Jump to content
Annons

Förbereda inför mastring


mietek

Recommended Posts

Hej!

Lägg inte på några kompressorer på masterregeln om du ska göra en förberedande mix inför mastring.

Vet man inte vad man gör bör man inte mixa genom en kompressor, men att allmännt säga att det ska vara tomt på mastern är helt klart att ta i menar jag.

Håller inte med. Mixar sällan med pluggar på mastern av olika anledningar.

Till att börja med är många av de pluggar jag kan tänka att lägga på mastern ganska resurskrävande. Använder hellre kraften till att processsa separata spår.

Det tar extra tid att jobba med mixen och mastern samtidigt. Föredrar att koncentrera mig på en sak i taget.

Hårt bearbetad master passar till vissa genres/ljudideal men inte till andra.

Är det något man med rätta kan säga att "det löser sig i mastringen" så är det just... mastring. 🙂

Att sätta en kompressor på mastern har ingenting med mastering att göra, så jag förstår inte riktigt vad du syftar på med att "en hårt bearbetad master..."

Tycker det är märkligt att folk sätter såna likhetstecken mellan två helt olika processer. Jag mixar en låt och det oftast genom komprimering i serie, ibland parallellt. Men masteringen sker när alla låtar är mixade inte förr. Att mixa är att mixa ihop ett gäng kanaler, att mastra är att mixa ihop ett gäng låtar. Vid mastering sker ofta lite mer komprimering, eq-justering, ev stereobreddning, kanske lite limitering. Men att jag mixar genom tre pluggar bla en busskompressor gör jag för att jag hajat vad man kan få ut av det. Och just det jag menade, vet man inte vad man pysslar med kan man skippa pluggar på mastern, men vet man det så kan man mixa på ett helt annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är benägen att hålla med Kryckan här men det finns inga absoluta sanningar. Mig passar det bättre att lägga en buskompressor på mastern för att det ger en bättre bild av hur det kommer att bli när man har fått till de nivåer man är ute efter i slutresultatet av sin mix. Alltså innan mastering. Sen blir den som mastrar lite sur för att han har mindre att spela med. Jag är inget proffs men jag vet att detta är oerhört vanligt internationelt bland sådana som tex. Chris Lord Alge men jag vet att det förekommer mycket i sverige också bland annat i en Darin-produktion som Studio skrev om för några nummer sedan.

Sedan är kanske detta ett symptom på det laudness war som råder. Men vad jag vet har man i alla tider från och till lagt både kompressor och Limiter på masterregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är benägen att hålla med Kryckan här men det finns inga absoluta sanningar. Mig passar det bättre att lägga en buskompressor på mastern för att det ger en bättre bild av hur det kommer att bli när man har fått till de nivåer man är ute efter i slutresultatet av sin mix. Alltså innan mastering. Sen blir den som mastrar lite sur för att han har mindre att spela med. Jag är inget proffs men jag vet att detta är oerhört vanligt internationelt bland sådana som tex. Chris Lord Alge men jag vet att det förekommer mycket i sverige också bland annat i en Darin-produktion som Studio skrev om för några nummer sedan.

Sedan är kanske detta ett symptom på det laudness war som råder. Men vad jag vet har man i alla tider från och till lagt både kompressor och Limiter på masterregeln.

Det är definitivt inget loudnessfenomen. Tror att det kanske började när SSL-dunkade ner busskompressorn i sina bord. Inflationen och övertron på masteringsprocessen har förstört mycket för välljudande musik. Att örat tror att starkare är bättre har endast lett till att plattorna låter skit idag, helt platt. Det har absolut ingeting alls med att mixa genom en busskompressor att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte mitt inlägg var tydligt. Och att jag inte ansåg att det skulle blandas ihop med mastring.

Som sagt både limiter och masterbuskompressor på masterregeln har förekomit så länge jag känner till i alla fall.

Antyde bara att många idag är mer måna om att få en hög RMS redan i mixen och mer mån än man var på tex. 80-talet.

Anser absolut inte att det är att mastra bara för att man lägger en kompressor på masterregeln. Jag är helt inne på din linje Kryckan.

Sen finns det många som inte väljer att göra så (komp på masterregel etc) och det är också OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte mitt inlägg var tydligt. Och att jag inte ansåg att det skulle blandas ihop med mastring.

Som sagt både limiter och masterbuskompressor på masterregeln har förekomit så länge jag känner till i alla fall.

Antyde bara att många idag är mer måna om att få en hög RMS redan i mixen och mer mån än man var på tex. 80-talet.

Anser absolut inte att det är att mastra bara för att man lägger en kompressor på masterregeln. Jag är helt inne på din linje Kryckan.

Sen finns det många som inte väljer att göra så (komp på masterregel etc) och det är också OK.

Det är i mixen du har möjligt att få tryck i musiken och samtidigt kunna behålla lite dynamik. Limitern gör att allt distar mer eller mindre och det ger inget tryck, bara hög volym. Mulitbandskompressor har blivit en epidemi i musikproduktion... se det för vad det är ett bra verktyg i vissa stunder, ibland nödvändigt för att rädda nåt... men då digitala bussen är så steril jämfört med den analoga så finns det saker som man kan slänga på masterbussen för att få ett trevligare ljud, och samtidigt få tryck i mixen utan att limitera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...