Barbapappa Postat 25 april 2007 Postat 25 april 2007 Jag Àr rÀtt ny pÄ Reason och undrar om jag skulle fÄ ut mycket av att skaffa ett midiklaviatur. Jag Àr pianist sÄ tangenterna vet jag vad jag ska göra av, men jag vet inte hur mycket ett klaviatur verkligen behövs till Reason. Jag siktar pÄ att skriva house och andra technovarianter. FrÄgorna lyder alltsÄ: Förlorar jag pÄ att inte ha ett midiklaviatur? Vilka egenskaper ska det ha om jag behöver ett?
Assar Postat 25 april 2007 Postat 25 april 2007 Man mÄste inte ha ett midi-klaviatur. Men för min del sÄ kÀnner jag mig helt handikappad om jag inte har det nÀr jag ska jobba med Reason (och liknande program). Det Àr som att jobba med ett ritprogram utan mus. Bara en sÄn sak som att hitta eller göra ljud och stÀndigt behöva klicka pÄ klaviaturet pÄ skÀrmen Àr förbaskat irriterande. Sen kan du ju fundera pÄ om du vill ha ett litet billigt utan vÀgda tangenter eller ett större dyrare med vÀgda tangenter. Jag började med ett litet M-Audio Oxygen 8 men tyckte sen det var för litet och köpte ett M-Audio Kerystone 49. Men efter ett tag blem suget efter ett riktigt spelbrt klaviatur för stort sÄ jag köpte ett bra elpiano som ocksÄ funkar som remote keyboard. SÄ nu kör jag med ett stor elpiano och det lilla Oxygen 8. De Àr bra pÄ olika saker.
Linus Postat 25 april 2007 Postat 25 april 2007 (redigerat) Barbapappa sa: Förlorar jag pĂ„ att inte ha ett midiklaviatur?Det Ă€r som natt och dag. Om du Ă€r pianist förstĂ„r jag inte att du övervĂ€ger saken... Barbapappa sa: Vilka egenskaper ska det ha om jag behöver ett?Tangenter. đJag anvĂ€nder en ordinĂ€r synt och ett midi-interface, inte en "ren och dedikerad" midiklaviatur. Rattar, reglar och kontrollers Ă€r jĂ€ttekul och underlĂ€ttar men Ă€r, enligt mitt behov och tycke, inte sĂ„ nödvĂ€ndigt. EDIT: För tips pĂ„ klaviatur, kika i Reason special som finns ute i butiken đ Redigerat 25 april 2007 av Linus
Barbapappa Postat 25 april 2007 TrĂ„dstartare Postat 25 april 2007 Tack för svaren! đ Jag har Reasonspecialen och det Ă€r grymt kul att du Ă€r sĂ„ aktiv hĂ€r Linus eftersom jag just lĂ€st en hel del artiklar av dig. Jag hade dock inte tĂ€nkt lĂ€gga sĂ„ mycket pengar som de rekommenderade maksinerna kostar eftersom jag Ă€r sĂ„ ny pĂ„ det hela och dessutom behöver köpa ett ljudkort med midi-interface. Kan jag anvĂ€nda ett klaviatur som har USB som ersĂ€ttning för midi? Jag vet med sĂ€kerhet att jag inte kommer att bli nöjd med anslagskĂ€nslan eftersom jag jagade land och rike runt efter nĂ„gonting som liknade en flygels kĂ€nsla (inte ljud). Det slutade med att jag ratade allt utom Korg SP500 (ett stagepiano) som jag Ă€ndĂ„ inte var nöjd med i lĂ€ngden. Det jag nu söker Ă€r alltsĂ„ billigast möjliga alternativ som lyfter mina möjligheter att komponera. Tangenter med anslagskĂ€nslighet Ă€r nog en sjĂ€lvklarhet. Sen trivs jag inte riktigt med att skruva, vrida och dra i rattar och reglage med musen nĂ€r det ska spelas in sĂ„ dĂ€r kanske en analog variant vore bra. RĂ€cker det med ett analogt reglage av varje typ för att sen programmera funktionen gĂ„ng för gĂ„ng eller blir det för omstĂ€ndigt?
Linus Postat 26 april 2007 Postat 26 april 2007 Barbapappa sa: Kan jag anvÀnda ett klaviatur som har USB som ersÀttning för midi?Aboslut. Midi-signalerna gÄr i USB-kabeln och klaviaturen sjÀlv agerar som ett midi-interface. Barbapappa sa: Det slutade med att jag ratade allt utom Korg SP500 (ett stagepiano) som jag ÀndÄ inte var nöjd med i lÀngden.Har du kvar det? Köp bara ett midi-interface. http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483129
Linus Postat 26 april 2007 Postat 26 april 2007 Barbapappa sa: Sen trivs jag inte riktigt med att skruva, vrida och dra i rattar och reglage med musen Komplettera klaviaturen med en kontroller, t ex Behringer BCF-2000
Barbapappa Postat 26 april 2007 TrÄdstartare Postat 26 april 2007 (redigerat) Det verkar som att man fÄr lÀgga minst tvÄ tusen för att fÄ en kombination. Hur viktigt Àr det med motoriserade reglage? Jag har inte sett nÄgon i prisklassen skryta med det annat Àn BCF-2000. Jag har inte kvar Korgen, jag lade pengarna pÄ annat eftersom jag ÀndÄ inte inte övade pÄ den. Redigerat 26 april 2007 av Barbapappa
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.