Jump to content
Annons

Core2 Duo E6600.. Vilket är bästa moderkortet?


Bajenuffe1

Recommended Posts

Annons

Serendipity listade några bra alternativ i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=38730&hl= 😳

Undvik framför allt nForce4 chipset med SLI-stöd. I övrigt fungerar nog egentligen alla utmärkt numera.

Själv har jag alltid valt Intel eller ASUS moderkort - och alltid med nyaste Intel-chipsetet. Det har aldrig blivit fel hittills... Dyrare än många andra förstås - men det är smällar man får ta... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta ok?

länk

Nej!

Tänkte inte på det, men moderkort med inbyggt grafikkort bör man också undvika, eftersom de ofta helt eller delvis använder det vanliga minnet som grafikminne - och det kan ställa till en del problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Men om det inte använder shared RAM. Är det då inte ganska smidigt då det inte verkar vara någon fläkt som stör..

Vilket moderkort skulle ni tipsa om annars. Vill gärna kunna utöka minnet till minst 4 gb med 800 minnen samt kunna slänga i en quaddis när de kommer utan att byta m-bord

/U.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Men om det inte använder shared RAM. Är det då inte ganska smidigt då det inte verkar vara någon fläkt som stör..

Vilket moderkort skulle ni tipsa om annars. Vill gärna kunna utöka minnet till minst 4 gb med 800 minnen samt kunna slänga i en quaddis när de kommer utan att byta m-bord

/U.

Jag håller med Claes, undvik moderkort med inbyggd grafik. Skaffa ett billigt fläktlöst Radeon X1300 eller GeForce 7300GT istället.

Som Claes påpekade i sitt första inlägg så gav jag några bra alternativ i den andra tråden. Läs den. Alla dessa moderkort stöder "quaddis" och 800 minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

2 st Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

2GBTWXD2800C4 2 520:-

Cooler Master Stacker 832 ATX/BTX BLACK without PSU/utan nätagg.

CMSTACK832BL 1 2 095:-

Hitachi Deskstar T7K500 400GB 7200rpm 16MB SATA2

HITDS-400S2 950:-

Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0

XILPSURW-480 595:-

Intel Bad Axe 2 i975X 4DDR2-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

INTBADAXE2BOX 1 950:-

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

IE6600R 1 940:-

Jag har ett bra grafik kort så det skiter jag i att köpa.

Likaså DVD brännare.

Har jag glömt något????

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag glömt något????
CPU-fläkt? Jag skulle köpa en tystare fläkt än den som följer med processorn.

Har du ett PCI Express-grafikkort så är det väl bara att tuta och köra.

...och jag förutsätter att du redan har ett bra ljudkort också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrans Linus... Du har rätt. Jag har ju ett AGP kort i min burk...SATAN!

Billigt och bra PCI-e kort... Några förslag?

Sedan har jag inte kollat upp om Mitt WAMI Rack 192 L stödjer 64 bitar...

Tror jag börjar och köra med den fläkt som kommer med. Blir det för brusigt så får jag byta.

Det skall vara bra kylning i chassit har jag blivit informerad om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrans Linus... Du har rätt. Jag har ju ett AGP kort i min burk...SATAN!

Billigt och bra PCI-e kort... Några förslag?

Kortet jag själv använder nu är ett fläktlöst GeForce 7300 med 256 MB RAM och jag är mycket nöjd.

(Fläktlöst grafikkort ställer visserligen mer krav på min chassifläkt för kylflänsarna blir varma...)

Sedan har jag inte kollat upp om Mitt WAMI Rack 192 L stödjer 64 bitar...
Ska du köra 64-bitars XP? 😉
Tror jag börjar och köra med den fläkt som kommer med. Blir det för brusigt så får jag byta.

Det skall vara bra kylning i chassit har jag blivit informerad om.

Alright!
Link to comment
Dela på andra sajter

Deathstar-diskarna har jag noll och intet förtroende för.

Ta Seagate- eller Samsung-diskar i stället.

Jag kan inte annat än att hålla med där, samsung och seagate är bättre alternativ. Sen tycker jag även att du ska köpa ett bra nätaggregat om du vill ha en tyst, stabil och sval dator, dåliga nätaggregat är aldrig roliga att ha att göra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att ta del av forumets kunnande 😱

Har inte tid och ork att bygga ihop något själv, undara därför om en Dell dator också kan vara ett gott köp. Finns ett specialerbjudande just nu för ca 11 000:-

För detta får man ett paket med skärm, enligt följande:

Intel® Core™ 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB)

Internminne: 2 048MB 667 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler

HD: 640 GB seriell ATA RAID 0-skiktning [2 x 320 GB 7 200 rpm-enheter med DataBurst™-cache]

256 MB nVidia® GeForce® 7900GS-grafikkort

Inbyggt ljudkort med Dolby Digital 7.1-kapacitet

Dell™ 20-tums platt widescreenskärm, svart (E207WFP)

Byte av ljudkort är ett måste men i övrigt visst är det ett ok pris.

Majken och Linus m fl kan det här vara ett bra köp?

Föreslå också gärna ett ok ljudkort med ett par ingångar för gitarr, bas, sång.

Tackar på förhand för tips och råd!

/Zappi

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell-datorer brukar vara stabila, men Windows-installationen brukar vara fylld med lite grejsemojs som är i vägen.

Så nummer 1 är att du rensar upp 'Autostart & registret' från Dell-verktyg och andra onödiga program, och avinstallerar det du inte behöver. Då har du en schysst burk.

Nummer 2 är att du stänger av 'automat-styrd fläkt' i BIOS och håller fläkten låst till låg hastighet. Med automatikstyrning varvar processorfläkten upp och varvar ner och varvar upp och varvar ner och varvar upp... Ja, du förstår.

Vad gäller priset kommenterar jag den inte. Har inte nya priser färskt i huvudet så jag kan inte säga hur prisvärd den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort för gitarr, bas och sång? Ska du line:a gitarren eller micka förstärkare? 😱

Line6 Toneport UX2 erbjuder mikingång med fantommatning, instrumentingång och gitarreffekter via plugins.

Annars kan väl E-MU 0404 USB vara prisvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Tack för infon..

Jag har nu tagit bort Hitachi disken från min beställning och beställt en Samsung i stället som skall vara både snabb och tyst.

Sedan tog jag bort nätaggregatet men här behöver jag lite vägledning. Vad skall jag köpa i stället? Vilken effekt är att föredra och finns det något speciellt märke som lämpar sig för musikproduktion?

tack för alla råd!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrat och klart... Detta bör hålla ett tag!

Minnen (x2 = 4Gb)

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...t=2GBTWXD2800C4

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

CPU

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...Product=IE6600R

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Moderkort

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...t=INTBADAXE2BOX

Intel Bad Axe 2 i975X 4DDR2-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Grafik

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095815

ASUS GEFORCE 7300GT SILENT 256MB HDTV DVI PCI-E

Chassi

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=CMSTACK832BL

Cooler Master Stacker 832 ATX/BTX BLACK without PSU/utan nätagg

Power Supply

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=ZALZM600-HP

Zalman ZM600-HP Modular Power supply 600W ATX2.2 Silent PSU

HD

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...uct=SGB10-500S2

Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell-datorer brukar vara stabila, men Windows-installationen brukar vara fylld med lite grejsemojs som är i vägen.

Så nummer 1 är att du rensar upp 'Autostart & registret' från Dell-verktyg och andra onödiga program, och avinstallerar det du inte behöver. Då har du en schysst burk.

Nummer 2 är att du stänger av 'automat-styrd fläkt' i BIOS och håller fläkten låst till låg hastighet. Med automatikstyrning varvar processorfläkten upp och varvar ner och varvar upp och varvar ner och varvar upp... Ja, du förstår.

Vad gäller priset kommenterar jag den inte. Har inte nya priser färskt i huvudet så jag kan inte säga hur prisvärd den är.

Tack för synpunkter Linus, det uppskattar jag verkligen!!

Angående nummer 2, ingen risk för överhettning om man låser fläkten till låg hastighet?

Angående ljudkorten så har du tipsat om USB-kort. Det är en stationär dator, då är väl interna ljudkort att föredra?

/Z

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...