Jump to content
Annons

Mikrofon till Akustik Gitarr/Instrument?


Joel L.

Recommended Posts

Hej!

Har funderat ett bra tag på vilken mikrofon jag ska köpa för inspelning av akustik gitarr och andra akustika instrument. Just nu har jag en AKG Perception 100 till sång, fungerar dock inte särskilt bra till att spela in instrument. Därför letar jag efter en utmärkt mikrofon för inspelning av akustika instrument.

Har ni några tips på dessa mikrofoner? Priset kan gå upp till 8-9 tusen.

Vilken slags mikrofon använder man oftast idag för ex. inspelning av akustik gitarr för att få högsta möjliga kvalité utan att komma upp i extremt höga priser?

Just nu med AKG Perception 100 så får jag ett oklart, svagt tunt ljud vid inspelning av gitarr. Det låter typiskt som hem-inspelning i vardagsrummet vilket jag inte vill att det ska låta som.

Det kanske inte är något fel på mikrofonen? Är det jag som kanske använder fel teknik? Jag har hört att man ska ha 2st mikrofoner för inspelning av gitarr, är det verkligen nödvändigt?

Kan det bero på att jag inte är i ett ljudisolerat rum?

Det känns ändå som det måste vara mikrofonen eftersom ljudet inte känns riktigt närvarande, man blir helt enkelt uttråkad när man lyssnar på det. Det är ingen dynamik eller inlevelse i det.

Som sagt jag kan gå upp till 8-9 tusen för en bra mikrofon vid inspelning av gitarr, som ger dynamik och klarhet i ljudet.

Mvh,

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har aldrig haft problem med att det blir för tunnt, och jag har ändå 2 budgetmickat till förfogande, men riktning har du väl koll på jag brukar inte bry mej jättemycket om botten så jag brukar rikta mot 12 bandet 15-20 cm ifrån. och får ändå lagom med kropp, jag ska börja köra med 2 mickar också snart. använder bara en adk a51 och en studio projects b1, den sistnämnda är jag faktiskt jättenöjd med på ak-gitarr men a51 funkar fan också helt okej.

jag har ganska mycket fina pluggar att röra runt med, t.ex ett uad-1, men ändå har jag fastnat för t-racks paketet från ik . kör bara kanalstrippen där, kan hända ibland att jag byter ut kompressorn mot la2a dock.

men hursomhelt, limitern i tracks paketet funkar jättebra! trodde det skulle bli pankaka av allting med den gör verkligen underverk ibland, det är bara ett litet tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter typiskt som hem-inspelning i vardagsrummet vilket jag inte vill att det ska låta som.

Om det är så att du har gjort en heminspelning i vardagsrummet och det låter så så kanske micen duger alldeles utmärkt 😲

Mina erfarenheter är att rummet ofta spelar större roll än micen (om det inte är någon 29-kronors mic från lekia). Ett tips kan vara att ställa ut lite kuddar, täcken, eller madrasser runt platsen du spelar in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...