Jump to content
Annons

Latency på vst-pluggar.


manne_vxu

Recommended Posts

Är det någon som vet hur man kan slippa latencyn som uppstår så fort man lägger till en vst-plugg som effekt ex vis Rcomp osv osv?

Jag använder en m-box 1 som ljudkort....kan det kanske vara den som inte riktigt gillar FL eller är detta ett vanligt problem?

Mvh Manne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej my bad.

Det är inte latencyinställningarna för allt du pratar om nu? Det problem jag upplever är alltså att kanalen/ljudet jag lägger en effekt på individuellt kommer sent.

Är inte hemma och kan testa än, därför jag undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en inbyggd latency därför att det helt enkelt krävs av algoritmen. Praktexemplet är just kompressorer som ofta har en look-ahead funktion. Tipset är att leta runt lite. För medhörning eller live-bruk bör du sikta på pluggar med så låg fördröjning som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga min fråga:

När jag tilldelar en insirt till nåt av mina ljud och sen lägger på t ex L3:an som är en vst-plugg så blir det latency på den insirten (använder jag FL egna pluggar blir det ingen skillnad). Det finns så att man kan ställa delay på insirtstrippen manuellt, men det finns inget förinställt. Känns liksom dumt och onödigt att sitta och gissa/lyssna till sig när det spelas upp rätt.

I protools finns en funktion som heter delay compensation, det är alltså en sådan funktion jag undrar om det finns i FL 6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...