Jump to content
Annons

Live inspelning, studio

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag undrar om nån kan berätta för mig vad man ska tänka på när man live inspelar. typ ska man isolera förstärkare och trummor för att de inte ska höras i andra micar och sånt... jag vill veta allt. jag tänket ev. bygga om min studio till, replokal/livestudio.

tack

Annons
Postat

Hej!

Det finns väl inte direkt några regler, utan beror mest på vilket resultat du hoppas på. Om du inte står ut med något som helst läckage mellan de olika mickarna står du inför en rejäl utmaning... Men jag antar att du vill spela in live för att du är ute efter "livekänsla" på inspelningen och då hör väl lite läck till.

Ett sätt att minska läckaget kan dock vara att bygga flyttbara skärmar som du kan "bygga in" t ex trummorna med. Samtidigt kommer de då att påverka akustiken kring trummorna så att de låter lite annorlunda på inspelningen. Alla varianter har nog sina för- och nackdelar.

Mitt tips är att prova att spela in med de förutsättningar du har först. Låter det bra så är det bra. Blir det problem löser du dem efterhand, ett i taget.

Jag vet inte om du blev klokare av detta. Lycka till i alla fall!

Hälsningar

Ambjörn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.