MrDweeb Postat 2 april 2007 Postat 2 april 2007 Hej! Jag håller på och programmerar trummor och bas med midiklaviatur. Nu är det så att jag tycker inte jag får någon riktig känsla på slagen. Visst 127 (cubase) är väldigt hårt å 10 väldigt svagt men vart ligger värdena relativt mot en riktig trummis? En trummis lär ju inte slå så hårt som 127 jämt så vart hittar jag en "normal balans"? Hmm hur ska jag förklara- i vilket del ska jag använda mig av då jag vill att en trummis spelar fort, alternativt refräng, vers, lungt, snabbt, hårt, mjuk. Alla tips är väl bekommet!
Emil Postat 2 april 2007 Postat 2 april 2007 Lyssna hur hårt trummisarna slår på proffessionella inspelningar, testa sedan ett komp med intervall på säg 10 steg. Sen har du nog en rätt klar bild av hur du vill ha det.
Assar Postat 2 april 2007 Postat 2 april 2007 Det skiljer sig dessutom mellan olika program, beroende på var de lagt gränsvärdena för hur hårt slaget ska vara för att man ska övergå från en sampling till en annan och hur mycket volym och intensitet ska stegras i takt med velocityvärde. Så det bästa är att använda öronen.
Light Head Postat 2 april 2007 Postat 2 april 2007 (redigerat) Det känns omöjligt att besvara,, Hur midi-hårt slår en trummis? Om jag skulle försöka mig på en gissning, 40-50? Men som Assar sa så är det ju helt olika från synt till synt,, från sampling till sampling o.s.v. Om du använder ett prg med trumsamplingar som är lite mer avancerat så byter man ju från en sampling till en annan när man ökar anslaget. Om det är en riktigt bra "känsla" i en virvel så kanske den består av 4-5 olika samplingar. Anslag under 20 då blir det sampling 1,, anslag mellan 21 och 45 då blir det sampling 2 o.s.v. Sedan är det dessutom skillnad i volym. Detta innebär i mitt lilla exempel att ett anslag på 44 innebär att sampling 2 spelas med volym 44.... Redigerat 2 april 2007 av Light Head
Ken Kängström Postat 2 april 2007 Postat 2 april 2007 (redigerat) Det är en fråga som är omöjlig att besvara. Hänger på om du har akustiskt multisamplade ljud i din sampler. Isåfall kan trummisen som spelade in samplingarna som sedan programmerades i en vel. på 127 vara ett mycket svagare anslag än vad trummisen i t.ex. ditt band slår. Finns garanterat trummisar som konstant slår hårdare än 127 vel. i reason drumkits eller DFH. Du kan manipulera en en sampling som triggas vid låt säga 30 vel. genom en hårt ställd kompressor. Så när lyssnaren sedan gissar så tror han ett det lika hårt anslag som en klubba mot en stock i 60km/h. Så mitt slutgiltiga tips är att programmera velocityn där det låter bra. Ett rakt 4/4 komp brukar jag ställa virvelslagen mellan 115-127 i velocity, men när det ska spelas fort som attan så skalar jag ner värdet aningen. HiHat varierar jag kraftigt i velocity för att få en proffessionell uppfattning av den "digitala trummisen", då den ger mycket sväng vid rätt programmering. Även att tänka på att den alldagliga trummisen slår hårdare på Hihaten om han även slår på virvel eller kagge samtidigt. Har kanske formulerat mig ganska invecklat. Mvh Ken. edit: Haar itne lert mej stawa! Redigerat 2 april 2007 av addic59
MrDweeb Postat 2 april 2007 Trådstartare Postat 2 april 2007 Det kom ju rätt många bra tips ju. Ska lattja lite så får vi se vad som händer - tackar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.