DivineCo Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Jag Àlskar verkligen Steely Dan ock speciellt Aja och i synnerhet den lÄten och Wayne Shorters saxsolo. Nightfly Donald Fagens soloalbum har jag mindre till övers för Àven om det var bra. Hursomhelst nÀmde en kÀnd svensk ljudtekniker detta som ett exempel pÄ bra sÄngljud. SÄ jag trog fram denna skiva (vinyl) och lyssnade. Det lÀt bra naturligtvis Àven om jag tyckte att sÄngen var för torr för Fagens bÀsta dessutom lÄg den vÀldigt hÄrt panorerad till höger. Tog fram Àven Aja och lyssnade sÄngen hÄrt Ät höger Àven solon och sÄ fort det var nÄgonting bÀrande var det höger. Kom sedan pÄ att det mÄste vara nÄlen och det var det ju sÄ jag bytte till en ny nu lÀt det naturligtvis bÀttre men fenomenet kvarstod. Nichols verkar lÀgga vÀldigt mycket till höger. Hursomhelst lÄter det vÀldigt bra och blir vÀldigt tydligt. Kanske Àr örat instÀllt och hjÀrnan omedvetet instÀlld pÄ att uppsnappa viktig information frÄn ett hÄll hÀllre Àn att vÀxla hela tiden. Hursomhelst fan jag detta konsekvent genomfört pÄ bÄda skivorna. Nightfly och Aja. Lyssnade iof inte igenom allt men det jag hörde var sÄ. Har alltid tÀnkt i dom banor som innebÀr att man vÀxlar och i mitt fall alldeles för ofta. Min frÄga Àr tror ni att det finns en poÀng att alltid lÀgga fokus i en specifik del av ljudbilden för det som Àr viktigt och bÀrande?
DivineCo Postat 20 maj 2007 TrÄdstartare Postat 20 maj 2007 (redigerat) Kanske Àr detta ett neuroligiskt fenomen som handlar om hjÀrnhalvor kontra hörsel eller helt enkelt att jag hör dÄligt pÄ ena örat. Vad jag vet hör jag bra pÄ bÄda öronen men kanske Àr det sÄ att min upplevelse varierar beroende pÄ vilken höger/vÀnsterkoppling hjÀrnan gör. Redigerat 20 maj 2007 av DivineCo
Florian le Sage Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Hmm, du kanske borde kolla din hörsel... đ ...jag lyssnar rĂ€tt mycket pĂ„ Steely Dan Remastered CDÂŽn (innehĂ„ller allt det bĂ€sta dom gjort och i synnerhet frĂ„n Aja+Goucho vilka Ă€r superproddade) dĂ„ jag vill kolla ljudet i olika anlĂ€ggningar o högtalare eftersom det Ă€r lite av ett typiskt bra popreferens-sound för mig, har dock aldrig hört att sĂ„ngen skulle ligga nĂ€mnvĂ€rt Ă„t höger-tycker den sitter fint i mitten som den skall, snarare separerade dom gitarrer o pianon Ă„t varsitt hĂ„ll samt solopartier av alla de slag, samt percussioninstrument förstĂ„s! đ
DivineCo Postat 20 maj 2007 TrÄdstartare Postat 20 maj 2007 Du har antagligen rÀtt. Har bara detta pÄ vinyl ock Àven om jag har en hyfsat braskivspelare med ny nÄl kan det var nÄgonting med koplingen till nÄlen. Hursomhelst Àr det grym musik. Jag kan kanske ocksÄ ha lite dÄlig hörsel men det hoppas jag naturligtvis inte. Tror dock utifrÄn det jag ha lÀst om olika hjÀrnhalvor och hur utvecklade dessa Àr kan man uppleva ljudet verkligt olika pÄ sina öron dÄ ljud Àr kopplat till olika hjÀrnhalvor. Det man tolkar frÄn vÀnster öra fÄr en annan tolkning Àn det man hör pÄ höger öra. Detta innebÀr att om man pratar med en myndighetsperson elller sin Àlskade pÄ telefon gör man klokt i att byta öra. Beroende pÄ var man har sitt logiska centrum. Höger eller vÀnster hjÀrnhalva. Detta vÀxlar sÄ inget generellt kan sÀgas. Tycker dock om idéen att presentera det bÀrande pÄ ett stÀlle. Det behöver inte innebÀra vÀnster eller höger enbart, dÄ det finns bÄde djup och höjd men det vet ju en gamal kunnig rÀv som du Florian. Allt gott
DivineCo Postat 20 maj 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 maj 2007 Florian vet vad han tycker. Ăr det bra jag som ska skaffa en öronlĂ€kare?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.