Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis införskaffat ett Roland TD-3KW, efter en lÄng stunds sprÀttande av kartonger och montering sÄ Àr allt uppe. Trummorna fungerar utmÀrkt med hörlurar direkt i modulen.

Har kopplat frĂ„n midi out pĂ„ modulen till midi in pĂ„ min Presonus Firebox. Midikabeln Ă€r ny och till synes oskadad. Men nu till det sura, mitt Logic Pro verkar inte kĂ€nna av mitt digitalset alls. Hur löser jag ddet hĂ€r innan jag börjar grĂ„ta? 😄

Annons
Postat

Hade samma problem sjÀlv tidigare. Men jag minns faktiskt inte pÄ rak arm hur vi löste det (Vi har ett TD6 eller nÄtt i den stilen), ska bort nu frÄn och med imorgon och över helgen. SÄ jag kan inte vara till hjÀlp förrÀn efter det med den saken. Om ingen annan har lyckats hjÀlpa dig Àver helgen, kontakta mig pÄ msn.

Postat

FÄr du midisignal överhuvutaget? Stoppa in trumsets-midi-ut dÀr du stoppar in keyboarden och prova. Registrerar inte logic nÄgot dÄ sÄ ligger felet med all sannolikhet i trummorna och dÄ har jag inte den blekaste aning om hur man fixar.

Skulle det funka nÀr du kör pÄ den andra midiporten (som funkar mot keyboarden) sÄ kan det ha att göra med antingen OSXs midiinstÀllningar eller sÄ finns inte porten i environment.

Postat
FÄr du midisignal överhuvutaget? Stoppa in trumsets-midi-ut dÀr du stoppar in keyboarden och prova. Registrerar inte logic nÄgot dÄ sÄ ligger felet med all sannolikhet i trummorna och dÄ har jag inte den blekaste aning om hur man fixar.

Skulle det funka nÀr du kör pÄ den andra midiporten (som funkar mot keyboarden) sÄ kan det ha att göra med antingen OSXs midiinstÀllningar eller sÄ finns inte porten i environment.

DÄ min klaviatur Àr inkopplad via usb sÄ kan jag inte köra pÄ den porten. och nÄgon midi-signal registreras inte alls nÀr jag kopplar in min TD-3 i Fireboxen. hur skapar man en midi-port i environment?

Postat

Nu fungerar det! đŸ˜± Ett nytt midi-interface var lösningen. Fireboxens var trasigt. 350 spĂ€nn kokstade det nya men va fan, nu kan jag ju trumma ju!

• 11 mĂ„nader senare...
Postat

lÄnar trÄden hÀr men hur pass bra Àr td3 pÄ att trigga trummorna? alltsÄ sjÀlva modulen? mÀrker du nÄn latency i det? givetvis spelar ju ljudkortet roll men jag tÀnkte mer pÄ vad du har för Äsikt om sjÀlva modulen.

ps. gĂ„r det att Ă€ndra midinot för varje trumma i modulen? tex om trummmodulen sĂ€nder baskaggen pĂ„ C1 men i min datorplugg ligger kaggen pĂ„ D3 och virveln pĂ„ C1.. förstĂ„r du vad jag menar??🙂

Mvh!

Postat (redigerat)
lÄnar trÄden hÀr men hur pass bra Àr td3 pÄ att trigga trummorna? alltsÄ sjÀlva modulen? mÀrker du nÄn latency i det? givetvis spelar ju ljudkortet roll men jag tÀnkte mer pÄ vad du har för Äsikt om sjÀlva modulen.

ps. gĂ„r det att Ă€ndra midinot för varje trumma i modulen? tex om trummmodulen sĂ€nder baskaggen pĂ„ C1 men i min datorplugg ligger kaggen pĂ„ D3 och virveln pĂ„ C1.. förstĂ„r du vad jag menar??🙂

Mvh!

Den triggar alldeles utmÀrkt faktiskt, TD-20 borde vÀl trigga Ànnu bÀttre men för mig fungerar det bra. Latencyn beror ju pÄ vad man stÀller in för buffer i sitt program. Det gÄr att mappa om ocksÄ Àven om jag inte gjort det. AnvÀnder flera olika trumpluggar sÄ det blir lÀttast att lÄta modulen vara ifred. Det bÀsta Àr ju sÄklart om man kan stÀlla in i sjÀlva pluggen att man har ett TD-3 (som i exempelvis DFH Superior).

Dessa skramliga lÄtar Àr inspelade hemma hos mig med mitt TD-3: MySpace: We Know Where You Live (Myspace-konverteringen har inte direkt varit skonsam mot lÄtarna tyvÀrr, lÄter mycket bÀttre "pÄ riktigt")

Redigerat av Emil
Postat

Yes! tack för ditt snabba svar!

givetvis hÀnger allt pÄ ljudkortet, datorn samt buffertstorleken nÀr vi snackar latency.. dÀremot finns det tydligen vissa moduler som i sig sjÀlva sackar pÄ utskickad midisignal. men sÀger du att du inte mÀrker nÄgot sÄ Àr det ju jÀttebra! jag funderar med pÄ ett TD3 nÀmligen.

jag skulle vilja köra addictive drums (Àr trött pÄ DFH) och dÀr Àr det inte lika lÀtt att byta miditonerna? dÀrför undrar jag om det gÄr att göra i modulen pÄ ett smidigt sÀtt??

ska lyssna pÄ dina lÄtar!

Mvh //Emil

Postat
Yes! tack för ditt snabba svar!

givetvis hÀnger allt pÄ ljudkortet, datorn samt buffertstorleken nÀr vi snackar latency.. dÀremot finns det tydligen vissa moduler som i sig sjÀlva sackar pÄ utskickad midisignal. men sÀger du att du inte mÀrker nÄgot sÄ Àr det ju jÀttebra! jag funderar med pÄ ett TD3 nÀmligen.

jag skulle vilja köra addictive drums (Àr trött pÄ DFH) och dÀr Àr det inte lika lÀtt att byta miditonerna? dÀrför undrar jag om det gÄr att göra i modulen pÄ ett smidigt sÀtt??

ska lyssna pÄ dina lÄtar!

Mvh //Emil

Jag har inte testat det faktiskt, tror det kan bli svÄrt med hihat-pedalen. Men det Àr ju sagt att det ska komma en uppdatering till AD sÄ att det stödjer digitaltrummor fullt ut. Hoppas den kommer snart för jag vill gÀrna ocksÄ anvÀnda mitt AD tillsammans med trummorna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.