musik (oregistrerad) Postat 10 maj 2007 Postat 10 maj 2007 Hej! Spelar det nån roll för ljudet eller snarare kanske för överföringshastigheten, om Midi-sladdarna är 20 cm eller 200 cm? 🙂
Claes Holmerup Postat 10 maj 2007 Postat 10 maj 2007 Nix! Upp till 10m ska inte vara några som helst problem. Överföringshastigheten är ljusets hastighet - som i alla kablar, så det är inget att tänka på... 🙂
Claes Holmerup Postat 10 maj 2007 Postat 10 maj 2007 Sorry - jag hade fel. 15m är maxlängden enligt specen: http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml
android Postat 10 maj 2007 Postat 10 maj 2007 Sorry - jag hade fel. 15m är maxlängden enligt specen: http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml Ok. 🙂 Frågan är väl iofs om det inte är större risk för småstrul och sånt när man kommer upp en bit i kabellängd...? Men jag har iallafall 6m till en av syntharna hemma och det funkar finfint!
Claes Holmerup Postat 10 maj 2007 Postat 10 maj 2007 Sorry - jag hade fel. 15m är maxlängden enligt specen: http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml Ok. 😎 Frågan är väl iofs om det inte är större risk för småstrul och sånt när man kommer upp en bit i kabellängd...? Men jag har iallafall 6m till en av syntharna hemma och det funkar finfint! Det är ju 31.25kbaud, så jag tycker att det låter lite väl långt med 15m. När det gäller RS232, så brukar man ju säga att 15m är max för 19200 baud... 😄
Ritchie92 Postat 28 juli 2007 Postat 28 juli 2007 Tar 3 sek jorden runt för ljuset 😱 mycket små skillnader på längderna men kanske märkbart, vet ej ?
Claes Holmerup Postat 28 juli 2007 Postat 28 juli 2007 Det är ju inte hastigheten i sig som begränsar den användbara kabellängden, utan problemet är att det kommer in störningar utifrån - och att med en överföring som inte är terminerad (midi är inte terminerad) för att dämpa reflektioner i kabeländarna, så kommer reflektionerna till slut att vara starkare än signalen om man kör på för hög hastighet...
ake Postat 28 juli 2007 Postat 28 juli 2007 Det är ju inte hastigheten i sig som begränsar den användbara kabellängden, utan problemet är att det kommer in störningar utifrån - och att med en överföring som inte är terminerad (midi är inte terminerad) för att dämpa reflektioner i kabeländarna, så kommer reflektionerna till slut att vara starkare än signalen om man kör på för hög hastighet... Det som definierar en MIDIKABEL (till skillnad från två slappt hopplödda DIN kontakter) är väl att den skall vara skärmad enlig konstens regler och därför mindre känslig för störningar ? Åke
Claes Holmerup Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Det är ju inte hastigheten i sig som begränsar den användbara kabellängden, utan problemet är att det kommer in störningar utifrån - och att med en överföring som inte är terminerad (midi är inte terminerad) för att dämpa reflektioner i kabeländarna, så kommer reflektionerna till slut att vara starkare än signalen om man kör på för hög hastighet... Det som definierar en MIDIKABEL (till skillnad från två slappt hopplödda DIN kontakter) är väl att den skall vara skärmad enlig konstens regler och därför mindre känslig för störningar ? Åke ALLA kablar i en studio ska vara skärmade - men trots skärmningen så är midikablarna inte okänsliga för störningar. Det är ju vanlig seriell obalanserad kommunikation det handlar om. Hade midikabeln inte varit skärmad, så skulle det nog inte fungera alls om man går över ett par meter... 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.