Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle gÀrna veta av er som Àr hÀr pÄ forumet om de tvÄ mixerborden, typ vad ni tycker dem, typ för-och nackdelar, brus o mic-preamps etc.!?!?

Annons
Postat

eh... att jÀmföra behringer med mackie Àr som att jÀmföra Lada och Chrysler. Mackie gör oövertrÀffade bord i sin prisklass, speciellt mickpreamparna (VLZ) Àr bra samtidigt som brusnivÄn Àr mkt lÄg jÀmfört med behringer. Man fÄr vad man betalar för.

Postat
eh... att jÀmföra behringer med mackie Àr som att jÀmföra Lada och Chrysler. Mackie gör oövertrÀffade bord i sin prisklass, speciellt mickpreamparna (VLZ) Àr bra samtidigt som brusnivÄn Àr mkt lÄg jÀmfört med behringer. Man fÄr vad man betalar för.

gÀller det Àven tapco?

gzede (oregistrerad)
Postat

gÀller det Àven tapco?

Jag köpte en tapco för nĂ„n mĂ„nad sen. Mycket nöjd hittils! Har dock inte anvĂ€nt den i studio utan till mitt "micro-PA". Har behringers motsvarighet ocksĂ„ och man kan ju tĂ€nka pĂ„ att behringern kostar hĂ€lften (trotts att tapcon Ă€r sĂ„ billig). KvalitĂ©tskĂ€nsla finns faktiskt en del i Mackiebordet, alla rattar kĂ€nns likadana och de e hög finish o sĂ„. Vilket Ă€r mer Ă€n man kan sĂ€ga om behringers, dĂ€r alla rattar Ă€r olika tröga och uppsynen ganska plastig.. 😄

Postat
NĂ„gon som har nĂ„gra erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om... 😄

Jag Àger inte ett sjÀlv men det sÀgs vara mycket prisvÀrt. I bland kan det behövas en och en annan omlödning för fabrikskontrollen Àr vÀl inte den bÀsta (man fÄr förmoda att de mÄste tulla pÄ nÄgot nÀr de Àr sÄ extremt billiga).

Postat
NĂ„gon som har nĂ„gra erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om...  😏

Jag Àger inte ett sjÀlv men det sÀgs vara mycket prisvÀrt. I bland kan det behövas en och en annan omlödning för fabrikskontrollen Àr vÀl inte den bÀsta (man fÄr förmoda att de mÄste tulla pÄ nÄgot nÀr de Àr sÄ extremt billiga).

vad menar du med det, omlödning??? sÀg inte du öppnar mixern och börja löda?

Postat

JÀmfört med mackie sÄ Àr behringer rent skrÀp... de spelar inte i samma liga annat Àn i utseende. Skulle kunna tÀnka mig dock att priset spelar en stor roll hÀr kanske och behringer ger dÄ Àndock en hel del kranar/krona och Àr inte helt ute o cyklar... ska du dÀremot vara nÄgorlunda professionell och vill anvÀnda micpreamps/filter osv och inte bara linemixa sÄ Àr mackie det absolut bÀsta valet...

Kör sjÀlv mackie och har testat behringer borden sÄ jag vet vad jag talar om.

Postat
JÀmfört med mackie sÄ Àr behringer rent skrÀp... de spelar inte i samma liga annat Àn i utseende. Skulle kunna tÀnka mig dock att priset spelar en stor roll hÀr kanske och behringer ger dÄ Àndock en hel del kranar/krona och Àr inte helt ute o cyklar... ska du dÀremot vara nÄgorlunda professionell och vill anvÀnda micpreamps/filter osv och inte bara linemixa sÄ Àr mackie det absolut bÀsta valet...

Kör sjÀlv mackie och har testat behringer borden sÄ jag vet vad jag talar om.

vilken mackie har du dÄ?

Postat
NĂ„gon som har nĂ„gra erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om...   😏

vad menar du med det, omlödning??? sÀg inte du öppnar mixern och börja löda?

Han har kanske hört talas om mina Ă€ventyr med min DDX3216... 😄

DDX3216 Ă€r en mycket bra och vĂ€lljudande mixer jĂ€mfört med andra som kör med samma upplösning, med förvĂ„nansvĂ€rt bra preampar och eq - och enkelt och bra handhavande. Att köra den ihop med mitt RME Hammerfall, sĂ„ att jag kan köra 16 digitala kanaler fram och tillbaks mellan mixern och datorn, Ă€r helt suverĂ€nt. 😎

NÄja - guldkantad och prisvÀrd produkt eller inte, sÄ suger kvalitetskontrollen verkligen.

NÀr jag fick min mixer levererad (det var pÄ den tiden jag fortfarande sÄlde Behringer...), sÄ ville en av motorreglarna inte följa med alls.

Vad gör man med en sprillans ny mixer som precis har kommit frĂ„n Tyskland och har ett sĂ„ löjligt fel? Skickar tillbaks den för garantirep eller utbyte? ÅnĂ€ - inte Claes, inte! 🙁

Jag öppnade den och konstaterade att nĂ„gra av lödningarna pĂ„ kablarna till motorreglarna var kallödda - varav en var sĂ„ dĂ„lig att den hade slĂ€ppt helt. Fram med lödstationen och fixa till (jag Ă€r en tekniker med bĂ„de lödcert och mÄÄÄnga Ă„rs erfarenhet - annars hade jag kanske inte gett mig in pĂ„ det...). Efter det fungerade den perfekt pĂ„ alla sĂ€tt - Ă€nda till omkring ett halvĂ„r senare, nĂ€r den plötsligt fick för sig att slockna och brĂ„ka lite oregelbundet. Om jag stĂ€ngde av den, sĂ„ kunde den hoppa igĂ„ng direkt igen ibland, men ibland pep den till och slocknade direkt igen. AllmĂ€nt struligt, med andra ord. Jag kom snabbt fram till att det mĂ„ste vara fel i nĂ€tdelen. En halv miljon skruvar efter (sĂ„ kĂ€ndes det i alla fall...), sĂ„ var jag inne i nĂ€tdelen och hade plockat upp kretskortet dĂ€r. Konstaterade ett antal kallödningar, sĂ„ det vara bara att sĂ€tta igĂ„ng och löda om. SĂ„ mycket kallödningar i nĂ€tdelen efter sĂ„ kort tid, tyder definitivt pĂ„ slarv eller en felinstĂ€lld vĂ„glödningsmaskin - med medföljande taskig kvalitetskontroll. Allt har i alla fall fungerat utmĂ€rkt sedan dess - och nĂ€tdelsövningarna var ca 1,5 Ă„r sedan - sĂ„ nu kĂ€nns det ganska sĂ€kert att mixern kommer att överleva lĂ€nge. 🙂

I det stora hela Ă€r jag trots allt mycket nöjd med mixern - eftersom den faktiskt Ă€r vĂ€ldigt bra. 😎 Kvalitetskontrollen Ă€r förmodligen en av de saker som det tullas pĂ„ först nĂ€r man tillverkar sĂ„ billigt som möjligt - och om man Ă€r ute efter att köpa prylar till lĂ„ga priser, sĂ„ fĂ„r man troligen rĂ€kna med ett visst mĂ„tt av kvalitetsproblem, helt enkelt. Detta Ă€r för övrigt den enda av ganska mĂ„nga Behringerprylar jag har haft i studion, som har krĂ„nglat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt alls, sĂ„ jag tycker Ă€ndĂ„ att de Ă€r vĂ€ldigt bra för sitt lĂ„ga pris... Vill man sedan ha bĂ€ttre ljudkvalitet, sĂ„ fĂ„r man ocksĂ„ vara beredd att betala för det - och det Ă€r dĂ„ som vanligt inte ett linjĂ€rt förhĂ„llande mellan pris och kvalitet...

NĂ€r jag spelar in, sĂ„ gĂ„r jag normalt in genom min RME ADI-96 Pro preamp, sĂ„ jag anvĂ€nder alltsĂ„ inte mixerns preamps Ă€ven om de egentligen skulle duga ganska bra... 😉

Postat
Skulle kunna tÀnka mig dock att priset spelar en stor roll hÀr kanske och behringer ger dÄ Àndock en hel del kranar/krona och Àr inte helt ute o cyklar...

FrĂ„gan Ă€r om Behringer Ă€r sĂ„ bra för sin prisklass Ă€ndĂ„.... En mixer som dock Ă€r vĂ€ldigt bra för sin prisklass Ă€r Soundcrafts Spirit E-serie. đŸ˜Č Jag har en, och den lĂ„ter jĂ€ttefint. Inget brus, inget trams. Inga problem över huvudtaget faktiskt.

Postat
Skulle kunna tÀnka mig dock att priset spelar en stor roll hÀr kanske och behringer ger dÄ Àndock en hel del kranar/krona och Àr inte helt ute o cyklar...

FrĂ„gan Ă€r om Behringer Ă€r sĂ„ bra för sin prisklass Ă€ndĂ„.... En mixer som dock Ă€r vĂ€ldigt bra för sin prisklass Ă€r Soundcrafts Spirit E-serie. đŸ˜Č Jag har en, och den lĂ„ter jĂ€ttefint. Inget brus, inget trams. Inga problem över huvudtaget faktiskt.

hur e micpreamp:erna i den dÄ?

Postat
hur e micpreamp:erna i den dÄ?

Ärligt talat sĂ„ har jag faktiskt inte testat dem Ă€nnu, sĂ„ jag vet inte. Jag har bara anvĂ€nt den till synthmixning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.