Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej bullen , jag har ett problem....... skulle nÄgon kunna hjÀlpa mig att fÄ tag i en schyst bios optimerings guide för pc pheonix bios peace n thanx/Danne :rolleyes:

Annons
Postat

musicxp.net đŸ„°

Jag tror att http://www.tomshardware.com/ hade nĂ„gon BIOS-guide, men orkar inte leta just nu -trött, trött, trött....... 🙂

Postat

Optimera BIOS har jag aldrig gjort och har aldrig kÀnt nÄgot behov av att försöka. Jag tror att det inte ger dig annat Àn ytterst marginell skillnad. Det Àr bÀttre att koncentrera sig pÄ att optimera Windows - om du inte har en tillrÀckligt kraftig dator och det rÀcker med att optimera för bakgrundstjÀnster...

Postat

Det man kan göra i bios Àr att stÀnga av sÄnt man inte anvÀnder.

Jag har stÀng av det inbygga grafikkortet, lpt1 och com porten.

Första halvÄret hade jag Àven USB portarna avstÀngda.

Nu har jag massor av saker via usb sÄ nu Àr dom pÄ igen.

Postat

Det har man ju bara nytta av om det finns för fÄ lediga IRQ för att det ska fungera bra - men XP hanterar IRQ betydligt bÀttre Àn tidigare OS, sÄ det Àr sÀllan man behöver göra nÄgot sÄdant...

Det Àr klart, att om man inte anvÀnder vissa portar, sÄ finns det inte heller sÄ stor mening att ha dem aktiva, men i de flesta fall spelar det ingen roll alls.

Postat

Har ocksÄ skrivarportar och lite dylikt avstÀngda men jag har dÄ inte upplevt nÄgra specifika fördelar har bara gjort det för att det gÄr. I övrigt sÄ tror jag att Claes har rÀtt. Det gör antagligen varken frÄn eller till om man kör XP.

Postat
Har ocksÄ skrivarportar och lite dylikt avstÀngda men jag har dÄ inte upplevt nÄgra specifika fördelar har bara gjort det för att det gÄr. I övrigt sÄ tror jag att Claes har rÀtt. Det gör antagligen varken frÄn eller till om man kör XP.

Jag tror att om man kan och orkar skall man stÀnga av allt som man inte anvÀnder.

Det finns oxo bra program som gör en test av din dator, t.ex. "Tune up utilities". HÀr fÄr man, om man vill, en massa förslag som pÄminner om de som nÀmnts pÄ t.ex. musicxp.net. StÀnga av indexeringsfunktioner, stÀnga av vissa grafikaccelrationer och andra funktioner..

Det dÀr med IRQ Àr ju lite olika beroende pÄ om man installerat sitt OS med de gamla sÀttet dÀr det "bara" finns 15 IRQ. (just nu sÄ kommer jag inte ihÄg vad detta heter, men det Àr sÀkert nÄgon som vet vad jag menar?)

Har man bara 15IRQ sÄ Àr det verkligen en god ide att stÀnga av sÄ mycket som möjligt. (Eller??)

Postat

Jag tror att om man kan och orkar skall man stÀnga av allt som man inte anvÀnder.

Det finns oxo bra program som gör en test av din dator, t.ex. "Tune up utilities". HÀr fÄr man, om man vill, en massa förslag som pÄminner om de som nÀmnts pÄ t.ex. musicxp.net. StÀnga av indexeringsfunktioner, stÀnga av vissa grafikaccelrationer och andra funktioner..

Det dÀr med IRQ Àr ju lite olika beroende pÄ om man installerat sitt OS med de gamla sÀttet dÀr det "bara" finns 15 IRQ. (just nu sÄ kommer jag inte ihÄg vad detta heter, men det Àr sÀkert nÄgon som vet vad jag menar?)

Har man bara 15IRQ sÄ Àr det verkligen en god ide att stÀnga av sÄ mycket som möjligt. (Eller??)

Det kan det vara - men med moderna moderkort och XP, Ă€r det en dĂ„lig idĂ© att köra med "standard PC"-installation, som det gamla sĂ€ttet kallas, till skillnad frĂ„n den normala installationen, som installerar ACPI (eller om det heter APIC - glömmer alltid bort vilket som Ă€r vilket... 🙂 ).

Enligt Microsoft sjÀlva, sÄ Àr "Standard PC"-mode inte att rekommendera, eftersom de inte kan garantera samma stabilitet - men med gamla moderkort (typ kanske 3-4 Är sedan sÄ fanns det nog fortfarande sÄdana...) som inte hanterar ACPI riktigt som det Àr tÀnkt, sÄ kan "Standard PC"-installationen vara enda chansen att fÄ en musikburk att köra nÄgorlunda smÀrtfritt - men dÄ som sagt med betydligt större problem med IRQ som inte rÀcker till...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har inte optimerat vare sig BIOS eller Windows.

Jag kan sÀkert krÀma ur 1-2 % ur maskinen om jag optimerar.

Men Àr det vÀrt det?

Det jag gör nÀr jag skall lira musik Àr att stÀnga ned en del bakgrundstjÀnster som tar minne. Det Àr alt.

Postat
Jag har inte optimerat vare sig BIOS eller Windows.

Jag kan sÀkert krÀma ur 1-2 % ur maskinen om jag optimerar.

Men Àr det vÀrt det?

Det jag gör nÀr jag skall lira musik Àr att stÀnga ned en del bakgrundstjÀnster som tar minne. Det Àr alt.

Det Àr i de flesta fall inte vÀrt jobbet att fÄ den etremt lilla vinsten. De flesta "tweaks" som förekommer, sparar ju dessutom ingenting annat Àn nÄgra fÄ kB RAM och beskrivs bara som nÄgon mÀrklit principsak, att man inte "ska" ha nÄgot onödigt med...

Det som gör skillnad, Àr att "justera för bÀsta prestanda för bakgrundstjÀnster", som man gör i prestanda-fliken under Systemegenskaper - Avancerat i Windows (eftersom ASIO ju Àr en bakgrundstjÀnst), men övrigt Àr mer eller mindre meningslöst.

Postat

En klassisk problem-befriare Àr att stÀnga av det interna ljudkortet, vad gÀller övriga BIOS-instÀllningar tycker jag att det brukar vara en bra idé att lÀsa instruktionerna till moderkortet, eftersom det oftast Àr instÀllt för "standard-anvÀndare med standard-hÄrdvara" = kontorsbruk, som oftast inte har snabbaste minnena etc. - m.a.o.stÀll in för bÀsta/sÀkra prestanda med din hÄrdvara, eventuellt kanske du inte behöver Àndra nÄgot alls.

Postat

Om man stĂ€nger av det inbyggda ljudkortet, sĂ„ mĂ„ste man tĂ€nka pĂ„ att samtidigt stĂ€nga av alla systemljud för att inte riskera att Windows vill spela upp ljud med fel samplingsfrekvens medan man hĂ„ller pĂ„ med sin musik. Jag har alltid kört med tvĂ„ ljudkort för sĂ€kerhets skull - ett för system- och spelljud - och ett för det seriösa ljudet. Har alltid fungerat klockrent i mina maskiner. 😛

Postat

Brukar alltid stÀnga av alla systemljud samt disabla inbyggda ljudkortet i BIOS..

Jag spelar Àven en del spel pÄ denna dator. Det enda problem jag mÀrkt av Àr att spelen inte brukar gilla de höga buffersizes som jag brukar stÀlla dÄ jag mixar..

Annars brukar jag opta lite grann i XP av rena principskÀl ..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.