Jump to content
Annons

Två Skärmar men bara EN funkar?

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)
Postat

Hej. - detta blev ganska långt men om du tar nån minut att kolla igenom detta är jag evigt tacksam!

---------------------------------

Jag kör alltså två skärmar på samma grafikkort. Kortet är ett "PowerColor Radeon X1600XT Bravo 256MB" med två DVI kontakter.

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=31617...p;view=detailed

Skärmarna är två st Samsung SyncMaster 203B.

Nu till problemet; jag har kört dessa två skärmar på min Win XP Pro installation utan problem men för någon dag sedan började datorn tappa kontakten med den ena skärmen (den sekundära), den gick in i strandby-läge och stod och flackade mellan "analog" / "digital", så som dom brukar göra precis vid uppstart precis innan dom får kontakt med grafikkortet. Sen började den primära skärmen bete sig likadant och sen bröts kontakten HELT med båda skärmarna.

Det konstiga är att skärmarna fungerar var för sig, alltså jag kan använda båda skärmarna i båda DVI-kontakterna så ingen av skärmarna är således trasig, detta betyder också att ingen av DVI-kontakterna på grafikkirtet är trasig. Detta fungerar dock bara så länge jag har EN skärm ipluggad i grafikkortet, så fort jag pluggar i den andra (oavsett vilken) så vägrar BÅDA skärmarna att funka, dom förblir svarta och står och blinkar i standby-läget. Jag har tagit bort drivrutinerna, laddat ner de senaste från ATI som tillhör x1600-serien, jag har även provat drivisarna som följde med på tillverkarens skiva utan framgång. Jag har även installerat ATI's controlcenter där det finns utökade funktioner för att ställa in två-skärms-läge och jag har tom tagit ur/pluggat i grafikkortet men också det utan resultat.

Eftersom båda skärmarna förblir svarta när jag startar datorn med båda ikopplade så vet jag ju inte vad som pågår där bakom, om Windows startar upp osv, men det tror jag. Enda sättet är att koppla in den andra skärmen med Windows igång (även om detta knappast är att rekomendera). Men...så fort jag går in i "egenskaper för bildskärm" och aktiverar den andra bildskärmen (oavsett vilken DVI-kontakt den sitter i) så släcks båda ner. Sen får jag stänga av datorn dra ur en DVI-sladd och starta upp igen med bara en skärm inkopplad. Jag har inte installerat något nytt program eller hårdvara den senaste tiden...vad sjutton är det som har hänt?!!

Kan det ha något att göra med IRQ? är inte så hemma på den biten men är det så att grafikkortets båda DVI-kontakter behöver varsitt IRQ-nr för att funka? I enhetshanteraren säger windows att det inte finns någon konflikt vare sig på första eller secondary under fliken "Bildskärmskort". Grafikkortet sitter ju i "PCI Express" på moderkortet (ett ASUS P5W DH Deluxe) och i enhetshanteraren under "visa", "resurser efter typ" står det att grafikkortet använder IRQ 16. MEN det finns två till enheter som ligger under IRQ 16 nämligen dessa:

(PCI) 16 - "Intel® 82801G (ICH7 Family) PCI Express Root Port - 27D0"

(PCI) 16 - "Intel® 975X PCI Express Root Port - 277D"

sen kommer grafikkoret:

(PCI) 16 - "Tul Corporation, RADEON X1600 Series"

Jag ber på mina bara knän!, vad kan jag göra mer för att få detta att fungera som det har gjort hittills...förutom att blåsa hela burken :-( behöver verkligen kunna använda två skärmar i mitt jobb så det börjar bli ganska påfrestande...

tackar ödmjukast på förhand!

Annons
Postat

Det är möjligen bara jag, men det låter som strömförsörjningen...

Angående att avinstallera drivisar och installera på nytt; ATI's drivrutiner och kontrollpanel lämnar MASSOR av skräp i registret även efter avinstallation. Jag skulle försöka avinstallera och rensa bort alla ATI-nycklar i registret, och sedan installera drivisarna som allt funkade med senast.

Har du provat med en av skärmarna och en TV?

Att PCI-Expressinterfacet och grafikkortet ligger på samma IRQ är helt normalt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.