Jump to content
Annons

Smackljud i U87


Chris900

Recommended Posts

Mitt sångideal är ett torrt och "nära" sångljud. Min signalkedja består av U87:a, Portico 5032 Mic Pre, UA 1176, Pro Tools. Tycker dock att jag får med allt för mycket smackljud och dylikt vid inspelning av "nära" sång. Nån som känner igen detta problem? Förslag till lösningar?

Tacksam för hjälp!

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mitt sångideal är ett torrt och "nära" sångljud. Min signalkedja består av U87:a, Portico 5032 Mic Pre, UA 1176, Pro Tools. Tycker dock att jag får med allt för mycket smackljud och dylikt vid inspelning av "nära" sång. Nån som känner igen detta problem? Förslag till lösningar?

Tacksam för hjälp!

/Christian

När det gäller smack-ljud så är det första du skulle kunna testa är att låta sångaren ha ett glas/en flaska vatten i närheten och se till att denne aldrig är torr i munnen. En annan variant är annars glidmedel som kan hjälpa till att motverka smack-ljud. Har du även puff-ljud så är det självklart ett puffskydd som du behöver. Sök här på forumet om du inte vet vad det är.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt sångideal är ett torrt och "nära" sångljud. Min signalkedja består av U87:a, Portico 5032 Mic Pre, UA 1176, Pro Tools. Tycker dock att jag får med allt för mycket smackljud och dylikt vid inspelning av "nära" sång. Nån som känner igen detta problem? Förslag till lösningar?

Tacksam för hjälp!

/Christian

När det gäller smack-ljud så är det första du skulle kunna testa är att låta sångaren ha ett glas/en flaska vatten i närheten och se till att denne aldrig är torr i munnen. En annan variant är annars glidmedel som kan hjälpa till att motverka smack-ljud. Har du även puff-ljud så är det självklart ett puffskydd som du behöver. Sök här på forumet om du inte vet vad det är.

/H.

Det rör sig inte om puff-ljud och jag har självklart puffskydd. Det jag försöker beskriva är inte att sångaren avger några "onaturliga" smackljud utan snarare att micken är otroligt kännslig och det känns lite som att dessa förstärks onaturligt mycket. Kanske bara en känsla, eller så kanske jag borde öka avståndet mellan sångare och mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prøv å øk avstandet til mic som du skriver, men du kan også prøve å mic'e litt fra siden.. Sett mic'en litt til ene siden (5-6 cm?), vend den mot vokalisten, og juster "puffskyddet" slik at det blir direkte foran munnen til vokalisten. Et glass vann og litt lepomade/lypsyl/whatever you call it kan også hjelpe..

Hva slags setting har du på 1176'en? Du kan jo prøve å bruke to kompressorer med forskjellige settings - så kanskje du klarer å ta bort litt av lyden også?

- J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prøv å øk avstandet til mic som du skriver, men du kan også prøve å mic'e litt fra siden.. Sett mic'en litt til ene siden (5-6 cm?), vend den mot vokalisten, og juster "puffskyddet" slik at det blir direkte foran munnen til vokalisten. Et glass vann og litt lepomade/lypsyl/whatever you call it kan også hjelpe..

Hva slags setting har du på 1176'en? Du kan jo prøve å bruke to kompressorer med forskjellige settings - så kanskje du klarer å ta bort litt av lyden også?

- J.

Tack för tipsen, kör ratio 1:4 och ganska långsam attack och release eftersom jag inte ville "låsa" mig vid alltför hård kompression i inspelningsskedet. Vill endast jämna ut topparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ungefär samma signalkedja, dock undantaget att vi kör U47:a istället. En artist vi proddade en platta med hade vi mkt problem med smackljud, så vi fick klippa bort dessa på vartenda spår, plus som föregående talare köra mycket vatten och lypsyl. Medans vid produktioner av andra sångare / sångerskor har vi inte haft några problem alls.

Konklusion: Jag tror inte det är fel på din mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...