Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Jag har nu köpt in det jag tror jag behöver för att komma igång med inspelandet. Nu återstår bara att lära sig hur allt funkar... och hur man kopplar ihop allt.

Än så länge har jag fått in ljudkortet och installerat drivrutinerna. Nästa steg bör väl vara att koppla ihop ljudkortet till mixern och kolla att allting låter. Jag har läst igenom manualerna... men jag är inte riktigt med på språket.

Det första jag skulle behöva hjälp med är att koppla ihop mixer och ljudkort.

Ljudkort: M-audio audiophile 192

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audi...le192-main.html

Mixer: Behringer Xenyx 1002

http://www.behringer.com/1002/index.cfm?lang=ENG

Jag är verkligen ny på det här. Vilka uttag i ljudkortet och mixern används och vilken sorts sladd?

Supertacksam för hjälp

Ha det asbra!

Annons
Postat
Beror på vad du skall ha mixern till.

Vad har du tänkt att använda mixern till?

Mixern har jag tänkt använda för att koppla in mickar, hörlurar och eventuellt monitorer till. Tänkte börja med hörlurar för att se att det låter.

Postat (redigerat)

"Main out" från mixern till "IN" på ljudkortet.

"OUT" från ljudkortet till "Tape in" på mixern. (glöm inte att trycka ned "cd/tape to ctrl-knappen).

"CTRL ROOM OUT" på mixern till "IN" på högtalarna.

På så sätt styr du volym IN i datorn med masterregeln och ljud ut i högtalarna med "phones/ctrlroom" ratten.

Kablar som behövs:

2xTELE <-> röd/vit RCA (för att ansluta Main out till röd/vit IN på ljudkortet).

1 st röd/vit RCA <-> röd/vit RCA (för OUT på ljudkortet till cd/tape in i mixern).

Samt 2xTELE <-> ? beroende på vad du har för anslutningar på högtalarna, för koppling mellan ctrl room out på mixern till IN på högtalarna.

Kör hårt!

Redigerat av basshole
Postat

Ett annat alternativ är att koppla från "send" på mixern till "in" på ljudkortet, "ut" på ljudkortet till en av stereokanalerna på mixern, och så från "main out" på mixern till monitorerna. Du ställer då ljudnivån in i datorn mha FX-ratten på varje kanal.

Då styr du allt lite smidigare i mitt tycke, eftersom du t.ex. kan ha olika volym på monitorer och lurar då de styrs med olika reglar... Och så slipper du RCA-kablaget, och kan istället köra (balanserad) tele rakt av.

Det negativa är att du bara får ljudet in i datorn i mono, men om du enbart skall spela in en mono-sak (mikrofon, gitarr, etc) i taget är det inga problem.

Så... Det finns alltså fördelar och nackdelar med bägge sätten att koppla, välj vad som känns bäst för dig. 😱

Postat
Är det TELE in/ut ur ljudkortet? Jag utgick ifrån att det var RCA..

Ja, det var tele. Jag fick slut på sladdar, men nu har jag kopplat ihop det såhär: MAIN OUT på mixer till IN på ljudkort. MAIN OUT på ljudkort (det ska väl inte vara MON OUT?) till CD/TAPE IN på mixern.

Det borde väl stämma?

Jag har inte kopplat in högtalare än, men jag får inget ljud i mina hörlurar (som jag kopplade i PHONES på mixerna). Vad behöver jag göra för att höra mina ljudprogram och windows media player genom mixern?

Säkert nåt enkelt... men jag är ganska grön på det här.

Postat

Eh... Det var visst inte så knepigt... Nu låter det. Tack för all hjälp. En fråga bara. I kontrollpanelen under "ljudenheter" när jag ska välja standardenheter för upp och -inspelning kan jag välja mellan "M-audio delta AP192 1/2" och "M-audio delta AP192 S/PDIF". Båda verkar funka... men gör det skillnad? Vilken borde jag välja?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.