Jump to content
Annons

Studio bygge - Hur ska jag koppla?

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Okej, såhär ärre. Har hamnat på ett ställe där dom har en studio o allt är just nu en enda röra där. INGENTING känns logiskt, o tror inte att det enbart har o göra med att jag aldrig suttit i en studio innan. Faktum är att allt känns väldigt rörigt kopplat.

Tyvärr har jag inte namnen på alla grejjer som finns uppskrivna, men tänker antagligen skriva upp dom imorn. Det jag vet nu är iaf att det finns ett ljudkort. Focusrite Saffire Pro 26 i/o heter det. Sedan ett mixerbord som är stort, vet dock inte hur många ingångar men tror det är ett Alto L16 eller L20. Ev L12 men tror inte det...räkna med att det är ett L20 bord.

Sedan finns det även en kompressor, som jag inte e sugen på o ha me o göra så den skiter vi i. 🥰

Finns även nån form av synth, röd, stor o avlång sak med tangenter ni vet. Kommer inte ihåg exakt hur den ser ut just nu tyvärr men iaf.

Sedan 2 kondensator micar o 1 dynamisk. Alla tre har XLR kontakter. Finns även en såndär avlång mikrofon...riktad? Vet inte...o vet inte vilken kontakt sort det är på den heller. Vad brukar d va? XLR?

Verkar även finnas nån adapter med en 8 (ungefär) XLR uttag som antagligen hör till ljudkortet som ligger i själva delen där folk använder sina instrument.

O så ett par studio monitorer.

---

Nåjja, det va ungefär vad som finns o fixa till. O så ett PA system (fast inga stärkare O_O) o sångbås. Såg även nå mindre ljudkort någonstanns. Finns säkert massor av små plock i form av sladdar o så som jag inte nämnt. O finns d inte gårre o fixa.

Grejjen är iaf...hur ska detta kopplas på bästa sätt o vilken mjukvara ska användas? Närmsta jag kom o fixa studio va när jag bara kort o gott körde en mixer in i min ljud ingång o körde allt in i mixern. Fungerade ju bra...men blev inte så bra ordning på kanalerna när man spelade in.

Just nu har jag ingen aning om hur jag ska koppla för att det ska bli bra, enkelt och funktionellt. Den där synthen skulle va skojj om man kunde använda me.

Skulle jag vart hemma o haft instrument o allt i samma rum hadde jag ju bara ta't ljudkortet o antagligen kört in det i datorn o så pluggat in allt i ljudkortet o haft effekterna i datorn. Nu är jag ju dock inte hemma o finns ett stort jävla mixerbord också o studio monitorer o hörlurar o tjaffs. Någon som kan ge tips var man ska börja? Finns även ett el trumset. ;-)

Tänk på att d bara finns ett par hörlurar o ett PA. Inga gitarr eller bas förstärkare (fast skulle antagligen kunna fixa en gitarr förstärkare) o så el trumset. O så ska det vara enkelt.

---

Sedan ärre det där me vilket program ska man använda? Om man tar bort Cubase o så...va finns d då? Mixcraft? Kanske köra Gentoo Linux? Har Gentoo Linux i min egen burk, men verkar ju milt sagt vara jobbigt o få det att fungera till ljudproduktion.

Annons
Postat

Är det inte enklare att kolla med dem som äger prylarna? De borde ju rimligen veta hur allt ska kopplas...

Utan att veta lite mer precis vad som finns och vad du vill göra, så är det nog dessutom väldigt svårt att försöka hjälpa till... 😉

y4r0ze (oregistrerad)
Postat
Är det inte enklare att kolla med dem som äger prylarna? De borde ju rimligen veta hur allt ska kopplas...

Utan att veta lite mer precis vad som finns och vad du vill göra, så är det nog dessutom väldigt svårt att försöka hjälpa till... 😉

Iom att dom som äger prylarna på stället inte enns vet hur man använder dom så ärre ja som får ta tag i det hela. =/

Vet åtminstone endel om Windows o burkar o så, däremot e koppla ihop ljudkort o mikrofoner inte min sida.

Men behöver göras. Grejjen e la bara hur man kopplar ihop allt bäst....hm...

Postat

Utan att veta lite mer precis vad som finns och vad du vill göra, så är det nog dessutom väldigt svårt att försöka hjälpa till... 😎

Iom att dom som äger prylarna på stället inte enns vet hur man använder dom så ärre ja som får ta tag i det hela. =/

Vet åtminstone endel om Windows o burkar o så, däremot e koppla ihop ljudkort o mikrofoner inte min sida.

Usch då! Det kan vara jobbigt att sätta sig in i en massa prylar som man inte har koll på... 😉

Mikrofon till preamp-ingång. Preamputgång till ljudkortsingång. Om du ändå vill koppla in kompressorn, så gör du det mellan preampen och ljudkortet - alltså preampens utgång till kompressorns ingång och kompressorns utgång till ljudkortets ingång.

Om du ska använda en mixer och inte har lösa preampar, så kopplar du mikrofon till mixerns ingång (på XLR förstås) och tar sedan ut ljudet från varje kanals Direct Out och kopplar det till ljudkortet. Då slipper du en lång och brusuppbyggande signalväg genom mixern innan ljudet kommer in till datorn. Ljudkortets utgång kopplar du till lämpliga ingångar på mixern, för att kuna monitorlyssna på allt.

Man kan koppla annorlunda om man vill, men så här har jag alltid gjort. Det förutsätter förstås att man har tillräckligt många ingångar på ljudkortet... 🙁

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Utan att veta lite mer precis vad som finns och vad du vill göra, så är det nog dessutom väldigt svårt att försöka hjälpa till... 😎

Usch då! Det kan vara jobbigt att sätta sig in i en massa prylar som man inte har koll på... 😉

Mikrofon till preamp-ingång. Preamputgång till ljudkortsingång. Om du ändå vill koppla in kompressorn, så gör du det mellan preampen och ljudkortet - alltså preampens utgång till kompressorns ingång och kompressorns utgång till ljudkortets ingång.

Om du ska använda en mixer och inte har lösa preampar, så kopplar du mikrofon till mixerns ingång (på XLR förstås) och tar sedan ut ljudet från varje kanals Direct Out och kopplar det till ljudkortet. Då slipper du en lång och brusuppbyggande signalväg genom mixern innan ljudet kommer in till datorn. Ljudkortets utgång kopplar du till lämpliga ingångar på mixern, för att kuna monitorlyssna på allt.

Man kan koppla annorlunda om man vill, men så här har jag alltid gjort. Det förutsätter förstås att man har tillräckligt många ingångar på ljudkortet... 🙁

Äh försöker gärna sätta mej in i prylar som jag inte har använt, däremot är det jobbigt när allt måste göras om för att några har kopplat utan o veta hur dom har kopplat riktigt. =/

Ja tror ja fattar va du menar. Åker upp om 2tim o kollar på d. Men fattar jag dej rätt så menar du köra in grejjerna via mixerbordets kanaler o sedan köra ut varje engskild mic via direct out o in i varsin kanal på ljudkortet? (så varje kanal på mixerbordet även får varsin kanal på ljudkortet typ)

Sedan d andra ang ljudkortets ut till mixern, innebär inte d att micar o så kommer gå igenom mixern 2 ggr? (dels när det bara passerar igenom direct out till ljudkortet, sedan när det kommer ut ur ljudkortet igen o igenom mixern)

O i vilken ingång i mixern bör ljudkortet kopplas? En kanal bara som man låter gå igenom hela ljudkortet?

Postat

Utan att veta lite mer precis vad som finns och vad du vill göra, så är det nog dessutom väldigt svårt att försöka hjälpa till... 😲

Usch då! Det kan vara jobbigt att sätta sig in i en massa prylar som man inte har koll på... 😄

Man kan koppla annorlunda om man vill, men så här har jag alltid gjort. Det förutsätter förstås att man har tillräckligt många ingångar på ljudkortet... 😆

Äh försöker gärna sätta mej in i prylar som jag inte har använt, däremot är det jobbigt när allt måste göras om för att några har kopplat utan o veta hur dom har kopplat riktigt. =/

Ja tror ja fattar va du menar. Åker upp om 2tim o kollar på d. Men fattar jag dej rätt så menar du köra in grejjerna via mixerbordets kanaler o sedan köra ut varje engskild mic via direct out o in i varsin kanal på ljudkortet? (så varje kanal på mixerbordet även får varsin kanal på ljudkortet typ)

Sedan d andra ang ljudkortets ut till mixern, innebär inte d att micar o så kommer gå igenom mixern 2 ggr? (dels när det bara passerar igenom direct out till ljudkortet, sedan när det kommer ut ur ljudkortet igen o igenom mixern)

O i vilken ingång i mixern bör ljudkortet kopplas? En kanal bara som man låter gå igenom hela ljudkortet?

Det går ju att stänga av monitorlyssningen i DAW-programmet som används, så hör du bara det ljud som går genom mixern (och behöver dessutom inte bry dig om latency alls, eftersom det är kopplat så 😉 ). Har du flera utgångar från ljudkortet så kan det vara bra att dela upp ljuden i grupper i Cubase (eller vad som nu används) och få ut vissa ljud på egna kanaler. Var du lägger det på mixern spelar ingen roll, utan det är hur du trivs med att ha det.

Postat
Sedan ärre det där me vilket program ska man använda? Om man tar bort Cubase o så...va finns d då? Mixcraft? Kanske köra Gentoo Linux? Har Gentoo Linux i min egen burk, men verkar ju milt sagt vara jobbigt o få det att fungera till ljudproduktion.

Inte direkt jobbigt men definitivt annorlunda. Hoppa in på Linuxforumet här och kolla så skall vi nog kunna ge en beskrivning av hur det går till. Men kort sagt går det till så här:

Kompilera din kärna med low-latency-patch

installera jackd och gärna qjackctrl

installera ex. Ardour (rekomenderat) eller annan DAW. Tex. MuSE.

Sen skall du kunna åka iväg. Har du gentoo så kör du audio-overlay. Kör inte gentoo i studion längre men det var så jag gjorde förr. Numera har jag Jacklab (SuSEbaserad) och känner mig lat och tillfredställd 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.