Jump to content
Annons

Hur kopplar jag rörmicken?


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Köpte ett demo-ex av Sontronics Helios för ett tag sen, men har inte hunnit testa den förrän nu.

Det är min första rörmick, och jag antog att man man bara skulle koppla line out (från rörstärkaren) till line in på ljudkortet..

..detta ger dock ett väääldigt svagt resultat, inspelningsnivåerna når nästan ingen styrka alls. Är tanken verkligen att man ska koppla en vanlig mikrofonpreamp mellan rörstärkaren och ljudkortet? Har inte velat testa än, innan jag vet hur man ska göra...?

Tack!

MVH,

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja du får göra som vanligt å vrida på din gainratt på din preamp

Ok. Men jag låter bli att slå på fantommatningen, eller hur? Med tanke på att rörmicken har en egen strömkälla...

Så alltså (om jag förstår det rätt): rörmikrofon -> rör-preamp -> vanlig preamp utan fantommatning -> ljudkortets line-in.

Har jag förstått?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske snarare kan säga att rörmicen (som ju alltid har egen medföljande nätdel), inte behöver fantommatning - men det skadar inte heller något om man råkar ha fantommatningen igång.

Lådan som hör till rörmicen innehåller alltså inte någon preamp, utan enbart strömförsörjning. Röret behöver en spänning på ett par hundra Volt, så det är därför det inte räcker med vanlig fantommatnng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...