. The Squire Series originally was intended for the Japanese and European market, but export to the U.S. market began in 1983.

A year later, with CBS a potential takeover target, the company began soliciting offers for its Fender musical instruments division. Among the companies expressing interest were the International Music Co. and Kaman Music Corporation, which manufactured Ovation guitars. In the end, however, CBS offered to sell to a management group headed by Schultz for $12.5 million. The sale was completed in March 1985, and the company name was changed to Fender Musical Instruments.

According to Forbes, the management group borrowed $9 million and CBS took back a note for $2.5 million, which gave Fender Musical Instruments about $11 in debt for every $1 in equity. Making matters worse, the sale did not include the production facilities in Fullerton, which CBS sold separately. As a result, Schultz, chairman of the company, was forced to halt all U.S. production of Fender guitars, and only Japanese-made instruments were listed in the 1985 catalog. Schultz also slashed employment at Fender Musical Instruments from 800 to about 90 workers, mostly in research and design.

To begin rebuilding the company, Schultz created the Fender Custom Shop in Corona, California, which produced about five models for a Vintage reissue series and began offering free or discounted guitars to rock music stars. In return, the musicians agreed to appear in Fender Musical Instruments advertisements. In 1986, Fender Musical Instruments introduced the American Standards model Stratocasters and Telecaster guitars. By 1996, the Corona plant, which also produced the company's amplifiers and speakers, employed about 600. Schultz, who moved company headquarters to Scottsdale, Arizona, in 1991, also opened guitar-manufacturing facilities in Mexico, China and Korea. By the mid-1990s, production was estimated at 50,000 guitars a year. William Mendello, then president of Fender Musical Instruments, told Forbes in 1996 that he estimated the value of the company at about $250 million if it went public. Revenues for the closely-held company were estimated at $160 million.

källa: http://www.fundinguniverse.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Ja, det var ju en helt annan sak. Tyckte det var konstigt, eftersom en bekant till mig har USA-tillverkade Strator från både 1984 och 1988. Jag visste dock inte att åtminstone den förstnämnda var lite halvovanlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag kan rekommendera denna affär om du ska ha Fender.

EG00357.jpg

Fender Stratocaster Standard Mexico (£330).

😲

:musik

Vart sjukt sugen på den där. Hur är mickarna? Fraktar de till sverige?

Att jätteaffären Imuso i England skulle ha tagit fel bild är verkligen ovanligt. Men det KAN vara så, för jag såg att de hade denna bilden även på en annan modell Fender 70´s Made in Mexico. Annars har jag bara gått att säga om Imuso. Har handlat där själv - smidigt och i vissa fall tjänar man 30-40% på nya gitarrer jfr med Sverige! Varför de är billiga beror dels på att det är England och inte Sverige, men framförallt på att det är ett jättelager snarare, med stora inköp. Bl.a. ligger den mycket nära Yamahas jättelager för Europa, varför de får bra och låga priser från dem. En bra deal där. Min akustiska Yamaha FG750S är jag grymt nöjd med och spelar 2 timmar per dag på den.

Ja, de fraktar till Sverige, och fraktkostnaden för nämnda Yamahagura i ett Gator hard case plus ett separat tomt Gator hard case var totalt £30. De har grymma priser på case och passa gärna på att handla ett hard case, t.ex. från Gator när du ändå håller på. Det är ju mycket säkrare så. Imuso

En annan butik som kan ha bra priser är Dolphin Music. Deras frakt till Sverige är £17. Kolla där också: Dolphin Music

Många slår ett slag för Thomann, men jag slår gärna ett slag för Imuso och Dolphin Music i UK. Eller möjligen Music-Town i Tyskland då rå...

Musikbörsen har annars nya Fender Strator Made in Mexico nu för ca. 5200 SEK.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Japan-fender sämre än Mexico?

Det va något väldigt nytt för mig.

De jag har provat av japanarna har känts mer som rejälare byggen med bättre mekanik än Mexikanarna men självklart diffar det mellan exemplar också.

Jag har själv en Fender Strata MIJ från 87 som jag är jättenöjd med förutom att jag skulle vilja ha en lite fetare hals men ljudmässigt är den kanon!

Har installerat en S&D Hotrail i stalläget vilket gör den riktigt allround!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Har både en 50', 60' och en 70' Mexico strata samt en America strata från 1996. Mexico strator + telecasters går ut på

att man skickar över all hårdvara till Mexico för montering. Mexico serien har inte lika bra mekanik (stall, stämskruvar mm) som American. Annars är det samma trä, kropp och hals som den amerikanska. Skulle jag rekomendera en Mexico strata skulle det helt klart bli 70' tals serien. Större hals, bättre mekanik och helt underbar att spela på. Har en naturfärgad 70' strata som Richie Blackmore gillade, och den är grym. Satsa på en med maple neck. Har en vit 60' tals Mexico men utan maple neck. Den är ok, men när jag köpte den fanns inte maple på lagret. I övrigt så är det maple neck som gäller. American stratan är brutalt skön, halsen har fått lite årsringar, och I love it. Skulle vilja ha Yngwies M stratan men där är för dyr, älskar den gul/vita färgen. 50' stratan jag har är surfgreen, och American i sunburst.

Så satsa på en 70' Mexico.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade en japansk telecaster inne på Hellstone(?) i stockholm och det var det bästa ögonblicket i mitt liv, rent gitarr-testar-mässigt... dom tog dock 9900 för den men ligger runt 6500 från musicstore/thomann osv.

så en sådan ska jag köpa så fort sommarjobbs pengarna kommer in! 😏

2002-2004_Fender_Custom_Telecaster_Japan_Q029432.jpg

en fröjd för ögat, inte sant?

Redigerat av ludwig
Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade en japansk telecaster inne på Hellstone(?) i stockholm och det var det bästa ögonblicket i mitt liv, rent gitarr-testar-mässigt... dom tog dock 9900 för den men ligger runt 6500 från musicstore/thomann osv.

så en sådan ska jag köpa så fort sommarjobbs pengarna kommer in! 🙂

2002-2004_Fender_Custom_Telecaster_Japan_Q029432.jpg

en fröjd för ögat, inte sant?

------------------------------------

Visst är den vacker. Finns den inte med maple-neck ? Annars blir jag bensvag av natur lacken både på

tele och strat. Såg en rent påskgul american strata som jag gärna skulle vilja ha,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Mattu (oregistrerad)
kan man sätta i en Seymour Duncan Pickup SH8b Invader på en Classic 60´s Stratocaster?

är de uppfräst i gitarren så att man kan sätta i humbucker?

Nej, du får fräsa själv.

Sedan ser jag att folk babblar om 60-tals Fender-reissues är svåra att få tag på med maple neck - ni menar förstås greppbräda i lönnbräda. Det är inte särskilt konstigt eftersom Fender använde rosewoodbräda på i stort sett alla Strator mellan 1960 och 1966. Telecastern ni ser på bild är en Tele Custom 1962 reissue, och det är samma sak där: de gjordes inte med lönnbräda.

Den stora (enda?) skillnaden mellan 50s och 60s reissuemodellerna är, förutom en liten skillnad i voicing mellan mickarna, är just greppbrädans material, halsprofil och färgvarianterna. Men du KAN inte få en 60s reissue med lönnbräda, för det varken finns eller är historiskt korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
kan man sätta i en Seymour Duncan Pickup SH8b Invader på en Classic 60´s Stratocaster?

är de uppfräst i gitarren så att man kan sätta i humbucker?

Nej, du får fräsa själv.

Sedan ser jag att folk babblar om 60-tals Fender-reissues är svåra att få tag på med maple neck - ni menar förstås greppbräda i lönn. Det är inte särskilt konstigt eftersom Fender använde rosewoodbräda på i stort sett alla Strator mellan 1960 och 1966. Telecastern ni ser på bild är en Tele Custom 1962 reissue, och det är samma sak där: de gjordes inte med lönnbräda.

Den stora (enda?) skillnaden mellan 50s och 60s reissuemodellerna är, förutom en liten skillnad i voicing mellan mickarna, är just greppbrädans material, halsprofil och färgvarianterna. Men du KAN inte få en 60s reissue med lönnbräda, för det varken finns eller är historiskt korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

den stora skillnaden mellan mexico japan och america är att de amerikandska mickarna är handspunna vilket göra att trådden runt magneterna är hårdare. de andra är gjorda på maskin och kan inte spännas lika hårt då tråden går sönder i maskinerna.

sedan så är det billigare att frakta ut gitarrer från mexico jämfört med usa

// kram

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ja, det var ju en helt annan sak. Tyckte det var konstigt, eftersom en bekant till mig har USA-tillverkade Strator från både 1984 och 1988. Jag visste dock inte att åtminstone den förstnämnda var lite halvovanlig.

Min strata är från 84 och det står att den är Made in USA, är den inte gjord i USA eller vad påstår ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
Ja, det var ju en helt annan sak. Tyckte det var konstigt, eftersom en bekant till mig har USA-tillverkade Strator från både 1984 och 1988. Jag visste dock inte att åtminstone den förstnämnda var lite halvovanlig.

Min strata är från 84 och det står att den är Made in USA, är den inte gjord i USA eller vad påstår ni?

Den är garanterat gjord i USA. Står serienumret på fram- eller baksidan av huvudet eller nere på halsklacken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...