Jump to content
Annons

Trådlösa tangentbord


BGGuitar

Recommended Posts

Hallå, har någon testat trådlösa tangentbord?

När jag spelar in mig själv så skulle jag vilja slippa sitta alldeles jämte datorn. Helst några meter bort och riktad mot datorn istället. Ringde och frågade en datorbutik. De hade ett för 695:- med 5 meters räckvid, dessutom kunde jag köpa en förlängningssladd till sändaren och sitta ändå längre bort.

Kan det funka, har någon testat? Bara rädd att jag stör inspelningsutrustningen?

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett trådlöst tangentbord. Har aldrig riktigt funderat eller tänkt i banor som att det skulle kunna störa övrig utrustning. Har inga som helst vetenskapliga belägg för att det inte stör men jag har aldrig råkat ut för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Logitech trådlösa möss och tangentbord i många år - och inget av dem har någonsin stört inspelningarna, så det är riskfritt (åtminstone med Logitech - andra vet jag inget om... 😕 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Logitech trådlösa möss och tangentbord i många år - och inget av dem har någonsin stört inspelningarna, så det är riskfritt (åtminstone med Logitech - andra vet jag inget om... 😕 ).

Perfekt, det var Logitech som de rekommenderade, kanske dags att investera snart.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Logitech trådlösa möss och tangentbord i många år - och inget av dem har någonsin stört inspelningarna, så det är riskfritt (åtminstone med Logitech - andra vet jag inget om... 😳 ).

Perfekt, det var Logitech som de rekommenderade, kanske dags att investera snart.

Hej igen!

Jag köpte ett Logitech MX3000, trådlöst tangentbord med mus. Det fungerade perfekt! Innan har jag suttit hukad över datorn med gitarren i knät och försökt spela in. Nu satte jag mig mitt i rummet med gott om plats för ben och armar och gitarr. Tangentbordet på en stol. Så då fungerade det perfekt att starta inspelning och spela in sig själv. Eftersom musen har laser så är den inte alls så känslig för underlaget som en vanlig mus. Jag kunde ha musen på en tygklädd kontorsstol. Det hade aldrig funkat med en vanlig mus med kula undertill.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv så sitter jag med appels bluetooth tgb, sen har jag kopplat datorn till min 27 tums LCD-tv funkar fint. Så jag sitter inne i vardagsrummet och spelar in, samt styr min dator som är i ett annat rum, samt ser alltihop på tv:n 😳 Dvs man behöver inte oroa sig för att något ljud från datorn ska slaska in, samt att man får en stor skärm via tv:n

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådlösa tagentbord och möss är helt ok att använda när man skall typ start

och stoppa en inspelning. Men att redigera går för långsamt via BT.

Lixom laggar lite helatiden.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på är att ett "vanligt" trådlös tangentbord och mus inte har en så särskilt lång räckvidd.

Man brukar räkna med ungefär max 5m även om det i verkligheten kan vara både något längre eller kortare.

Om man däremot väljer ett tangenbord och mus av Bluetuth-tekniken så förlänger man räckvidden till ungefär det dubbla.

Dessutom går Bluetuth-signalen igenom väggar betydligt bättre än vanliga trådlösa.

Nackdelen med Bluetuth är att den är betydligt dyrare men den ger alltså en betydligt bättre garanti att signalerna skickas/tas emot

på ett bättre sätt. Och nej.....varken Bluetuth eller vanliga trådlösa stör den övriga inspelningsutrustningen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på är att ett "vanligt" trådlös tangentbord och mus inte har en så särskilt lång räckvidd.

Man brukar räkna med ungefär max 5m även om det i verkligheten kan vara både något längre eller kortare.

Precis så sa de i butiken när jag ringde och frågade. Dom billigaste har 1-3 meters räckvid. Den jag köpte är halvdyr (695) och har ca 5 meters räckvid. Fast butiken tipsade om att vill man sitta längre bort än 5 meter så kan man köpa en USB-sladd för en liten summa och sätta sändaren en bit ut i rummet. Jag vet inte maxlängd på USB-kablar, men då kommer man en bra bit och kan flytta in i ett annat rum också om dörrar mm. står på lagom avstånd från datorn så att sändaren kommer fram till dörröppningen.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan USB-kabel på 5 m och med inbyggd förstärkare kostar nog minst 300 kr gissar jag.

Visst kan man förlänga USB-kabeln (med max 5 m) men man ska ha fullständigt klart för sig att den lösningen är ett "risktagande" om du vill

garantera en god signalväg som verkligen orkar ta sig genom dörrar och väggar.

Tänk också på att förmågan att orka tränga igenom en vägg sjunker ganska drastiskt om batteritets laddning inte är i tipp-topp.

Det här med max 5 m gäller alltså vid gynnsamma förhållanden och då batteriet fortfarande är ganska fräsht!

En USB-förlängningskabel med inbyggd förstärkare ger ju inte en bättre genomtränglighet genom väggarna än vad den vanliga trådlösa ger.

Den tillåter bara att ha en max 5 m längre USB-kabel, men genomträngligheten som sådan är alltså fortfarande exakt densamma.

När batteriets kapacitet har sjunkit efter någon vecka så är risken alltså hyfsat stor att signalen inte orkar igenom en vägg eller en dörr

så starkt som man kanske önskar. I så fall får du antagligen problem!

Bluetuth är därför ett betydligt säkrare och bättre alternativ än lösningen med vanligt trådlöst och USB-förlängning om du vill ha

tangentbord/mus i ett annat rum än sändaren/mottagaren. Sett ur ett tekniskt perspektiv alltså.

Du kan ju alltid fråga din butik om du får låna hem/köpa på öppet köp en USB-förstärkarkabel på 5 m för att testa att den lösningen

fungerar för dig. Men om du ska göra detta test så bör du definitivt inte använda dig av nya batterier i ditt tangentbord/mus!

Då lurar du bara dig själv. Nej, använd i så fall batterier som kanske bara har halv styrka, för om testet inte klarar av lite slitna batterier

så innebär det att du ständigt måste byta batterier stup i kvarten för att signalen ska orka sända/ta emot.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...