Jump to content
Annons

Focusrite Saffire VS Emu 1820


Discokid

Recommended Posts

Har länge funderat på att köpa ett bra ljudkort för inspelning. Vilket av Focusrite Saffire och EMU 1820 tycker ni att jag borde välja. Jag vill kunna spela in gitarr, bas och sång och få ett så bra ljud som möjligt. Hade varit kul att även kunna mica upp trummor.

Vad borde jag satsa på ?

Vire tacksam för svar

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Focusrite Saffire e väll firewire och emu 1820 är pci,ska du köra på laptop e väll svaret saffire.

men kan du få tag i ett emu 1820M så köp,trodde dom ersats med emu 1616 som har extern powersuply vilket leder till enu en grej att slå på.

sen kolla upp drivisar för vista osv om det fins!! hur många ingångar behöver du det skiljer ju en del på dessa 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stationär och kör Xp. Skall väl inte vara några problem då. Tror jag kan få tag på både 1820 och 1616. Men frågan kvarstår vilket borde jag satsa på `?

En till fråga också

Sedan tidigare har jag ett Creative Soundblaster Audigy4. Kan man köra båda ljudkorten i datorn utan att det krånglar?

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Båda är bra.

Jag kikar också på Focusrite Saffire.

Saffire har mycket bra preamps och det har Emu 1616M också.

Vad jag gillar med Saffire är att man har två hörlursutgångar som man kan ställa separata mixar i för lyssning. Mycket bra om man inte sitter hemma utan är mobil.

Sedan så får man med några riktigt bra kanalpluggar till Focusrite.

Med Firewire så kan du ansluta ljudkortet till både laptop och stationärdator.

Och dessutom kan du enkelt koppla upp två olika monitorsystem och styra dessa från Saffire, inte alls dumt, jag kan kränga av min mixer.

Emu har ballare programpaket om man är nybörjare.

Och du kan ansluta fler ingångar via adat interfacet.

Så är kravet att du skall köra fler än fyra ingångar samtidigt så är det Emu som gäller.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle oxå vilja ha ett riktigt bra men prisvärt ljudkort. Och båda alternativen verkar ju väldigt fina. Men för min egen del som även följer i mitt inlägg här nedan så har dom på tok för många in/ut-gångar. Kan Focusrite Saffire LE vara något om man tycker att man nöjer sig med att ta all kräm ifrån datorns CPU?

Vill inte tjyva tråden men lite utanför dina önskemål eftersom du "kanske" vill micka upp trummor vilket kräver fler ingångar.

Jag vill ha ett kort med 1 riktigt fin preamp med fantommatning. 1 Hi-Z ingång för att plugga in gitarr. Även plus om man kunde köra Midi I/O då det känns besvärligt att inte höra tex klick samt bli av med USB->Midi dongeln jag har i dagsläget.

De flesta korten verkar ha överdrivet många In/Ut-gångar för vanliga hemmastudios. TonePort och NIs Audio Kontrol i all ära. Men hur bra är egentligen deras Preamp och Instrument ingångar? Och vill helst slippa en massa promotion mjukvara. Både Toneport och Audio Kontrol kommer ju med massor av förstärkarsimulering och annat som förvisso kan vara bra. Men jag vill helst själv avgöra vad jag ska välja för mjukvaror och inte tumma på hårdvaranskvalite pga det (tänker även på Mbox och hur mycket av priset som egentligen går åt till mjukvaran när man köper den).

TCs Konnekt ser fet ut men 5.000 känns lite i överkant, måhända Konnekt 8 för 3.5k är ett bättre alternativ för mig/oss?

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 1820m har fått jäkligt bra kritik i sound on sound, det bästa ljudkortet för rimliga pengar. De använder det ofta som referens när de testar nya ljudkort, och oftast så kommer de nya inte upp i samma nivå. 1820 är samma ljudkort som 1820m det enda som skiljer är ad omvandlarna som är snäppet bättre i 1820m, (samma som i protools-systemen).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är väldigt förtjust i Focusrite Saffire LE.

Kostar 3 000:- just nu.

Bra preamp och hörlurslyssning.

Den har ingen DSP på sig och bara en hörlurslyssning.

Billiga TCn är nog också bra, har inte testat den själv.

Emu är bra med men som sagt om man skall köra samma kort både på stationärt som på bärbart tycker jag Firewire är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att få lite klarhet i det hela. Men hur står sig TonePort och NIs Audio Kontrol med deras Preamp och Instrument ingångar jämfört med Saffire o Emu 1616? Det är givetvis tyngre med latencyn pga att det är USB men är det såpass så man direkt märker skillnad i kvalite på det som kommer in i datorn?

Vill bara få det bekräftat om så är fallet 😎

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp alesis io 14, och io 24. Jag ska köpa ett IO14 till min bärbara. Verkar sjysst att det är så kompakt och är som ett litet mixerbord. Firewirekort. Kostar bara 2900:- på playback-europe.com inklusive frakt till sverige 😄

Edit: fan de har höjt IO14 till 3300:-

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv ett 1820M och är väldigt nöjd. Bara man går in med insikten om att preamparna i dessa mellanklasskort inte är så upphettsande. Det enda negativa med kortet som jag upplever är att det saknas en till hörlursutgång vilket tydligen saffiren har. Vet att folk brukar gnälla över EMU's patchmix men själv tycker jag den är klockren.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har själv ett 1820M och är väldigt nöjd. Bara man går in med insikten om att preamparna i dessa mellanklasskort inte är så upphettsande. Det enda negativa med kortet som jag upplever är att det saknas en till hörlursutgång vilket tydligen saffiren har. Vet att folk brukar gnälla över EMU's patchmix men själv tycker jag den är klockren.

Focusrite preamparna imponerade på mig.

Jag kan leva med dessa länge.

Och jag tror att M versionen av Emu är kanon dem med fastän jag inte hört dem.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för alla svar..

Det blev en Focusrite Saffire ej LE.

Har inte kommit igång än men hoppas på att bli nöjd.

Kostade 3495:- på MUG i göteborg

Billigt ?

Bra pris.

M-Audio FW 410 kostar ungefär det samma.

Du får mer lull lull med Saffire.

Lycka till och PM gärna mig eller kom med intryck i den här tråden när du kommit igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...