Jump to content
Annons

Frekvenser/Måste man vara mattegeni?


Liquid_6

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå där.Jag har en fråga om frekvenser och Hz och allt vad det heter.Det är så att jag är den typen som vrider på rattar i mina kära plugins utan att egentligen förstå vad fan jag gör egentligen,jag låter örat bestämma när det låter bra.Men det vore ju roligare att veta varför ljudet låter bra när jag ökar en viss frekvens på basen i mellan registret osv.Jag har kikat lite på sae kurser som finns men jag skulle vilja ha lite andra tips på hur jag kan bli duktig på att mixa och så,kan man bli duktig på att mixa utan att vara nå snille på matte t.ex?för det känns för mig ibland att det är en fördel att vara bra på siffror om man vill bli duktig på mixning.Jag e duktig på synt och brännvin men mixning känns fan svårt.Mvh en förvirrad trancer

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst måste alla bli matematiker för att kunna göra musik...

...NOT!

Du gör precis rätt, genom att skruva till det låter som det ska. Öronen är det viktigaste mätinstrumentet när man ska göra musik, så var rädd om öronen!

Du kan hitta en del info på Kontrollrummets Wiki, där du kan leta upp exempelvis eq, kompressor etc och i bästa fall kan få lite mer hum om hur de fungerar. Ställer du sedan lite frågor i forumet (antingen detta eller Kontrollrummet), så får du säkert vettiga svar, så länge du inte gör en tråd där du samlar typ 117450 olika frågor... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,nice.Har märkt att du har bra svar på mångas frågor 😱 .Är du duktig på att mixa?Har du lust att lyssna på en låt jag håller på att mixa med för tillfället?vore kul och höra din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hallå där.Jag har en fråga om frekvenser och Hz och allt vad det heter.Det är så att jag är den typen som vrider på rattar i mina kära plugins utan att egentligen förstå vad fan jag gör egentligen,jag låter örat bestämma när det låter bra.Men det vore ju roligare att veta varför ljudet låter bra när jag ökar en viss frekvens på basen i mellan registret osv.Jag har kikat lite på sae kurser som finns men jag skulle vilja ha lite andra tips på hur jag kan bli duktig på att mixa och så,kan man bli duktig på att mixa utan att vara nå snille på matte t.ex?för det känns för mig ibland att det är en fördel att vara bra på siffror om man vill bli duktig på mixning.Jag e duktig på synt och brännvin men mixning känns fan svårt.Mvh en förvirrad trancer

Mja. Med matte kommer man egentligen inte så långt. Det du kan lära dig är ju olika instruments omfång för att skapa en grundläggande förståelse. Problemet är att alla instrument, röster och liknande har en kärna, och det är ofta den man vill åt. Denna kärna är i regel unik och det går inte att bara ta copy paste från en röst till en annan och tro att det kommer låta likadant. Jag tycker du har en bra grund. Du skruvar och testar och lyssnar, låter det bra är det bra. Men jag kan ge några tips som kan ge dig en liten skjuts på vägen.

1: Kolla på olika instrument i en spektrumanalysator. Där kan du se hur ljudet fördelar sig över frekvenserna. Det gör det lite visuellt för dig och du kan kanske lite lättare se och förstå vad det är som låter hur.

2: Sola ett ljud och lägg på en parametrisk eq. Gaina upp 5-10db och ställ qvärdet på kvarts eller hälften, du märker själv vad som ger bäst resultat. Vrid sedan upp och ned i registret. Lyssna på hur ljudet låter, var låter det riktigt bra? Var låter det dåligt? Dra ned gain till -5-10 istället och gör samma sak. Vilka frekvenser gör att ljudet dör, blir platt? Vilka frekvenser klarar du dig utan? Detta kräver lite övning, men är mycket användbart. Du kommer lära dig vikten av att veta vad som går att skära bort och vad som måste behållas. Men även var kärnan i din egen röst sitter om du sjunger mkt t.ex.

3: Ge plats åt alla instrument frekvensmässigt. Om du känner dig osäker. Testa att arbeta med grafiska equar eller lägg en spektrumanalysator i sist på varje kanal. Ha sedan dessa uppe och lägg dem om möjligt under varandra. Då kan du lättare se var respektive kanal är frekvensmässigt det underlättar när du vill få ihop mixen.

4: Underskatta inte panoreringen. Om den används med måtta (får inte bli åksjuk, testa att lyssna i lurar om du är osäker, där brukar de flesta slagsidorna avslöjas) kan den ge bättre plats åt annat i mixen. Då blir frekvensjobbet mindre kritiskt.

5: Bas. Se upp så du inte har mycket därnere. Det grötar ihop allt eftersom du garanterat åker på fasfel om du har för mycket basrika instrument. Överväg därför att skära ner bas på sådant där du inte har nytta av basen. MEN! Tänk på att hitta en balans, tar du i för mycket kan det bli platt istället. Tips är även att låta basfrekvenserna sidechaina med kicken. Inte så att man blir åksjuk som i viss modern dansmusik, det går att få det att låta naturligt. Låt bara toppen av basen ligga kvar (alternativt som ett annat instrument) när kicken slår. Sedan den fulla basen på mellan kickarna. Lätt att göra i klubbmusik, lite svårare med akustiska instrument, men det går där med.

6. Testa allt. Många gånger. Våga göra fel. Vad händer om du mixar allt annorlunda? Gör flera mixar av en låt. Låt bassynten ligga djupast frekvensmässigt en gång, kicken nästa. Testa testa testa. Tar tid att lära sig, men om du prövar massa olika saker kommer du märka vad som ger "fel" resultat förr eller senare.

Bättre tips har jag inte att ge för tillfället.

--EDIT--- Så var det den där Claes igen... 😱🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där.Jag har en fråga om frekvenser och Hz och allt vad det heter.Det är så att jag är den typen som vrider på rattar i mina kära plugins utan att egentligen förstå vad fan jag gör egentligen,jag låter örat bestämma när det låter bra.Men det vore ju roligare att veta varför ljudet låter bra när jag ökar en viss frekvens på basen i mellan registret osv.Jag har kikat lite på sae kurser som finns men jag skulle vilja ha lite andra tips på hur jag kan bli duktig på att mixa och så,kan man bli duktig på att mixa utan att vara nå snille på matte t.ex?för det känns för mig ibland att det är en fördel att vara bra på siffror om man vill bli duktig på mixning.Jag e duktig på synt och brännvin men mixning känns fan svårt.Mvh en förvirrad trancer

Mja. Med matte kommer man egentligen inte så långt. Det du kan lära dig är ju olika instruments omfång för att skapa en grundläggande förståelse. Problemet är att alla instrument, röster och liknande har en kärna, och det är ofta den man vill åt. Denna kärna är i regel unik och det går inte att bara ta copy paste från en röst till en annan och tro att det kommer låta likadant. Jag tycker du har en bra grund. Du skruvar och testar och lyssnar, låter det bra är det bra. Men jag kan ge några tips som kan ge dig en liten skjuts på vägen.

1: Kolla på olika instrument i en spektrumanalysator. Där kan du se hur ljudet fördelar sig över frekvenserna. Det gör det lite visuellt för dig och du kan kanske lite lättare se och förstå vad det är som låter hur.

2: Sola ett ljud och lägg på en parametrisk eq. Gaina upp 5-10db och ställ qvärdet på kvarts eller hälften, du märker själv vad som ger bäst resultat. Vrid sedan upp och ned i registret. Lyssna på hur ljudet låter, var låter det riktigt bra? Var låter det dåligt? Dra ned gain till -5-10 istället och gör samma sak. Vilka frekvenser gör att ljudet dör, blir platt? Vilka frekvenser klarar du dig utan? Detta kräver lite övning, men är mycket användbart. Du kommer lära dig vikten av att veta vad som går att skära bort och vad som måste behållas. Men även var kärnan i din egen röst sitter om du sjunger mkt t.ex.

3: Ge plats åt alla instrument frekvensmässigt. Om du känner dig osäker. Testa att arbeta med grafiska equar eller lägg en spektrumanalysator i sist på varje kanal. Ha sedan dessa uppe och lägg dem om möjligt under varandra. Då kan du lättare se var respektive kanal är frekvensmässigt det underlättar när du vill få ihop mixen.

4: Underskatta inte panoreringen. Om den används med måtta (får inte bli åksjuk, testa att lyssna i lurar om du är osäker, där brukar de flesta slagsidorna avslöjas) kan den ge bättre plats åt annat i mixen. Då blir frekvensjobbet mindre kritiskt.

5: Bas. Se upp så du inte har mycket därnere. Det grötar ihop allt eftersom du garanterat åker på fasfel om du har för mycket basrika instrument. Överväg därför att skära ner bas på sådant där du inte har nytta av basen. MEN! Tänk på att hitta en balans, tar du i för mycket kan det bli platt istället. Tips är även att låta basfrekvenserna sidechaina med kicken. Inte så att man blir åksjuk som i viss modern dansmusik, det går att få det att låta naturligt. Låt bara toppen av basen ligga kvar (alternativt som ett annat instrument) när kicken slår. Sedan den fulla basen på mellan kickarna. Lätt att göra i klubbmusik, lite svårare med akustiska instrument, men det går där med.

6. Testa allt. Många gånger. Våga göra fel. Vad händer om du mixar allt annorlunda? Gör flera mixar av en låt. Låt bassynten ligga djupast frekvensmässigt en gång, kicken nästa. Testa testa testa. Tar tid att lära sig, men om du prövar massa olika saker kommer du märka vad som ger "fel" resultat förr eller senare.

Bättre tips har jag inte att ge för tillfället.

--EDIT--- Så var det den där Claes igen... 🙂😉

Oj,tack för tipsen.Har inte snappat upp det här med spektrum analys,dvs inte använt det nånting.Ska kika på det.Jag kör cubase sx så det finns väl en där tror jag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice.Du neko,om du har tid eller lust så kanske du kan lyssna på ljudet på nån låt jag gjort eller så och ge mig lite feedback?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,nice.Har märkt att du har bra svar på mångas frågor 🙂 .Är du duktig på att mixa?Har du lust att lyssna på en låt jag håller på att mixa med för tillfället?vore kul och höra din åsikt.

Tyvärr har jag f.n. för mycket att göra för att hinna med att engagera mig så mycket som jag tycker att det krävs för att ge vettiga omdömen. 😉 Det är lätt att mixa sitt eget material och efter många års erfarenhet och med bra lyssning, så går det som på räls för det mesta - men att ställa om sig till att lyssna lika ingående på andras material, är en helt annan sak... Det finns dock många andra i forumet som mer än gärna hjälper till. Lägg upp en låt och be om hjälp, helt enkelt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,nice.Har märkt att du har bra svar på mångas frågor 🙂 .Är du duktig på att mixa?Har du lust att lyssna på en låt jag håller på att mixa med för tillfället?vore kul och höra din åsikt.

Tyvärr har jag f.n. för mycket att göra för att hinna med att engagera mig så mycket som jag tycker att det krävs för att ge vettiga omdömen. 😉 Det är lätt att mixa sitt eget material och efter många års erfarenhet och med bra lyssning, så går det som på räls för det mesta - men att ställa om sig till att lyssna lika ingående på andras material, är en helt annan sak... Det finns dock många andra i forumet som mer än gärna hjälper till. Lägg upp en låt och be om hjälp, helt enkelt... 😄

Ok mannen.Tack för svaren.Vad gör du för musik?
Link to comment
Dela på andra sajter

Några enkla tips...

1) Sitt inte och sola en massa ljud och skruva. Du mixar en låt inte 24 olika. Poängen är alltså att alla kanaler tillsammans ska låta bra, inte varje kanal enskilt. I en bra mix finns det inte sällan gott om kanaler som solade låter väldigt fult.

2) Bortsett från tidsdimensionen tänker vi oss (än så länge) att vi har tre dimensioner. Försök även mixa för det. Om du har 20 personer i ditt hem så blir det trångt om alla ska prata med dig samtidigt och i köket, så även i mix. Med hjälp av panorering kan du flytta saker i sidled. Med EQ i höjdled och med hjälp av reverb, delay i djupled.

3)Det absolut kraftigaste du kan göra för en mix, det är att ta bort nåt. Är inte mixen "där" kommer du aldrig att sätta den på plats genom att lägga till nåt nytt. Däremot kan det hjälpa mycket att ta bort nåt. En svårighet när man mixar eget material.

4)En fet baskagge kommer inte tillsammans med en fet bas att ge tung botten. Lägg den ena under den andra. Mycket material har basfrekvenser som inte behöver det. I botten kan man skära på mycket och det är måste för att få en tung mix med bra botten. Kan låta lite paradoxalt men precis så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tips här.Ska väl ta och bestämma mig för mina första monitorer å se vad jag kan utveckla. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.