musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Postat 15 juni 2007 Hej! Jag sĂ„g en dvd-konsert. DĂ€r var det en halvakustisk Gibson Les Paul. Var kan man köpa dem? Har aldrig sett nĂ„n... Ăr det special special s.a.s? đ :musik
musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Postat 15 juni 2007 Kan tillĂ€gga att dvd:n slĂ€pptes för 2 veckor sedan bara och att det INTE var en annan Gibsonmodell, typ Roller eller Vegas, utan verkligen en Les Paul... Kan det vara sĂ„ att de Ă€r pĂ„ gĂ„ng med en halvakustisk Les Paul? đ
musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Postat 15 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? đ± :musik
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? đ± :musik Ja, den var fin! Den var det sĂ€kert! Fast i en annan fĂ€rg dĂ„, undrar vilka fĂ€rger den finns i?! Vet du vad en sĂ„n kostar förresten? :musik
Hellpig Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? đ :musik Ja, den var fin! Den var det sĂ€kert! Fast i en annan fĂ€rg dĂ„, undrar vilka fĂ€rger den finns i?! Vet du vad en sĂ„n kostar förresten? :musik Kollade runt lite men de verkar svĂ„ra att hitta! Men de Ă€r jĂ€kligt fina. đ PĂ„ Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du fĂ„r för futtiga 80920.71 kronor. đhttp://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Kollade runt lite men de verkar svĂ„ra att hitta! Men de Ă€r jĂ€kligt fina. đ PĂ„ Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du fĂ„r för futtiga 80920.71 kronor. đhttp://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html Nej nej nej, det Ă€r ingen Les Paul du lĂ€nkat till. Att Gibson, liksom Gretsch, Hagström m.fl. har en massa jazzgitarrer Ă€r en annan sak... đ
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 (redigerat) Hellpig... Ăntligen hittade jag priset pĂ„ en Gibson Les Paul Standard Florentine i Bubinga. SĂ€ljs i Australien för 7995 AUS $, dvs 48000 SEK. Men sĂ„ Ă€r det ju en sĂ€rskild modell med exklusivt trĂ€slag ocksĂ„. Och Australien Ă€r ju kĂ€nda för att ha höga priser pĂ„ musikinstrument, liksom Italien i viss mĂ„n. Det finns en bra sida som heter Harmony Central - och dĂ€r kan man lĂ€sa om personer som köpt en bĂ€ttre begagnad Gibson Les Paul Standard Florentine med f-holes för mellan 1200-1500$. Ny kan man fĂ„ en för $2500 (=17500 SEK). I USA dĂ„ alltsĂ„. Men slutsatsen mĂ„ste ju Ă€ndĂ„ bli att denna modellen av Standard inte Ă€r dyrare Ă€n en "vanlig" Standard. Ljudet enligt de som Ă€ger en Florentine Les Paul Ă€r att det trots F-holes och den mindre vikten sĂ„dant att det Ă€ndĂ„ Ă€r maffigt och gĂŽtt! Undrar vad en svensk butik skulle ta... Ta planet? đ :musik Redigerat 16 juni 2007 av musik
Mattu (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Florentine Àr ingen standardmodell, utan en som sÄlts i begrÀnsad upplaga. Vill du ha en ny fÄr du vÀnda dig till Gibsons Custom Shop, för det Àr inget som finns i det ordinarie sortimentet. Du lÀr fÄ betala.
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 (redigerat) Florentine Ă€r ingen standardmodell, utan en som sĂ„lts i begrĂ€nsad upplaga. Vill du ha en ny fĂ„r du vĂ€nda dig till Gibsons Custom Shop, för det Ă€r inget som finns i det ordinarie sortimentet. Du lĂ€r fĂ„ betala. Verkligen? Hos Gibson kallades den Gibson Les Paul Standard Florentine, men tillverkades i Custom-shopen. Sedan finns den Ă€ven i Custom-variant, men dĂ„ i andra trĂ€slag och fĂ€rger. Vissa har ju diamantloggan (Custom) pĂ„ huvudet, andra inte. Letar bland butiker i US nu. Priset Ă€r helt normalt som sagt. Det verkar ju som du sĂ€ger att den NU inte ingĂ„r i det ordinarie sortimentet, men gjorde sĂ„ runt 1995-1997. LĂ€ste om en kille nu som hade turen att hitta en modell i ett lager med utgĂ„ende modeller. Pröjsade 17500 SEK. Turknutte!! Hos Exceptional Guitars.com i Oregon USA kan man "fynda" dessa modeller. SĂ€ljs i regel för $3000-$3500. T.ex. Esmerald Green. Jösses!!! Quilted Top, Limited Edition, F-holes... đ Redigerat 16 juni 2007 av musik
Hellpig Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Kollade runt lite men de verkar svĂ„ra att hitta! Men de Ă€r jĂ€kligt fina. đ PĂ„ Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du fĂ„r för futtiga 80920.71 kronor. đhttp://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html Nej nej nej, det Ă€r ingen Les Paul du lĂ€nkat till. Att Gibson, liksom Gretsch, Hagström m.fl. har en massa jazzgitarrer Ă€r en annan sak... đ NĂ€e, men det skrev jag ju inte heller... det var bara ordet Florentine som florerade i titeln. đ
Mattu (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Nej men, precis - de tillverkas inte lÀngre.
Lindahl Postat 22 juni 2007 Postat 22 juni 2007 Om man inte vill lÀgga ut 50 laxar pÄ en Gibson Florentine sÄ kan man specialbestÀlla delar frÄn Warmoth i USA. De kan med all sÀkerhet karva ut f-hÄl i en LP-kropp. Dessutom fÄr man sjÀlv vÀlja finish. Warmoth.com
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.