Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddag!

Jag har mer eller mindre ambitioner om att göra en fullt funktionell studio som så långt som möjligt helt och hållet kontrolleras från mitt mixerbord.

Det är massor med saker jag behöver, men budgeten är begränsad, nån gång då och då dyker det in lite pengar och då vill man lägga dem på något till studion innan dom försvinner på skit.

Hursomhelst känner jag mig vilsen eftersom jag behöver mycket, och ändå vill prioritera det som för mig vidare så långt som möjligt vad gäller inspelningskvalité.

Vad skulle DU köpa i nästa skede om du hade dessa prylar:

Mixerbord

Behringer MX8000 24 kanaler, 8 subgrupper, 6 auxar

Ljudkort

Motu 2408 MK3, 8 kanaler kopplade till subgrupperna

Monitorer

Behringer Truth B2030A

Mikrofoner

1 x ADK A51e(helnöjd och anser mig inte behöva någon annan mikrofon för sång)

1 x Shure SM57

1 x Shure PG52

1 x JJlabs DRMX7 trummikset(PG52an ersätter kaggmikrofonen från paketet)

Hörlurar

AKG 271 Studio

Effektprocessorer

Behringer Virtualizer

Behringer V-Amp Pro

Jag spelar in mot en dator, men vill hålla alla effekter i burkar i ett rack, jag kommer att behöva såväl micpreamp som kompressorer och har funderingar på att införskaffa Altos 8-kanaliga kompressor och slänga den på trumsetets 8 mickar. Men sen då?

Micpreamp, kompressor för sången, effektprocessor, vad skulle DU köpa? 😉

Annons
Postat

En espresso-bryggare kanske?

Nä, ärligt. Vad vill du göra? Vad vill du uppnå? Vad har du för att uppnå målet? Vad saknar du?

Vi är alla olika och har olika mål med det vi håller på med. Och väljer olika vägar. Själv har jag inget mixerbord, inga externa effekter, gör allt i datorn. Det är en annan väg än den du har valt. Passar mig, kanske inte dig.

Kanske att din fråga egengligen pekar på att det du behöver fylla på med är erfarenhet / kunskap? Vi människor har ofta svårt att erkänna att vi inte kan och kanske behöver träna. Gör några projekt på skoj, kanske "tysk polka-schlager" för att det är så himla stunsigt. Några bra böcker - kanske en kurs - kanske några timmar betald tid i en annan studio tillsammans med en tekniker med erfarenhet. Kunskap kan vara dyr att skaffa men är vanligen lätt att bära.

Hmm. Blev lite filosofiskt tror jag.

Gunnar

Postat

Jag skulle definitivt skaffa någon trevlig micpreamp, men det beror förstås på hur långt budgeten kan sträcka sig... 😉

Har ljudkortet någon S/Pdif-ingång, så kan det ju vara praktiskt att skaffa en preamp som har S/Pdif ut. Kanske en Aphex 207D eller Joemeek TwinQ kan smaka i så fall...?

Om du behöver köra in på en analog ingång, så finns det en mängd preampar att välja bland. Summit 2BA-221 är riktigt bra och ändå inte extremt dyr.

Vill du ha ett mer ofärgat ljud, så kanske Line Audio Design 2MP är ett alternativ?

För en mindre budget, kan Studio Projects VTB-1 och Joemeek ThreeQ vara trevliga alternativ också.

Kompressor för sången? Där tycker jag absolut att FMR RNC är förstahandsvalet. För en kraftigare färgning, så kanske en Summit Audio TLA-50 känns rätt...

Postat

Jag har varit inne mycket på att köpa en micpreamp, men har så pass lite kunskap om dem så jag inte riktigt har vågat göra något. Nånstans i hjärnan så är det någon röst som skriker att, vadå den förstärker bara ljudet på nytt, även om jag förstår att det handlar om en del annat som kanske får fram något extra. Men då säger jag mig själv att det är ett färgat ljud jag är ute efter, men jag vet ju inte.

Claes, varför har du inte en micpreamp-testarsida? 😱 Vore ju skönt att höra skillnaden från vanlig sånginspelning till sånginspelning med ofärgad preamp, till färgad preamp!

Postat

Det är skitsvårt att göra helt rättvist jämförande testinspelningar med olika preamps, men det är något som ligger i planeringen... 😱

Dock ligger det en bra bit fram i tiden, är jag rädd... 😱

Man kan se det på två sätt. Antingen låter man mikrofonerna stå för färgningen och kör med en mer transparent preamp - eller så kan man välja en mer färgad preamp och låte den bidra med sin färgning i tillägg till micarnas färgning.

Inget av det är mer rätt än det andra, utan det är bara en smaksak.

Personligen är jag mer inne på den "rena" linjen och föredrar preampen som jag kör med till testinspelningarna, RME ADI-96 Pro (som dock är en utgången modell), Line Audio Design 2MP, True Systems P-Solo eller liknande - men samtidigt uppskattar jag också ljudet i exempelvis Summit Audio 2BA-221...

Glasklart svar, eller hur...? 😱

Postat

Åh, tack nu vet jag precis vad jag vill. 😱

Nu tycker jag du lägger upp tre ljudfiler på din testsite under parollen "Vad gör en micpreamp?" 😱

Den första ljudfilen är sånginspelning utan preamp, den andra med ofärgande preamp och den tredje med färgande preamp. Välj en preamp som visar detta på ett bra sätt och en mick som är neutral!

*Försöker* 😱

Postat

Jag är så fruktansvärt förvirrad. Har läst på om micpreamps och om vi pratar om t. ex ofärgande preamps så är det mesta de gör att dra upp nivån på mikrofoner till linje-nivå, alltså massa mer gain utan brus.

Men om jag spelar in med min ADK A51e som jag fantommatar så har jag ju gott om gain, behöver aldrig vrida så att det brusar utan får en bra nivå på inspelningen. Varför skulle jag då vilja ha en ofärgande preamp? Gör den något mer magiskt som jag inte har förstått?

Postat

Hade oxå valt en Micpreamp.

Men jag hade nog sparat ihop lite mer stålar och köpt en riktigt bra istället (om du nu inte är i snabbt behov av en) eftersom micpreamp och omvandlare är en så stor del i sammanhanget bra ljud.

Halmstads företaget Vintage Design (tror jag de heter?) gör ju enligt alla otroligt bra och prisvärda prylar även om de är lite dyrare så tror jag att man aldrig växer ur deras prylar (kan ju va att man vill ha fler och andra micpreamprar för annat sound dock).

Sedan blir ju nästa fråga om du väl har en så bra micpreamp så kanske du blir sugen på att byta mick oxå iofs..

Det tar aldrig slut :rolleyes: habegäret efter bättre prylar 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.