Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kört pÄ Bornemarks Broomstick Bass sen det kom ut. Har oxÄ sneglat lite pÄ Steinbergs Virtual Bassist, men inte testat det, bara lyssnat pÄ nÄn demo hÀr och dÀr.

Vilka fler mjukvarubassister finns det pÄ marknaden som hÄller klass? Genren Àr Ät Rock & Pop hÄllet.

Tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik frÄn "Bas"
Annons
Postat
Har kört pÄ Bornemarks Broomstick Bass sen det kom ut. Har oxÄ sneglat lite pÄ Steinbergs Virtual Bassist, men inte testat det, bara lyssnat pÄ nÄn demo hÀr och dÀr.

Vilka fler mjukvarubassister finns det pÄ marknaden som hÄller klass? Genren Àr Ät Rock & Pop hÄllet.

Tacksam för svar!

Du kan ju lyssna pÄ spectrasonics Trilogy

MVH

Anders

Postat

Tacksam för svar!

Vill du ha sjÀlvspelande basar sÄ finns det inte mycket annat att vÀlja pÄ. Jag tycker att Broomstick Àr klart överlÀgsen, sÄ det Àr egentligen bÀttre att hÀmta Gift Packs till den, om du inte redan har gjort det... :rolleyes:

Om du Àr ute efter bra basljud som du spelar pÄ sjÀlv i stÀllet för att fÄ ett autokomp, sÄ rekommenderar jag i vanlig ordning det suverÀna J-Slap'n Fingered frÄn Scarbee. BÀttre finns helt enkelt inte!

En annan variant Àr EastWest's Hardcore Bass, som ocksÄ Àr mycket bra.

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag passar pÄ att kidnappa trÄden lite. NÀr jag kör Broomstick bass med mitt midikeyboard sÄ blir ljudet avklippt och kort, men dÄ jag kör med keyboarden som syns pÄ skÀrmen (virtuella) sÄ blir det som det ska dvs utdraget och fint. Vad kan detta bero pÄ?

*Edit* löste mitt eget problem. Man bör vÀlja midikanal 1.

Redigerat av Soxic
Postat

Bornemarks Broomstick Bass och Steinbergs Virtual Bassist Àr vÀl de tvÄ sjÀlvspelande basister som finmns för nÀrvarande. Annars finns en uppsjö, men som Claes sÀger; mycket bÀttre Àn J-Slap'n Fingered frÄn Scarbee blir det inte.

Vill man ha en del synljud utöver rena basar sÄ burkar Triolgy vara alternativet.

SjĂ€lv resonerar jag som sĂ„. köp en bas. DEt Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt att lĂ€ra sig spela faktiskt. Och kul Ă€r det dessutom. Billigare blir det ocksĂ„. 😉

Postat

LÄnar trÄden lite igen. Jag har aldrig tidigare varit sÄ mycket för att spela bas med keyboard men har insett att det ger det bÀsta ljudet för min del i alla fall enligt dom resurser jag har tillgÄng till. Det enda som stör mig Àr att jag inte kan fÄ till ett liknande ljud som i introt till lÄten "She" av Green Day. Spelar man pÄ en tangent sÄdÀr sÄ lÄter det ju avklippt och stelt. Men jag Àr sÀker pÄ att ni Cubaseproffs kan det dÀr och att allt gÄr att göra med dator sÄ jag undrar om ni har nÄgra tips?

Postat
LÄnar trÄden lite igen. Jag har aldrig tidigare varit sÄ mycket för att spela bas med keyboard men har insett att det ger det bÀsta ljudet för min del i alla fall enligt dom resurser jag har tillgÄng till. Det enda som stör mig Àr att jag inte kan fÄ till ett liknande ljud som i introt till lÄten "She" av Green Day. Spelar man pÄ en tangent sÄdÀr sÄ lÄter det ju avklippt och stelt. Men jag Àr sÀker pÄ att ni Cubaseproffs kan det dÀr och att allt gÄr att göra med dator sÄ jag undrar om ni har nÄgra tips?

Kommentar nÄgon?

Postat

Kommentar nÄgon?

Jag förstĂ„r nog inte riktigt hur du menar, att det blir avklippt och stelt...? Det mĂ„ste vĂ€l bero pĂ„ hur du spelar? 😳

Jag har sjĂ€lv spelat elbas i sisĂ„dĂ€r 25-30 Ă„r vid det hĂ€r laget, men jag har inga problem alls att fĂ„ basen att lĂ„ta som jag vill om jag spelar pĂ„ klaviaturen. Det Ă€r skönare att spela pĂ„ klaviaturen och slippa fĂ„ förhĂ„rdnader pĂ„ alla fingrarna... 😛 Nu kĂ€nner jag inte till lĂ„ten du nĂ€mner, sĂ„ jag vet inte vad du menar dĂ€r. Kanske Ă€r det bara sĂ„, att du inte har nĂ„got bra bas-VSTi, utan att felet finns i hur ljudet skapas alternativt att det Ă€r en dĂ„lig sampling...?

Postat

Hmm, det Àr svÄrt att beskriva, men om du nÄgon gÄng lyssnar pÄ basintrot till lÄten "She" av Green Day sÄ förstÄr du vad jag menar. Jag kan inte Äterge det ljudet pÄ keyboard eftersom det Àr en ton som spelas hela tiden i G. Spelar jag det pÄ keyboardet lÄter det bara stelt och klinkande eftersom jag inte kan variera mellan tvÄ toner.

Postat

Letade upp det pÄ Youtube.

Det Ă€r spelat pĂ„ en strĂ€ng med plektrum (har aldrig gillat plektrumspel pĂ„ bas... 😉 ). Det du behöver i sĂ„ fall Ă€r en sampling med plektrumspelad bas - och sĂ„ fĂ„r du se till att tonerna Ă€r legato - alltsĂ„ att de avlöser varandra och aldrig tystnar mellan anslagen.

Postat (redigerat)
Letade upp det pÄ Youtube.

Det Ă€r spelat pĂ„ en strĂ€ng med plektrum (har aldrig gillat plektrumspel pĂ„ bas... 😉 ). Det du behöver i sĂ„ fall Ă€r en sampling med plektrumspelad bas - och sĂ„ fĂ„r du se till att tonerna Ă€r legato - alltsĂ„ att de avlöser varandra och aldrig tystnar mellan anslagen.

Nice, dÄ Àr jag en bit pÄ vÀgen. AnvÀnder Broomstick Bass, och har försökt med legato, men det Àr knappt nÄgon skillnad. Men jag har nog stÀllt in fel. FÄr lÀsa manualen antar jag.

Redigerat av Soxic
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag fick svar pÄ mina frÄga...

While a sustain pedal will do its nor maltask in

BROOMSTICKBASS - sustaining notes - it's not the

most useful gadget here, except for the fact that

it can hold down notes in manual mode while

you're reaching for your pen or headphones.

But you could try one exercise in particular: In

Manual mode, load an electric or acoustic bass,

set the Poly switch to mono and hold down the

sustain pedal. You can now play the same note

repeatedly, just like a bassist playing ringing 4ths

or 8ths, in the same style as e.g. Badfinger's

"Come and get it".

This kind of sloppy, un-damped, low-tech way of

playing bass happens quite frequently in pop and

rock music. Normally in a sampler, notes would

clutter up with the sustain pedal held, but since

you're in mono Mode here, any sounding note is

killed when a new note takes over.

Men jag har ingen sustain pedal, gÄr detta att fixa "virtuellt" sÄ att sÀga?

Postat
Bornemarks Broomstick Bass och Steinbergs Virtual Bassist Àr vÀl de tvÄ sjÀlvspelande basister som finmns för nÀrvarande. Annars finns en uppsjö, men som Claes sÀger; mycket bÀttre Àn J-Slap'n Fingered frÄn Scarbee blir det inte.

Vill man ha en del synljud utöver rena basar sÄ burkar Triolgy vara alternativet.

Spana gÀrna in demovideon för Scarbee Black Bass om du tycker om Scarbees andra basljud.

Jag har varit involverad i utvecklingen av denna bas sÄ jag ska avstÄ frÄn att komma med nÄgra omdömen sjÀlv eftersom jag inte Àr helt opartisk. TÀnkte bara jag skulle tipsa om den.

[...] Men jag har ingen sustain pedal, gÄr detta att fixa "virtuellt" sÄ att sÀga?

Du kanske kan göra det i din sequencer istÀllet genom att lÀgga in CC#64 för hand. Alternativt kanske du har nÄgra andra kontroller pÄ keyboarden som kan göras om till pedal-meddelanden med hjÀlp av Input Transformer i Cubase (eller liknande i andra program).

/Nils

Postat
Du kanske kan göra det i din sequencer istÀllet genom att lÀgga in CC#64 för hand. Alternativt kanske du har nÄgra andra kontroller pÄ keyboarden som kan göras om till pedal-meddelanden med hjÀlp av Input Transformer i Cubase (eller liknande i andra program).

/Nils

LoL, tack, men jag fattade inget av det dÀr :-)

Postat (redigerat)

Ledsen â˜ș

Vad jag menar Àr att om du skulle spela in pedal sÄ lagras MIDI-data och motsvarande typ av data kan du Àven lÀgga in manuellt i efterhand i exempelvis Cubase. Vad anvÀnder du för sequencerprogram? Alternativt kanske det gÄr att koppla om t ex. moduleringshjulet pÄ keyboarden sÄ att det gÄr att anvÀnda som pedal istÀllet.

Redigerat av nilsL
Postat
Spana gÀrna in demovideon för Scarbee Black Bass

Demon lÄter ju jÀkligt lovande (vilken demo gör inte det ...?). Det dÀr ljudet har jag saknat i Broomstick Bass och BB:s sjÀlvspelande bas ger jag inte mycket för. SÄ jag tackar för tipset!

Jag antar att alla vanliga funktioner i Kontakt2 ocksÄ Àr tillgÀngliga? Mappningar, script, grupper, effekter mm?

Postat

Som sagt var, lĂ€gg pengarna pĂ„ en bas i stĂ€llet. Betydligt roligare att spela, och betydligt roligare ljud Ă€n en datorstyrd speldosa... 😆

Postat

Har redan en gammal skrutt, har lirat bas aktivt i 15 Är.

Men det Ă€r olika saker, det gĂ„r att göra saker med en plugg som inte funkar live. Är dessutom mindre intresserad av att spela Ă€n att arra.

Postat
Ledsen 😆

Vad jag menar Àr att om du skulle spela in pedal sÄ lagras MIDI-data och motsvarande typ av data kan du Àven lÀgga in manuellt i efterhand i exempelvis Cubase. Vad anvÀnder du för sequencerprogram? Alternativt kanske det gÄr att koppla om t ex. moduleringshjulet pÄ keyboarden sÄ att det gÄr att anvÀnda som pedal istÀllet.

Tack för att du försöker hjÀlpa mig. Jag anvÀnder Cubase, men Àr inte direkt proffs pÄ detta program. Har ingen aning om jur man stÀller in saker sÄdÀr. Ett alternativ som nÄgon nÀmnde i trÄden Àr att jag köper mig en riktig bas. MÄste man anvÀnda nÄgon plugin för att spela in en "riktig bas" eller kör man den bara clean sÄ att sÀga? Med en gitarr anvÀnder man ju oftast en plugin eftersom det Àr sÀllan man anvÀnder dess rena ljud.

Postat
Spana gÀrna in demovideon för Scarbee Black Bass

Demon lÄter ju jÀkligt lovande (vilken demo gör inte det ...?). Det dÀr ljudet har jag saknat i Broomstick Bass och BB:s sjÀlvspelande bas ger jag inte mycket för. SÄ jag tackar för tipset!

Jag antar att alla vanliga funktioner i Kontakt2 ocksÄ Àr tillgÀngliga? Mappningar, script, grupper, effekter mm?

Javisst! Alla funktioner i Kontakt 2 Ă€r tillgĂ€ngliga. Precis som för andra instrument finns ingen garanti att alla tredjepartsskript Ă€r kompatibla, men frĂ„ga gĂ€rna ifall du undrar om nĂ„got specifikt skript. I Black Bass finns ett antal effektpresets, och man kan Ă€ven ladda och konfigurera sina egna Kontakt2-effekter. Mer information finns i manualen (PDF) - missa förresten inte vem som skrivit förordet 😏.

Soxic:

HÀr Àr en liten demonstration av hur man manuellt kan Äterskapa pedaltryck i Cubase. NÀr den kurvan lÀngst ned i fönstret Àr hög anses pedalen vara nedtryckt och tvÀrtom nÀr den Àr lÄg. Det Àr dock litet omstÀndligt att göra detta manuellt sÄ du kanske borde tÀnka pÄ att skaffa en pedal nÀr allt kommer omkring. AngÄende inspelning av bas sÄ antar jag att du antingen kan micka upp din basförstÀrkare eller spela in det rent och köra genom en basförstÀrkarsimulator (sök pÄ nÀtet efter pluggar). SÄdana plugins kan med fördel Àven anvÀndas pÄ samplingsbibliotek.

Postat

NilsL, tack! Jag har lÀrt mig hur man gör och jag fick till det precis som jag ville! Grymt demo du lÀnkade till ocksÄ. MÄste ha :-D

En sak som dock stör mig lite i Broomstick Bass Àr att om jag spelar pÄ en ton hela tiden sÄ Àndras ÀndÄ tonen lite av programmet, kanske för att ge det realism, vad vet jag. Men jag tycker inte det lÄter bra. Jag vill ju ha pÄ pricken samma ton hela tiden. GÄr det att göra nÄgot Ät detta?

Postat
NilsL, tack! Jag har lÀrt mig hur man gör och jag fick till det precis som jag ville! Grymt demo du lÀnkade till ocksÄ. MÄste ha :-D

En sak som dock stör mig lite i Broomstick Bass Àr att om jag spelar pÄ en ton hela tiden sÄ Àndras ÀndÄ tonen lite av programmet, kanske för att ge det realism, vad vet jag. Men jag tycker inte det lÄter bra. Jag vill ju ha pÄ pricken samma ton hela tiden. GÄr det att göra nÄgot Ät detta?

KÀnner du inte nÄn bassist som kan lÀgga en bas pÄ dina inspelningar?

I pop o rock blir det alltid bÀst med en riktig bas!

Du kan ju spela in basen som du gör nu och visa hur du vill ha den och sedan sÄ kan ju nÄn bassist spela likadant.

Om det inte Àr superavancerade grejor sÄ lÀgger jag gÀrna bas!

Postat

KÀnner du inte nÄn bassist som kan lÀgga en bas pÄ dina inspelningar?

I pop o rock blir det alltid bÀst med en riktig bas!

Du kan ju spela in basen som du gör nu och visa hur du vill ha den och sedan sÄ kan ju nÄn bassist spela likadant.

Om det inte Àr superavancerade grejor sÄ lÀgger jag gÀrna bas!

Nja, jag vill nog spela in med keyboard och midi trots allt. Jag tycker det ger ett riktigt sjysst basljud. Men jag förstÄr din poÀng. Jag förstÄr dock inte varför tonen varierar i Broomstick Bass. Vet inte om jag förklarat det tillrÀckligt vÀl...

Trycker jag ner en tangent pÄ keyboarden flera gÄnger sÄ kommer tonen(?) inte vara densamma varje gÄng. Det Àr som om ljudet skiftar ungefÀr som att jag skulle flytta fingret lite pÄ nacken nÀr jag spelar bas fast jag vill ha kvar fingret pÄ exakt samma stÀlle hela tiden. Weird...

Postat
Trycker jag ner en tangent pÄ keyboarden flera gÄnger sÄ kommer tonen(?) inte vara densamma varje gÄng. Det Àr som om ljudet skiftar ungefÀr som att jag skulle flytta fingret lite pÄ nacken nÀr jag spelar bas fast jag vill ha kvar fingret pÄ exakt samma stÀlle hela tiden. Weird...

Om du spelar en ton flera gĂ„nger i följd sĂ„ anvĂ€nder Broomstick Bass som jag förstĂ„r det (Ă€ger inte ljudbiblioteket sjĂ€lv) nĂ€rliggande samplingar för att variera ljudet. T ex. om du spelar tvĂ„ stycken C:n i följd sĂ„ Ă€r det möjligt att en C-sample anvĂ€nds för den första tonen och en D-sample som pitchats ner till C för den andra tonen. För just staccato vĂ€xlas det mellan flera olika samplingar för en och samma ton. Spelar man upp samma sample flera gĂ„nger i rad sĂ„ Ă€r det mĂ€nskliga örat vĂ€ldigt duktigt pĂ„ att uppfatta det som repetitivt och syntigt, sĂ„ dĂ€rför försöker man ofta undvika att det sker för att fĂ„ ett mer realistiskt sound. DĂ€remot ska ju inte tonhöjden variera mellan olika samplingar av samma ton. Är det det som Ă€r problemet? I sĂ„dana fall skulle jag kontakta supporten och frĂ„ga. Jag har dock inte hört att nĂ„gon annan skulle ha problem av detta slag.

Kul att du tyckte om demovideon för Black Bass! 😆

Postat

Om du spelar en ton flera gĂ„nger i följd sĂ„ anvĂ€nder Broomstick Bass som jag förstĂ„r det (Ă€ger inte ljudbiblioteket sjĂ€lv) nĂ€rliggande samplingar för att variera ljudet. T ex. om du spelar tvĂ„ stycken C:n i följd sĂ„ Ă€r det möjligt att en C-sample anvĂ€nds för den första tonen och en D-sample som pitchats ner till C för den andra tonen. För just staccato vĂ€xlas det mellan flera olika samplingar för en och samma ton. Spelar man upp samma sample flera gĂ„nger i rad sĂ„ Ă€r det mĂ€nskliga örat vĂ€ldigt duktigt pĂ„ att uppfatta det som repetitivt och syntigt, sĂ„ dĂ€rför försöker man ofta undvika att det sker för att fĂ„ ett mer realistiskt sound. DĂ€remot ska ju inte tonhöjden variera mellan olika samplingar av samma ton. Är det det som Ă€r problemet? I sĂ„dana fall skulle jag kontakta supporten och frĂ„ga. Jag har dock inte hört att nĂ„gon annan skulle ha problem av detta slag.

Kul att du tyckte om demovideon för Black Bass! 😆

Tack och lov för mÀnniskor som dig :-) Det du beskriver verkar vara mitt i prick. SjÀlva tonen kanske inte varierar, men som du sÀger sÄ Àndrar sig klanget eller vad man ska sÀga och det blir vÀldigt uppenbart om man ska göra det jag försöker göra i den hÀr lÄten. Det finns inget sÀtt att gÄ omkring detta?

Har Àven Triology, men jag förstÄr inte uppstÄndelsen kring det. Ljudet Àr inte i nÀrheten av de ljud Broomstick har, tycker i alla fall jag.

Postat

Broomstick Ă€r som sagt gjort för att lĂ„ta mer realistikt Ă€n det som brukar vara fallet. Om man spelar bas, sĂ„ anvĂ€nder man ju tvĂ„ eller tre fingrar för anslaget - och det blir inte exakt samma ljud vid varje anslag dĂ„. Det Ă€r det som simuleras genom att anvĂ€nda olika samplingar. Vill man att det ska lĂ„ta som en bas, sĂ„ vill man gĂ€rna ha den variationen, pĂ„ samma sĂ€tt som man vill variera om man spelar en virvel pĂ„ virvelkaggen, dĂ€r det lĂ€tt lĂ„ter som en kulspruta om man inte anvĂ€nder olika samplingar och/eller anslags-styrka. Om man vill att det ska vara exakt samma pĂ„ varje ton, sĂ„ vill man inte att det ska lĂ„ta realistiskt, utan Ă€r kanske snarare ute efter en syntbas... 😊

Postat
Broomstick Ă€r som sagt gjort för att lĂ„ta mer realistikt Ă€n det som brukar vara fallet. Om man spelar bas, sĂ„ anvĂ€nder man ju tvĂ„ eller tre fingrar för anslaget - och det blir inte exakt samma ljud vid varje anslag dĂ„. Det Ă€r det som simuleras genom att anvĂ€nda olika samplingar. Vill man att det ska lĂ„ta som en bas, sĂ„ vill man gĂ€rna ha den variationen, pĂ„ samma sĂ€tt som man vill variera om man spelar en virvel pĂ„ virvelkaggen, dĂ€r det lĂ€tt lĂ„ter som en kulspruta om man inte anvĂ€nder olika samplingar och/eller anslags-styrka. Om man vill att det ska vara exakt samma pĂ„ varje ton, sĂ„ vill man inte att det ska lĂ„ta realistiskt, utan Ă€r kanske snarare ute efter en syntbas... 😄

Nja, alltsÄ jag vet vad du menar och jag Àr inte ute efter att bli av med realismen. DÄ jag spelar som vanligt med flera noter dÄ fungerar ju denna funktion utmÀrkt, men ska man spela en ton som i introt till She av Green Day, dÄ lÄter det bara riktigt illa.

Jag funderar pÄ att ge upp keyboard bas och försöka mig pÄ att spela in bas med gitarr igen. Har lyckats ganska hyfsat tidigare. Det finns inga pluggar just för detta ÀndamÄl? Jag har förstÄtt att man med fördel kan sÀnka ett par oktaver och undrar vart man gör det, i pluggen eller i cubase?

Tack för all hjÀlp...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.