Jump to content
Annons

Vilolägesfilen vid olika RAM-mängder

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Följande är saxat ur en intressant dokumentation från HP (och gäller till exempel min laptop):

"När RAM ökar, ökar också utrymmet på hårddisken som

har reserverats för vilolägesfilen.

Om det uppstår problem med viloläget när du har utökat RAM

bör du kontrollera att hårddisken har tillräckligt med ledigt

utrymme för den större vilolägesfilen.

■ Du visar mängden RAM i systemet genom att välja Start >

Kontrollpanelen > Prestanda och underhåll > System >

fliken Allmänt.

■ Du visar mängden ledigt utrymme på hårddisken genom att

klicka på Den här datorn, högerklicka på hårddisken och

sedan välja Egenskaper.

■ Du visar mängden utrymme som krävs av vilolägesfilen

genom att välja Start > Kontrollpanelen > Prestanda

och underhåll > Energialternativ > fliken Viloläge."

Min HP laptop har 512 MB RAM. Vid kontroll enligt ovan fann jag att mängden utrymme som krävs av vilolägesfilen är 511 MB av de 512 MB.

Slutsats??

Tar inte min laptop onödigt mycket som det är idag i viloläget och kan det verkligen vara så att det krävs ÄNNU MER om jag maxar till 2048 MB RAM istället?

Hur mycket RAM får jag egentligen i slutänden att jobba med frågar jag mig.

😉

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

...eller tas de 511 MB:na från viloläget till arbetsläget, när jag väl börjar köra igång med mångkanalsinspelning eller videoredigering t.ex.?

Tycker dock ännu att 511 MB används i viloläget just nu verkar vara mycket... I ett exempel anger de att 118 MB mycket väl kan användas i viloläget av 512 MB.

😉

Postat

Hmm.

Missförstånd?

Viloläge är när datorn är (nästan helt) avstängd. Kopia av arbetsminnet sparas på disken så du kommer tillbaka direkt till där du var innan den stängdes av. Vissa maskiner blinkar lite förföriskt med en lampa i viloläge - skärmen är helt svart.

Gunnar

musik (oregistrerad)
Postat
Hmm.

Missförstånd?

Viloläge är när datorn är (nästan helt) avstängd. Kopia av arbetsminnet sparas på disken så du kommer tillbaka direkt till där du var innan den stängdes av. Vissa maskiner blinkar lite förföriskt med en lampa i viloläge - skärmen är helt svart.

Gunnar

Nejdå, inget missförstånd. För min dator står det att 511 MB av mitt RAM går åt i viloläge. Är det därför den blivit så dj**la trög nu och inte kan användas i vissa arbetssituationer?

😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Program och OS har ibland minnesläckor.

De suger åt sig mer och mer minne ju längre de har vait igång.

Så har du inte startat om din PC på en vecka eller så så kan maskinen helt enkelt bli obrukbart långsam.

Postat

Missförstånd, missförstånd! :-)

Det som krävs för "viloläge" är MB på disk, det tas inte från RAM minnet. Det har ingen påverkan på din prestanda eller minnesanvändning när datorn väl är på.

När eller om man sätter datorn i "viloläge" (istället för att stänga av "på riktigt") så kopierar den allt som finns i RAM minnet till en stor fil på hårddisken. (Man måste hålla ner shift i när man ser stäng-av menyn för att alternativet ens skall komma upp.) Det är storleken på den filen som du läser om. Om du har mer RAM minne i datorn måste också den filen vara större så att allt i RAM kan få plats där när du stänger av till viloläge. Sen när man startar datorn ("Windows fortsätter..." säger den då), så kopierar den tillbaka allt från filen till RAM minnet. Detta så att man kommer tillbaka till samma program o dyl som var öppna innan man stängde av.

När datorn väl är på ligger filen bara kvar på disken och används inte alls. Om man inte har extremt lite plats på sin hårddisk så spelar den filen ingen roll. Vill du spara en halv Gb (512MB) så ta bort krysset i rutan om viloläge skall kunna användas.

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.